Az üzemanyagárak az egekbe emelkedtek az utóbbi hónapokban, és az árstop is már csak a magánszemélyekre vonatkozik, ráadásul annak is vége szakad egyszer. Így felmerülhet a kérdés, hogyan tudunk spórolni az üzemanyaggal, mit tegyünk, hogy kevesebbet fogyasszon az autó?
Ha kell, változtassunk a szokásainkon
Ha régóta van jogosítványunk, és sokat ülünk a vezetőülésben, akkor jó eséllyel kialakult már a vezetési stílusunk. A rutin megszerzésével dinamikusabbá válik az autó kezelése, ráadásul megismerjük a jármű tulajdonságait is. Éppen ezért könnyebben vállalunk be olyan helyzeteket, amelyek nagyobb gázadást igényelnek. Egy körültekintéssel végzett, ugyanakkor gyors, de biztonságos kifordulás egy mellékutcából, vagy egy lassabb jármű megelőzése a közúton anélkül, hogy lassításra kényszerítenénk a szemből érkezőt, olyan helyzetek, amelyeket nap, mint nap megteszünk. Ezek se nem szabálytalanok, se nem veszélyesek, viszont hirtelen kell rálépnünk a gázra, aminek következtében hirtelen megugrik a fogyasztás. Félreértés ne essék, ne kezdjünk el kezdőként viselkedni az utakon, azonban lehet, hogy jobban járunk, ha megvárjuk még, hogy a következő autó elhaladjon a kereszteződésben, mert utána nagyobb hely van, extra üzemanyag elégetése nélkül is ki tudunk fordulni az útra. Persze a legnagyobb fogyasztást gyorsításkor éri el a jármű, így városi araszolgatás közben nehéz spórolni az üzemanyaggal. Ha tehetjük, választhatunk kerülőutat, amely lehet, hogy kicsit hosszabb, mint a belvároson keresztül, de dugó nélkül, egyenletes tempóban haladva jóval kevesebbet is fogyaszt a kocsi. Ugyanez a helyzet a közúton, de főleg az autópályán. Válasszuk meg azt a sebességet, amely során az autót egyenletes tempóban tudjuk használni, akár több száz kilométeren keresztül is.
Mire figyeljünk még?
A megválasztott sebességnél két dologra kell figyelnünk. Egyrészt ez ne legyen nagyobb, mint a megengedett sebesség, másrészt optimális működés mellett, a lehető legalacsonyabb fordulatszámon pörögjön a motor. Hosszabb távon nyugodtan használjuk a tempomatot, ezzel biztosíthatjuk, hogy ne gyorsítsunk feleslegesen. Ha közúton utazunk, akkor nyugodtan tartsunk nagyobb követési távolságot, így nem kell nekünk is minden apróság miatt fékeznünk, ha az előttünk lévő is ezt teszi, és utána persze gyorsítanunk, amivel felesleges plusz üzemanyagot égetünk el. Nem is gondolnánk, de az egyik legfontosabb spórolási trükk, ha karbantartjuk a kocsinkat. Ha betartjuk a kötelező szervizek időpontjait, ha elvisszük szakemberhez a kocsit, ha zörög, kattog, recseg, kerepel, vagy éppen füstöl. Ha elgurulunk a szerelőműhelyhez megnézetni, hogy miért találunk olajfoltot minden reggel a kocsi alatt, akkor sokat spórolhatunk az üzemanyagon is. Ezeket a javításokat így is, úgy is el kell idővel végeztetni, ha sokáig halogatjuk, akkor nem csak a javítási költség lesz magasabb, hanem jó néhány liter üzemanyagot is elégetünk a hibás működés következtében megnövekedett fogyasztás miatt. A spórolásban segíthet továbbá, ha csak akkor használjuk a klímát, amikor szükség van rá, ezzel is maradhat néhány decivel több a tankban. Takarékosak vagyunk akkor is, ha a guminyomást az optimális értékeken tartjuk. A lapos abroncsok ugyanis nagyobb felületen érintkeznek az úttal, így nagyobb erőkifejtés, több égéstermék szükséges az erőforrásnak, hogy a megszokott módon gyorsuljon a kocsi. Mindezek mellett persze az sem mindegy, hogy hol tankolunk: habár a magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autót vezető magánszemélyek egyelőre hatósági áron tankolhatnak, azonban a céges gépjárművekkel, és a külföldi honosságú kocsikkal közlekedők már jól meg kell, hogy nézzék a különbséget.