A magyaroknál semmi sem úgy van, ahogy másutt: már megint találtunk valamit, amivel szembe megyünk a forgalommal. Mit gondol, az autópálya vagy a főút balesetveszélyesebb? Meg fog lepődni.
A legrövidebb a legkegyetlenebb
A Vezess autós szakportál minden évben közli Magyarország legveszélyesebb útjainak listáját. A lista összeállításához idén is kikérték a Központi Statisztikai Hivatal baleseti statisztikáit – a legfrissebb adatok, amelyekből dolgozhattak, 2017-re vonatkoznak. Ezekből az derül ki, hogy a balesetek száma egy év alatt 18 százalékkal nőtt az előző év óta. A még frissebb, 2018-as rendőrségi adatok újabb emelkedést mutatnak. A listát, mint már oly sokszor, most is a 4-es főút vezeti, itt 227 baleset történt, ebből 22 halálos volt, 55 súlyos. Utána azonban nem egy újabb főút következik a sorban, és ez az igazán meglepő: hanem egy autópálya. A második az M3, a harmadik az M1, a tizedik pedig az M5. Ha pedig az éves balesetszámot vetjük össze az autópálya hosszával, vagyis kilométereinek számával, rögtön két autópálya kerül az élre. A rekorder a legrövidebb autópályánk, az M0, utána az M1 következik. Láthatjuk, szinte minden autópályánk felkerült a halállistára, rajta van az M3, az M5 és az M7 is – pedig az Európai Unióban átlagban éppen az ellenkezőjét tapasztalják. Máshol a főutakon több a baleset, ahol nem választja el a szembeforgalmat szalagkorlát, és a sávok is keskenyebbek.
Amire nincs magyarázat, arra is próbálunk keresni
Az nem magyarázat, hogy a pályán nagyobb a forgalom: az autópályán valóban nagy a forgalom, nagy járműmennyiség biztonságos elvezetésére találták ki, ezért ennek megfelelően is alakították ki. Az egymással szemben haladó járműveket korlát választja el, hogy csökkentsék az ütközés és a személyi sérülés esélyét. A sávok szélesek, nincs kereszteződés, van ellenben leállósáv műszaki hiba esetére. A szemet viszont nemigen ragadja meg semmi – az elbágyadás, az elalvás is oka lehet annak, hogy olyan sokszor szalad szalagkorlátnak egy-egy kamion. Ezen segítenek majd a jövő eszközei, amelyek a sofőr viselkedését is figyelik, mikor fárad el túlságosan. Az autópályák mellett is el lehet helyezni figyelemfelkeltő képeket, plakátokat, erre már Magyarországon is láttunk jó példát. Talán az is belejátszik a statisztikákba, hogy nálunk kevesebb idejük volt még az embereknek megszokni az autópályákat. A közelmúltban szenvedett balesetet egy tatabányai férfi, aki rokonainál járva az Alföldön, rossz helyen hajtott fel az M5-pös autópályára az ismeretlen terepen. Szembement a forgalommal, 82 éves felesége nem élte túl.