Több utas, nagyobb terhelés

Több utas, nagyobb terhelés

Bár jóval környezetkímélőbb, és sokkal kevésbé unalmas utasokkal vágni neki egy hosszabb útnak, vagy eljutni nap, mint nap a munkahelyre, számítsunk rá: az autó gyorsabban amortizálódik. Ennek megfelelően kell figyelni a szervizeltetésre, hiszen emberéletekért felelünk.

Kínos, ha megbüntet a rendőr az utasok előtt

Van, aki dolgozni menet veszi fel sorban az ismerősöket, hogy ne mindenki külön autóban menjen egyedül, van, aki sokat ingázik települések között, és telekocsizásra adja a fejét. Gazdaságosabb megosztani az üzemanyagot, kevésbé szennyezzük a környezetet, ha tele van az autó, és a plusz pénz is jól jön egy-egy fuvarért – viszont az időszakos szervizelésre nagyon oda kell figyelni, mert sok ember célba jutása múlik rajtunk. Mondhatjuk, hogy az életükért is felelős a sofőr, ezért alapvető, hogy rendszeres időközönként nézesse át szervizben az autót. A műszerfalon felvillanó hibajelzésekre reagáljon, cserélje le a különböző folyadékokat időben, a téli gumit nyárira, az elhasználódottat újra. Legyen meg minden kötelező felszerelés, működjenek a lámpák, mert elég kínos, ha megállít a rendőr a közúton, autópályán, és megbüntet az utasok szeme láttára. Arra is gondolni kell, hogy a nagyobb tömeg nagyobb terhelést ró az alkatrészekre is, és a fogyasztást is megnövelheti. Amikor az autós szaklapok nyaralásra indulóknak adnak tanácsot, szinte mindig megemlítik, hogy ne pakolják túl feleslegesen a kocsit, hiszen 100 kiló többletsúly 0,6 literrel több fogyasztást is jelenthet. Nem csak az emberekre mondják, hogy minél nehezebb, annál többet eszik.

Az alkatrészek jobban kopnak, a belső jobban koszolódik

Nagyobb tömeget lefékezni is nehezebb, a többletsúly jobban megterheli a fékrendszert. Egy felelősségteljes sofőr nem indul el kopott fékbetétekkel, féktárcsákkal, elhasználódott fékfolyadékkal, különösen akkor nem, ha utasokat is szállít. A lengéscsillapítók elhasználódása is függvénye a terhelésnek és a megtett kilométereknek – telekocsizásnál valószínű, hogy kilométerre is sokat megy az autó. Ha a lengéscsillapítók túlságosan elhasználódnak, csökken az úttartás, és láthatóan jobban kopnak a gumik is. Az utasokkal teli autó könnyebben lesodródik az útról. Az autóbelsőn is nyomot fog hagyni, hogy folyamatosan használják. A szőnyegek, üléshuzatok jobban kopnak, gyorsabban koszolódnak – bár egy kisgyerek vagy egy szőrhullató kutya után sokkal rosszabbul nézhetnek ki a textilek. Végezetül, bár úgyis tudják, de megemlítjük: vezessenek fokozott óvatossággal, mindig az útviszonyoknak és az időjárásnak megfelelően, hiszen emberéletekért felelnek. Lehet, hogy nem annyiért, mint egy buszsofőr, de egy élet is élet.