A Volkswagen kétszeresére növelte Magyarország egyik legnépszerűbb elektromos autójának, az E-Up-nak akkumulátorát, és ebből adódóan hatótávolságát is. Mindezt úgy, hogy 5 millió forint alatt tartották a vételárat! Az E-up nem csak a vásárlók, de az autómegosztó cégek körében is közkedvelt; a Nissan Leaf és a BMW i3 után a harmadik legkapósabb villanyautó országunkban.
Belső és külső csín
Az E-Up első generációjához viszonyítva szinte megduplázták az akkumulátor kapacitást, ráadásul a valós (azaz WLTP szabvány szerinti) hatótávolsága immár 260 kilométerre növekedett. Az előző, Magyarországon több, mint 500 példányban közlekedő generáció a 18,7 kWh-ás akksival „csak” 133 kilométert bírt. Ami a külsejét illeti, nem sokat változott, a legjelentősebb újítás talán, hogy gyalogosvédelem céljából a 3D-s Volkswagen logót 2D-sre váltották. Az elektromos változatot az elől és hátul egyaránt megjelenő kék keresztcsíkkal, továbbá a szokásos e-up! felirattal jelölik. Persze a VW-től már megszokott, elektromos autóikon alkalmazott ismertetőjegy, a C-formájú LED nappali menetfény is egyértelművé teszi, hogy károsanyag-kibocsátással nem járó hajtáslánc működik a kocsiban. A régebbi öt választható színt két újjal, a tornádópirossal, valamint az óceánkék-metállal egészítették ki. Az alapárban fekete tükörházakat és kilincseket találunk, ám extraként a karosszéria színében is megkaphatjuk őket. Az ún. exterior design csomag részeként nem csak ezt kapjuk, hanem a B-oszlop mögött sötétített üvegezést és teljes külső fényezést is, továbbá az alapjáraton 14 colos acéltárcsák helyett 15 colos alufelnit.
Egyébként a kényelmi és technikai alapfelszereltségre sem panaszkodhatunk; részét képezi a Bluetooth csatlakozásra képes „Composition phone” rádió, továbbá USB-csatlakozó és okostelefon-tartó, elektronikusan irányítható „Climatronic” légkondicionáló, és elől elektromos ablakok is. Alapfelszereltségnek számít még a hat légzsák és a sávtartó asszisztens. A csomagtartó mérete is tekintélyes a kategóriában: a hátsó ülések döntésével a 251 literes csomagteret akár 959 literesre is növelhetjük.
Az alapfelszereltségen és extrákon túl
Az alapfelszereltség a rengeteg extrán kívül még négy csomaggal bővíthető. Ilyen a 133 500 forintért választható téli csomag, melyben fűthető első üléseket, első szélvédőt, továbbá fényezett ajtókilincseket és tükörház borítást, aszférikus sofőroldali külső tükröket, s végül elektromosan fűthető és szabályozható külső tükröket kapunk. A 24 130 forintos tároló csomaggal egy csomagrögzítő háló, egy táskaakasztó és egy rejtett rakodórész jár a csomagtartóban. Komfort csomag is választható 52 300 forintért, melynek a magasságállítós utasülés, az automata fényszóró bekapcsolás, illetve az esőérzékelős ablaktörlő képezi a részét. A negyedik csomag a 71 120 forintos belső design pakk, melyben LED-es beltéri megvilágítással, ún. shark skin műszerfal-betéttel és egy alumínium, e-up! feliratú küszöbborítással látják el a villanyautót.
Az akkumulátorról és a fogyasztásról bővebben
Az akkumulátor 14 modulból áll, és két blokkra választották, az egy-egy blokk a hátsó és elülső ülések alatt kapott helyet. Az elektromos rendszer (beleértve az összes csatlakozót, biztosítékot és vezérlőt) 248 kilogrammot nyom, az összsúly pedig 1160 kilogramm. Utóbbi az optimalizált gördülésű gumikkal és a csupán 0,31-es légellenállási mutatóval társulva még tovább növeli a hatótávolságot. Ami a fogyasztást illeti, a WLTP, tehát valós mérés alapján átlagosan mindössze 12,7-12,9 kWh-át fogyaszt 100 kilométeren, ebből adódik a 260 kilométeres hatótáv. Magyarán egy töltéssel, átlag körülmények között akár egy Pécs-Budapest utat is megtehetünk az e-uppal – persze azért még mindig inkább városi használatra ajánlják. A nagyobb hatótávval napi 35 kilométernyi autózást alapul véve akár egy hétig is kocsikázhatunk a városban. Az utazás költsége minimális, ugyanis ha 100 kilométert nézünk, akkor az átlagárral számolva (37,6 Ft/kW) 500 forintra jön ki, úgy, hogy még a menetdinamika is jó közben. A 83 lóerős, 212 NM nyomatékot leadó e-up! álló helyzetből 11,9 másodperc alatt tud 100 km/h-ra gyorsulni, az elektronikus korlátozásnak köszönhetően pedig 130 km/h a végsebessége. A fogyasztáson ráadásul még tovább lehet spórolni az Eco és Eco+ menetmódok választásával. Az akkumulátor töltéséhez az első generációhoz képest dupla akkora teljesítmény áll rendelkezésre: 72, kW. Ehhez 4,5 órára van szükség Type2-es töltőnél a teljes feltöltéshez, míg a CCS csatlakozós DC villámtöltővel 1 órába se telik 80%-osra tölteni az akksit.
Az ára is igencsak kedvező, hiszen az új e-up! 7,5 millióért lehet alapból a miénk, ám 1 millió forint lejön belőle, ha kérjük az importőri árkedvezményt. Az autó megvásárlásához állami ártámogatás is jár, mely 21%, így lejön még pluszban az árából 1 368 864 Ft. A Wallbox falitöltő ára hozzáadódik, ez 3990 Ft, így jön ki végül az 5 153 526 Ft-os vételár. Ám, ha Porsche Bankos finanszírozással hozzuk el, akkor ezt az árat további 300 000 forinttal csökkenthetjük, így végül kevesebb, mint 5 millió forintért lehet miénk az e-up!, ami nagy szó!