Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

A tolvajok kedvence: katalizátor

Katalizátor csere a műhelyben

Ki tudja, melyik az az autóalkatrész, melynek elnevezése ugyan segítőt jelent, ám rengetegszer okoz problémát az autótulajdonosoknak? Ha tönkremegy, drága a cseréje, ráadásul még előszeretettel is szokták lopkodni. Így van – a tolvajok kedvence a katalizátor!

A katalizátorok evolúciója

A katalizátorok alapvető feladata mindig is az volt, hogy amennyire csak lehetséges, megszűrjék a kocsiból távozó kipufogógázban a káros anyagokat – ez azóta sem változott. A katalizátorok első generációja még csak oxidációs verzió volt, tehát csak a szén-monoxidot, valamint a szénhidrogént módosították át vízgőzzé és szén-dioxiddá a füstgázban. Sajnos az első generáció még nem tudta csökkenteni a nitrogén-oxidok koncentrációját. A második generációt már a két gázkomponensre ható katalizátorok alkották. Ezeket két, egymással összekapcsolt elemből gyártották: az első volt a redukciós elem, amely a nitrogén-oxidokat csökkentette, a másik pedig az oxidációs katalizátor, amely a szén-monoxidot és a szénhidrogéneket módosította. Habár hatásosabbak, mint az első generációs verziók, a mai károsanyag-kibocsátási normáknak már garantáltan nem felelnének meg.

A legújabb, vagyis harmadik generációs katalizátorok már a három gázkomponens mindegyikére hatnak. Sokkal hatásosabbak mind a nitrogén-oxidok, mind a szén-monoxid és mind a szénhidrogének redukálásában. Hatásfokukat tovább fokozza a lambdaszonda, melyet a kipufogógáz összetételének vizsgálatára terveztek. Amennyiben nem optimális értéket észlel, úgy annak megfelelően módosítja a motorba jutó levegő és üzemanyag arányát. Kijelenthetjük, hogy a katalizátorok nélkül gyakorlatilag már nem is tudják teljesíteni az autók az Euro-normákban előírt emissziós értékeket. Magyarán, ha elromlik az alkatrész, esetleg ellopják, akkor bizony kötelező a katalizátor csere.

A tolvajok kimondottan kedvelik

A katalizátorok gyártásához nemesfémeket is szoktak alkalmazni, így mondanunk sem kell, hogy elég gyakran szokták őket leszerelni, és ellopni. A fémházba alapvetően egy kerámiamagot szerelnek, mely katalizáló anyagként szolgáló ródium- és platinarészecskéket is tartalmaz – és, mint tudjuk, a platina az egyik legdrágább nemesfém. A tolvajoknak még az sem számít, ha már elhasználódott az alkatrész, mivel még abból is tudnak annyi nemesfémet kinyerni, mely megéri nekik. Sajnos a katalizátorok tárolására, felvásárlására, hasznosítására vonatkozóan még nem hoztak létre jogszabályokat, szóval elég sokan próbálkoznak a lopásával.

A katalizátor is el tud tömődni

Ha már a nemesfémekről volt szó, érdemes tudni, hogy kiemelkedő szerepük van a szénhidrogének kiválasztásában. Alapvetően, amikor a motor megfelelően funkcionál, esetleg gyújtórendszeri vagy befecskendezési hiba miatt elégetlen üzemanyag, netán hibás tömítés okán motorolaj nem távozik a kipufogógázzal, nem szabadna eltömődnie, kokszolódnia a katalizátornak. Ettől függetlenül azonban már egy betolástól is megtörténhet a baj. Amennyiben túl nagy hő terheli a magot, akkor az megolvadhat, és persze a katalizátor is elhasználódhat a rajta keresztülfúvó kipufogógáz miatt, a nemesfémek pedig kikophatnak belőle. Az alkatrész eltömődést leghamarabb a megnövekedett üzemanyag fogyasztásból, illetve a motorerő gyengüléséből érezheted. Gyanús lehet még az is, ha zörög a katalizátor, ami a mag elolvadása miatt történik. Azoknál a kocsiknál, melyeknek az aljára szerelik a katalizátort, egy sima mechanikai sérülés is bármikor előfordulhat. Az eltömődés legtermészetesebb oka magának az alkatrésznek az elöregedése.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.11.01-jén ZÁRVA tart. 2024.11.04-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata