Ki tudja, melyik az az autóalkatrész, melynek elnevezése ugyan segítőt jelent, ám rengetegszer okoz problémát az autótulajdonosoknak? Ha tönkremegy, drága a cseréje, ráadásul még előszeretettel is szokták lopkodni. Így van – a tolvajok kedvence a katalizátor!
A katalizátorok evolúciója
A katalizátorok alapvető feladata mindig is az volt, hogy amennyire csak lehetséges, megszűrjék a kocsiból távozó kipufogógázban a káros anyagokat – ez azóta sem változott. A katalizátorok első generációja még csak oxidációs verzió volt, tehát csak a szén-monoxidot, valamint a szénhidrogént módosították át vízgőzzé és szén-dioxiddá a füstgázban. Sajnos az első generáció még nem tudta csökkenteni a nitrogén-oxidok koncentrációját. A második generációt már a két gázkomponensre ható katalizátorok alkották. Ezeket két, egymással összekapcsolt elemből gyártották: az első volt a redukciós elem, amely a nitrogén-oxidokat csökkentette, a másik pedig az oxidációs katalizátor, amely a szén-monoxidot és a szénhidrogéneket módosította. Habár hatásosabbak, mint az első generációs verziók, a mai károsanyag-kibocsátási normáknak már garantáltan nem felelnének meg.
A legújabb, vagyis harmadik generációs katalizátorok már a három gázkomponens mindegyikére hatnak. Sokkal hatásosabbak mind a nitrogén-oxidok, mind a szén-monoxid és mind a szénhidrogének redukálásában. Hatásfokukat tovább fokozza a lambdaszonda, melyet a kipufogógáz összetételének vizsgálatára terveztek. Amennyiben nem optimális értéket észlel, úgy annak megfelelően módosítja a motorba jutó levegő és üzemanyag arányát. Kijelenthetjük, hogy a katalizátorok nélkül gyakorlatilag már nem is tudják teljesíteni az autók az Euro-normákban előírt emissziós értékeket. Magyarán, ha elromlik az alkatrész, esetleg ellopják, akkor bizony kötelező a katalizátor csere.
A tolvajok kimondottan kedvelik
A katalizátorok gyártásához nemesfémeket is szoktak alkalmazni, így mondanunk sem kell, hogy elég gyakran szokták őket leszerelni, és ellopni. A fémházba alapvetően egy kerámiamagot szerelnek, mely katalizáló anyagként szolgáló ródium- és platinarészecskéket is tartalmaz – és, mint tudjuk, a platina az egyik legdrágább nemesfém. A tolvajoknak még az sem számít, ha már elhasználódott az alkatrész, mivel még abból is tudnak annyi nemesfémet kinyerni, mely megéri nekik. Sajnos a katalizátorok tárolására, felvásárlására, hasznosítására vonatkozóan még nem hoztak létre jogszabályokat, szóval elég sokan próbálkoznak a lopásával.
A katalizátor is el tud tömődni
Ha már a nemesfémekről volt szó, érdemes tudni, hogy kiemelkedő szerepük van a szénhidrogének kiválasztásában. Alapvetően, amikor a motor megfelelően funkcionál, esetleg gyújtórendszeri vagy befecskendezési hiba miatt elégetlen üzemanyag, netán hibás tömítés okán motorolaj nem távozik a kipufogógázzal, nem szabadna eltömődnie, kokszolódnia a katalizátornak. Ettől függetlenül azonban már egy betolástól is megtörténhet a baj. Amennyiben túl nagy hő terheli a magot, akkor az megolvadhat, és persze a katalizátor is elhasználódhat a rajta keresztülfúvó kipufogógáz miatt, a nemesfémek pedig kikophatnak belőle. Az alkatrész eltömődést leghamarabb a megnövekedett üzemanyag fogyasztásból, illetve a motorerő gyengüléséből érezheted. Gyanús lehet még az is, ha zörög a katalizátor, ami a mag elolvadása miatt történik. Azoknál a kocsiknál, melyeknek az aljára szerelik a katalizátort, egy sima mechanikai sérülés is bármikor előfordulhat. Az eltömődés legtermészetesebb oka magának az alkatrésznek az elöregedése.