fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

A tolvajok kedvence: katalizátor

Katalizátor csere a műhelyben

Ki tudja, melyik az az autóalkatrész, melynek elnevezése ugyan segítőt jelent, ám rengetegszer okoz problémát az autótulajdonosoknak? Ha tönkremegy, drága a cseréje, ráadásul még előszeretettel is szokták lopkodni. Így van – a tolvajok kedvence a katalizátor!

A katalizátorok evolúciója

A katalizátorok alapvető feladata mindig is az volt, hogy amennyire csak lehetséges, megszűrjék a kocsiból távozó kipufogógázban a káros anyagokat – ez azóta sem változott. A katalizátorok első generációja még csak oxidációs verzió volt, tehát csak a szén-monoxidot, valamint a szénhidrogént módosították át vízgőzzé és szén-dioxiddá a füstgázban. Sajnos az első generáció még nem tudta csökkenteni a nitrogén-oxidok koncentrációját. A második generációt már a két gázkomponensre ható katalizátorok alkották. Ezeket két, egymással összekapcsolt elemből gyártották: az első volt a redukciós elem, amely a nitrogén-oxidokat csökkentette, a másik pedig az oxidációs katalizátor, amely a szén-monoxidot és a szénhidrogéneket módosította. Habár hatásosabbak, mint az első generációs verziók, a mai károsanyag-kibocsátási normáknak már garantáltan nem felelnének meg.

A legújabb, vagyis harmadik generációs katalizátorok már a három gázkomponens mindegyikére hatnak. Sokkal hatásosabbak mind a nitrogén-oxidok, mind a szén-monoxid és mind a szénhidrogének redukálásában. Hatásfokukat tovább fokozza a lambdaszonda, melyet a kipufogógáz összetételének vizsgálatára terveztek. Amennyiben nem optimális értéket észlel, úgy annak megfelelően módosítja a motorba jutó levegő és üzemanyag arányát. Kijelenthetjük, hogy a katalizátorok nélkül gyakorlatilag már nem is tudják teljesíteni az autók az Euro-normákban előírt emissziós értékeket. Magyarán, ha elromlik az alkatrész, esetleg ellopják, akkor bizony kötelező a katalizátor csere.

A tolvajok kimondottan kedvelik

A katalizátorok gyártásához nemesfémeket is szoktak alkalmazni, így mondanunk sem kell, hogy elég gyakran szokták őket leszerelni, és ellopni. A fémházba alapvetően egy kerámiamagot szerelnek, mely katalizáló anyagként szolgáló ródium- és platinarészecskéket is tartalmaz – és, mint tudjuk, a platina az egyik legdrágább nemesfém. A tolvajoknak még az sem számít, ha már elhasználódott az alkatrész, mivel még abból is tudnak annyi nemesfémet kinyerni, mely megéri nekik. Sajnos a katalizátorok tárolására, felvásárlására, hasznosítására vonatkozóan még nem hoztak létre jogszabályokat, szóval elég sokan próbálkoznak a lopásával.

A katalizátor is el tud tömődni

Ha már a nemesfémekről volt szó, érdemes tudni, hogy kiemelkedő szerepük van a szénhidrogének kiválasztásában. Alapvetően, amikor a motor megfelelően funkcionál, esetleg gyújtórendszeri vagy befecskendezési hiba miatt elégetlen üzemanyag, netán hibás tömítés okán motorolaj nem távozik a kipufogógázzal, nem szabadna eltömődnie, kokszolódnia a katalizátornak. Ettől függetlenül azonban már egy betolástól is megtörténhet a baj. Amennyiben túl nagy hő terheli a magot, akkor az megolvadhat, és persze a katalizátor is elhasználódhat a rajta keresztülfúvó kipufogógáz miatt, a nemesfémek pedig kikophatnak belőle. Az alkatrész eltömődést leghamarabb a megnövekedett üzemanyag fogyasztásból, illetve a motorerő gyengüléséből érezheted. Gyanús lehet még az is, ha zörög a katalizátor, ami a mag elolvadása miatt történik. Azoknál a kocsiknál, melyeknek az aljára szerelik a katalizátort, egy sima mechanikai sérülés is bármikor előfordulhat. Az eltömődés legtermészetesebb oka magának az alkatrésznek az elöregedése.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: KA csapata