Lejárt a kocsin a műszaki? Mutatjuk, mit kell tenni!

Lejárt a kocsin a műszaki? Mutatjuk, mit kell tenni!

Ha lejárt az autónkon a műszaki, ne menjünk vele forgalomban, maximum addig, amíg elvisszük a szerelőnkhöz vagy egy vizsgáztatási helyre. Jó alkalom ez arra is, hogy ha valami nem stimmel a kocsin, megcsináltassuk, hogy a műszaki vizsga után egy kiváló állapotú és biztonságos autóba tudjunk beszállni.

Ha lejárt a műszaki, cselekedni kell

Ha valaki nem figyeli autója forgalmi engedélyét rendszeresen, vagy átsiklik az e-mailen érkező figyelmeztetésen, az könnyen arra kaphatja fel a fejét, hogy lejárt a családi kocsin a műszaki vizsga. Persze ettől a gép még működik, nem lett rosszabb állapotú, mint egy nappal korábban, csak éppen komoly büntetést kaphatunk érte, ha használjuk a forgalomban. Bár a műszakiztatás nem öröm, két-, esetleg négyévente azért ennyi ideje és pénze juthat rá a tulajdonosnak, ráadásul ez egy komoly lépcsőfok a veszélyt jelentő autók kiszűrésében. Szóval, ha lejárt a műszaki, cselekedni kell, és keresni egy helyet, ahol levizsgáztatják. Ha ez macerás, vagy csak nincs kedvünk hozzá, megkérhetjük az autószerelőnket is, aki némi munkadíjért elvégzi, elvégezteti helyettünk a folyamatot – egész biztos, hogy vagy ő vállal ilyen szolgáltatást, vagy van egy ismerőse, akihez neki is megéri elvinni a kocsit. Ráadásul, ha gondot tapasztalunk az autón, a szerelő át is tudja nézni a legfontosabb dolgokat, és megjavítja a hibákat, hogy azok ne a vizsgáztatás során derüljenek ki.

Mindent átvizsgálnak

Röviden a vizsgáztatás folyamatáról! Ha szerelő viszi, ha magánszemély, mindenképpen átvizsgálják az autót alapszinten. A hivatalos procedúra során megnézik a károsanyag-kibocsátást, amely a környezetvédelem miatt fontos. Műszerek segítségével bemérik a lengéscsillapítókat, azok hatásfokát, a fékeket szintén letesztelik. Ezek esetében is egy számítógépes rendszer mutatja meg, biztonságosan és hatásosan működik-e ez a terület. Az autót rázópadra küldik, amely azért előnyös, mert a nagy terhelés mellett is megfigyelhetik a kocsi viselkedését. Álló helyzetben ezekre nem mindig derül fény. A folyamat utolsó fázisa a szemrevételezés: ellenőrzik a világítást, a gumik állapotát, az olajszintet. Ha minden rendben megy, újabb két évet „bevésnek” a forgalmi engedélybe, és egy ideig megint letudhatjuk ezt a feladatot. Mielőtt azonban nekiindulunk az egésznek, érdemes körbenézni a lehetőségek között: a vizsgáztató helyek árai között több ezer forint lehet az eltérés. Elöljáróban annyit érdemes tudni, hogy húszezer forinttal mindenképp készülni kell, még akkor is, ha semmi baja az autónak, de az is lehet, hogy huszonötezret is rá kell szánni a feladatra.