A biztonságos közlekedés elengedhetetlen feltétele, hogy minden körülmények között tökéletesen működő fényjelzésekkel legyen az autó ellátva. Ez egyrészt azért fontos, hogy időben tudjunk reagálni a váratlan helyzetekre azáltal, hogy azokat könnyebben észrevesszük, ha jól meg tudja a kocsi világítani. Másrészt pedig minket is hamarabb észlelnek a körülöttünk közlekedők. Mi a helyzet akkor, ha nem vagyunk megelégedve az autónk fényszóróival, és szeretnénk lecserélni egy másik fényforrásra?
Látni és látszani
A balesetveszélyes helyzeteket akkor tudjuk elkerülni, ha időben fel tudjuk mérni a bekövetkező forgalmi szituációkat. Sokszor csak tizedmásodpercnyi időnk van egy-egy döntés meghozni. Ez alatt kell kitalálnunk, hogy éppen gyorsítsunk vagy lassítsunk, hogy ne zavarjuk a többi forgalomban részt vevő autóst, megálljunk, ha azt érzékeljük, hogy valaki közeledik a gyalogátkelőhely felé, vagy hogyan kerüljük ki az útra került tárgyat, vagy az úton átszaladó vadat. Ahhoz, hogy ezekben a helyzetekben jó döntéseket hozzunk, szükséges, hogy a lehető leghamarabb észrevegyük őket. Ebben segít a hibátlanul működő és tökéletesen beállított világítás. Természetesen erre azért is szükség van, hogy a többi autós is könnyen észrevegyen minket, ha közeledünk az úton, irányt szeretnénk váltani, esetleg a tolatás mellett döntünk. A fényjelzésekhez használt izzók azonban nem örökéletűek, azok néha kiégnek, gyengülnek, sőt meghibásodhat a berendezés is. Ezekben az esetekben haladéktalanul javítanunk kell a problémát. A legtöbb autóban az egyszerűbb halogén izzók találhatóak, amelyek csereperiódusa valahol húsz-, és ötvenezer futott kilométer körött keresendőek. Ezzel szemben a nagyobb fényerőt biztosító xenon, vagy ledes égők élettartama akár a százezer futott kilométert is meghaladhatja. Miért ne cseréljük hát ki azokra? Ennek több oka is van.
Érdemes más típusú fényszórót alkalmazni?
Az első és legfontosabb indok arra, hogy ne cserélgessük az izzókat kedvünk szerint, az az, hogy minden autó úgy van kialakítva, hogy a gyárilag kitalált alkatrészekkel működik tökéletesen. Ezért, ha halogén égőt szereltek bele, akkor mi is tegyünk így, ha cserélni kell. Ha mégis ragaszkodunk a xenonhoz, akkor viszont vegyük figyelembe, hogy zsebbenyúlós lesz a történet. Itt nem arra gondolunk elsősorban, hogy maga az alkatrész kerül többe, mint a halogén változat: ezt a várható hosszabb élettartam kompenzálni fogja, hanem arra, hogy váltás esetén az egész szettet ki kell cseréltetnünk. Be kell építeni az autóba a megfelelő elektronikát, ráadásul xenon izzó használatának feltétele, hogy fényszórómagasság-állító és lámpamosó berendezéssel is rendelkeznie kell a kocsinak. A rosszul beszerelt alkatrész könnyen bajt okozhat, elvakíthatja a szembe jövő autókat, amely mondanunk sem kell: rendkívül balesetveszélyes. Ezért ezt a műveletet engedélyeztetni kell, amely változtatás a gépjármű forgalmi engedélyébe is be kell, hogy kerüljön. Nyilván lehet kapni innen-onnan, főleg a távol-keletről, beszerelhető, és működő alkatrészeket, azonban ez egy ellenőrzés közben könnyen kiderülhet, ami büntetéssel és visszaalakítással járhat együtt. Az egyébként sem olcsó mulatság így pedig főleg nem tűnik kifizetődőnek. A ledes megoldásokra hasonló szabályok vonatkoznak. Ha mégis ragaszkodunk a xenon világítás által kibocsátott fehér fényhez, akkor alternatív megoldásban is gondolkodhatunk. Létezik ugyanis úgynevezett xenon-hatású izzó, amely amellett, hogy bármiféle átépítést kellene tennünk, hasonló érzetet biztosít, mint az eredeti xenon égők. Ennek hátránya azonban, hogy még kevésbé világítanak, mint a sárgás halogén izzók, a kisebb fényerő mellett pedig nem biztos, hogy érdemes ezt az utat követnünk, ugyanis a xenon izzók legnagyobb előnye éppen a magasabb fényerőben rejlik.