Lámpák rengetege – és mindegyiknek működnie kell

Lámpák rengetege – és mindegyiknek működnie kell

Féklámpák, irányjelzők, ködlámpák, tompított fényszórók, nappali világítás – ugye mind működik az autón? Le szokta ellenőrizni? Ha nem működnek fontos fények, a rendőr könyörtelenül büntet – és ez helyes, mert ilyen esetben nagyobb eséllyel okozhat balesetet.

Titokzatos fények a forgalomban

Mennyi fény! – sóhajtunk fel egy csodás éjszakai panoráma láttán, amikor a kivilágított várost csodáljuk. Így van ez olykor az autóval is, főleg ha még tapasztalatlanok vagyunk. Féklámpa, ködlámpa, irányjelző – és ez még nem minden, aminek működnie, azaz világítania kell szükség esetén. Létezik például nappali menetfény is, nem csak sötétben kell kivilágítani az autót. A KRESZ szabályai szerint nem vehet részt a forgalomban az az autó, amelynek nem működik az irányjelzője, a bal oldali első vagy hátsó helyzetjelzője, illetve egy féklámpája sem jó. Most ezeket vesszük sorra: mire figyeljünk, hogy ne büntessen meg a rendőr, és ne okozzunk balesetet? A forgalomban rájönni, hogy valamelyik nem engedelmeskedik, már késő. Meg kell előzni a bajt. Alapvető például tudni, hogy bizonyos körülmények között nem használhatjuk a távolsági fényszórót, köznépi nevén reflektort – de ha be kell világítani egy sötét utat, ugye mennyire hiányzik? A ködlámpára ugyanez érvényes olyan időben, amikor leszáll a tejfehér őszi köd, és az orrunkig sem látunk, mert ezeket csak ekkor szabad használni.

Nem baj, ha nem rohannak belénk

Nem jó vakon vezetni – ezt az is tudja, aki még nem próbálta. Attól még, hogy soha életünkben nem használtuk az autó ködlámpáját, működőképesnek kell lennie. A belső világítás is fontos, mert a közhiedelemmel ellentétben nem csak az autóban ülők kényelmét szolgálja. A forgalom többi résztvevője számára is láthatóbbá teszi a járművet, a sofőr szándékát is jobban láttatja. Az irányjelzők is fontos információkkal szolgálnak a többi közlekedő számára, elvégre jó, ha tudják, merre igyekszünk éppen. Ha nem jó minőségű az izzó, gyakran kiég – ez esetben legyen nálunk tartalék! Az index fénye sárga, nem fehér. Erre is gondolnunk kell. A féklámpa működését sem érdemes elbagatellizálni, az is fontos információnak számít – például a mögöttünk haladó sofőr számára, hogy éppen fékezünk valami miatt. Nem olyan nagy baj, ha nem rohannak belénk. Ha utólag szerelünk fel féklámpát, ügyeljünk rá, hogy a fénye ne tükröződjön az utastérbe, mert ez szabálytalan és zavaró, emiatt balesetveszélyes. Azt is ellenőrizzük, nem repedtek, töröttek-e a fényszórók burái, mert ha beázik a fényszóró, nagy eséllyel megtöri a fényt, elvakítja a forgalom résztvevőit.