1990 óta negyedével nőtt a CO2 kibocsátás a közlekedés miatt Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai megvalósításához azonban már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállományban.
Sportterepjárók vs. villanyautók
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség kutatása arra a lehangoló következtetésre jutott, hogy az autógyárak visszafogják a villanyautók és robbanómotoros modellek üzemanyag-hatékony verzióinak értékesítését. Az Európai Unió 2021-től érvénybe lépő fogyasztáskorlátozási szabályozásait a legtöbb márka úgy próbálja betartani, hogy növeli a villanyautók részesedését az értékesítésben. Vélhetően alig négy dízelmotoros modell újul meg teljesen idén, jövőre már 14, két év múlva viszont ismét csak 7. A szövetség felmérése arra is rámutat, hogy a piaci részesedésüket az elmúlt 15 évben 4 százalékról 26 százalékra növelő sportterepjárók (SUV-ok) nagy mértékben járulnak hozzá a növekvő CO2-mennyiséghez.
Hibridek és egyezmények
Ezzel a módszerrel a gyártók nem csak a lehető legnagyobb profithoz akarnak jutni a dízelautók eladásából, de azt is meg szeretnék mutatni, hogy mekkora erőfeszítést jelent számukra a 2021-től érvényes szabályoknak való megfelelés. Gyakorlatilag így kívánnak nyomást gyakorolni az uniós döntéshozókra, hogy enyhítsék a nem sokára bevezetendő előírásokat. Ennek egyrészt mi, vásárlók isszuk meg a levét a drágább üzemanyaggal, másrészt bolygónk a káros CO2 mennyiséggel. Pozitív előjel azonban, hogy a gyártók iparkodnak növelni a hibrid és csak akkumulátoros villanyautók számát. Ezáltal kb. 5-7 százalékos növekedés következik be 2021-ig. Ugyan még most is folyik a tárgyalás az EB indítványáról, ám még ez sem mondható túl nagy igyekvésnek. A kitűzött cél csupán 30 százalékos kibocsátás-csökkentést jelentene 2021 és 2030 között, ami alig a fele annak a 60 százaléknak, melyet a Párizsi Klímaegyezmény határoz meg.