Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Kilométerszám vs. évjárat – melyik számít jobban?

Kilométer számláló a műszerfalon

Magyarországon még most is nagyon dübörög a használt autó piac, de sok vevő nem tudja segítség nélkül eldönteni, hogy mire érdemes figyelni vásárláskor. Melyik a jobb: egy fiatalabb autó sok kilométerrel vagy egy idősebb kocsi kevesebbel? A legtutibb megoldás a használt autó állapotfelmérés.

Nehéz egyértelmű választ adni

Nehéz megválaszolni a kérdést, ugyanis egyik verzió sem feltétlen jobb a másiknál. Az alacsony futásteljesítmény még nem biztos, hogy garantálja a kocsi megfelelő műszaki állapotát. Valamint attól, hogy valaki gondos tulajdonos volt, és minden rosszul működő alkatrészt újra cseréltetett a kocsijában, még nem garantálja azt, hogy akkor nem számít a magas futásteljesítmény. Az autótulajok zöme ugyanis csak akkor javíttatja a kocsiját, ha az elromlik, ám arra nem figyelnek, hogy a különböző alkatrészeknek is lejár egyszer az üzemidejük – még akkor is, ha nem hibásodnak meg. Ettől persze még vigyázhat valaki a kocsijára, csupán arról van szó, hogy nem ismeri az autója kopó elemeinek üzemidejét.

Az alkatrészek elfáradása

Ha megkérdeznénk az autótulajdonosokat, hogy melyik szempontot tartják fontosabbnak – az évjáratot vagy a futásteljesítményt – akkor feltehetőleg legtöbben az utóbbit választanák. Ahhoz, hogy helyeseljünk a válaszra, figyelembe kell vennünk, hogy a sok kilométert milyen körülmények között „halmozták fel”. Nem mindegy, hogy külföldre jár ki dolgozni valaki autópályán, és úgy teker a kocsiba 300 000 kilométert, vagy úgy, hogy nap, mint nap órákat ingázik vele a városban. Az állandó autókázással bizony elhasználódik a kocsi, kopnak az alkatrészei, elfáradnak azok anyagai. A gumi és műanyag elemek, mint pl. a tömítések a „legfáradékonyabbak”, mivel ezek vannak a leginkább kitéve hőhatásnak. A kilométerek gyarapodásával elöregednek az anyagok, a tömítések megkeményednek, a gumi kiszárad, eldeformálódnak, megrepedeznek az ezekből gyártott alkatrészek. Nagy gondokat okozhatnak például a motor eredeti szelepfedél tömítései, melyek gyakorlatilag üvegszilárdságúak lesznek egy idő után, így az egyébként, alapvetően flexibilis anyag miatt szivárogni fog a motorolaj. Ugyanígy szivároghatnak a motor környékén elhelyezkedő csőcsatlakozások is. Tipikus magas futásteljesítménnyel járó jelenség még a befecskendező szelepek műanyag elemein zajló üzemanyag szivárgás.

Nem csak a gumi és műanyag alkatrészek öregednek el a kilométerek gyarapodásával. Tipikusan kopó alkatrésznek számítanak még a futóműben, erőátviteli mechanizmusban található csapágyak. A gyakori hidegindítás és a hozzá társuló alacsonyabb kenőképességű dermedt motorolaj párosa miatt az adott alkatrészben olajeloszlási egyenetlenség alakul ki, mely növeli az esetleges kopások lehetőségét. Továbbá a futómű, vagyis karosszéria rugóira is tekinthetünk kopó elemként, mivel normál üzemeltetés mellett is deformálódnak, lágyulnak.

Nem mindegy, hogy autópályás vagy városi közlekedés

Mint már említettük, az sem utolsó befolyásoló tényező, hogy milyen körülmények között hajtotta bele a régi tulaj a többszázezer kilométert az autóba. Egy olyan kocsi esetében például, melyet zömében autópályán, hosszabb távokra használtak, nem kell annyira félni a magas futásteljesítménytől. Ezeken az utakon egyenletesebb terhelést kap a kocsi, kevesebb melegítési fázist kell megélnie. Magyarán az indítás-autózás-leállítás trió száma, illetve jellege az, amit figyelembe kell venni az elhasználtság mértékének megállapításakor. Ha a tulaj inkább csak városon belül használta a kinézett kocsit, és úgy gyarapította bele a 300 000 kilométert, akkor bizony már kétszer is érdemes átgondolni, hogy megvegyük-e. A városi autózás során jóval több dinamikus terhelés éri az alkatrészeket, jóval sűrűbben kell kuplungolni, sebességet váltani, mint hosszabb távokon. A dugóban araszolgatva a motor terhelése is intenzívebb, állandóan változó hűtési-kenési körülmények között, más-más fordulatszámon kell üzemelnie. Összegezve tehát nagyon is számít a futásteljesítmény, még inkább a kilométerek felhalmozásának körülményei.

A kevés kilométer sem garancia

Nem szabad megfeledkeznünk az évjáratról sem. Lehet egy autó keveset futott, „őrizgetett” autó, ha már öregebb vagy évekig nem használta az eladó. A garázsban parkírozás ugyanis nagyobb károkat tud okozni, mint a rendszeres, egyenletes működtetés. A használatlan kocsi gumitömítései teljesen kiszáradnak, az újbóli elővételnél pedig ereszteni fognak. A gumiabroncsok a huzamosabb egy helyben állás miatt eldeformálódnak, megváltozik a szálszerkezetük. Mi több, a futómű rugói is megereszkednek a sokáig egy helyben állástól. A kocsi akkumulátora is meghal, ha sokáig nem használják. A túlságosan óvott autóknál tipikus jelenség még, hogy a termosztát össze-vissza kezd működni, rosszkor fog nyitni, ha újra elkezdik használni. Ha ez mind nem lenne elég, a használatlanság során a hengerek azon szelepeiben, melyek nyitva maradtak az utolsó leállításnál, pára képződik, és beindul a korrózió. Ráadásul a szelepek differenciálmű olajból kilógó részei is korrodálódhatnak, ami az újbóli elővételnél egy idő után egyenetlen futást fog eredményezni. Vagyis hiába alacsony futásteljesítményű egy autó, hiába áll sokáig, akkor is tud anyagi károkat okozni az új tulajnak, még ha az előző tulaj azt is gondolja, hogy ezzel vigyázott rá.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.03.29-2024.04.01. között  ZÁRVA tart. 2024.04.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata