Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

E-mail üzenet írása

Árajánlat, időpont kérés

Kilométerszám vs. évjárat – melyik számít jobban?

Kilométer számláló a műszerfalon

Magyarországon még most is nagyon dübörög a használt autó piac, de sok vevő nem tudja segítség nélkül eldönteni, hogy mire érdemes figyelni vásárláskor. Melyik a jobb: egy fiatalabb autó sok kilométerrel vagy egy idősebb kocsi kevesebbel? A legtutibb megoldás a használt autó állapotfelmérés.

Nehéz egyértelmű választ adni

Nehéz megválaszolni a kérdést, ugyanis egyik verzió sem feltétlen jobb a másiknál. Az alacsony futásteljesítmény még nem biztos, hogy garantálja a kocsi megfelelő műszaki állapotát. Valamint attól, hogy valaki gondos tulajdonos volt, és minden rosszul működő alkatrészt újra cseréltetett a kocsijában, még nem garantálja azt, hogy akkor nem számít a magas futásteljesítmény. Az autótulajok zöme ugyanis csak akkor javíttatja a kocsiját, ha az elromlik, ám arra nem figyelnek, hogy a különböző alkatrészeknek is lejár egyszer az üzemidejük – még akkor is, ha nem hibásodnak meg. Ettől persze még vigyázhat valaki a kocsijára, csupán arról van szó, hogy nem ismeri az autója kopó elemeinek üzemidejét.

Az alkatrészek elfáradása

Ha megkérdeznénk az autótulajdonosokat, hogy melyik szempontot tartják fontosabbnak – az évjáratot vagy a futásteljesítményt – akkor feltehetőleg legtöbben az utóbbit választanák. Ahhoz, hogy helyeseljünk a válaszra, figyelembe kell vennünk, hogy a sok kilométert milyen körülmények között „halmozták fel”. Nem mindegy, hogy külföldre jár ki dolgozni valaki autópályán, és úgy teker a kocsiba 300 000 kilométert, vagy úgy, hogy nap, mint nap órákat ingázik vele a városban. Az állandó autókázással bizony elhasználódik a kocsi, kopnak az alkatrészei, elfáradnak azok anyagai. A gumi és műanyag elemek, mint pl. a tömítések a „legfáradékonyabbak”, mivel ezek vannak a leginkább kitéve hőhatásnak. A kilométerek gyarapodásával elöregednek az anyagok, a tömítések megkeményednek, a gumi kiszárad, eldeformálódnak, megrepedeznek az ezekből gyártott alkatrészek. Nagy gondokat okozhatnak például a motor eredeti szelepfedél tömítései, melyek gyakorlatilag üvegszilárdságúak lesznek egy idő után, így az egyébként, alapvetően flexibilis anyag miatt szivárogni fog a motorolaj. Ugyanígy szivároghatnak a motor környékén elhelyezkedő csőcsatlakozások is. Tipikus magas futásteljesítménnyel járó jelenség még a befecskendező szelepek műanyag elemein zajló üzemanyag szivárgás.

Nem csak a gumi és műanyag alkatrészek öregednek el a kilométerek gyarapodásával. Tipikusan kopó alkatrésznek számítanak még a futóműben, erőátviteli mechanizmusban található csapágyak. A gyakori hidegindítás és a hozzá társuló alacsonyabb kenőképességű dermedt motorolaj párosa miatt az adott alkatrészben olajeloszlási egyenetlenség alakul ki, mely növeli az esetleges kopások lehetőségét. Továbbá a futómű, vagyis karosszéria rugóira is tekinthetünk kopó elemként, mivel normál üzemeltetés mellett is deformálódnak, lágyulnak.

Nem mindegy, hogy autópályás vagy városi közlekedés

Mint már említettük, az sem utolsó befolyásoló tényező, hogy milyen körülmények között hajtotta bele a régi tulaj a többszázezer kilométert az autóba. Egy olyan kocsi esetében például, melyet zömében autópályán, hosszabb távokra használtak, nem kell annyira félni a magas futásteljesítménytől. Ezeken az utakon egyenletesebb terhelést kap a kocsi, kevesebb melegítési fázist kell megélnie. Magyarán az indítás-autózás-leállítás trió száma, illetve jellege az, amit figyelembe kell venni az elhasználtság mértékének megállapításakor. Ha a tulaj inkább csak városon belül használta a kinézett kocsit, és úgy gyarapította bele a 300 000 kilométert, akkor bizony már kétszer is érdemes átgondolni, hogy megvegyük-e. A városi autózás során jóval több dinamikus terhelés éri az alkatrészeket, jóval sűrűbben kell kuplungolni, sebességet váltani, mint hosszabb távokon. A dugóban araszolgatva a motor terhelése is intenzívebb, állandóan változó hűtési-kenési körülmények között, más-más fordulatszámon kell üzemelnie. Összegezve tehát nagyon is számít a futásteljesítmény, még inkább a kilométerek felhalmozásának körülményei.

A kevés kilométer sem garancia

Nem szabad megfeledkeznünk az évjáratról sem. Lehet egy autó keveset futott, „őrizgetett” autó, ha már öregebb vagy évekig nem használta az eladó. A garázsban parkírozás ugyanis nagyobb károkat tud okozni, mint a rendszeres, egyenletes működtetés. A használatlan kocsi gumitömítései teljesen kiszáradnak, az újbóli elővételnél pedig ereszteni fognak. A gumiabroncsok a huzamosabb egy helyben állás miatt eldeformálódnak, megváltozik a szálszerkezetük. Mi több, a futómű rugói is megereszkednek a sokáig egy helyben állástól. A kocsi akkumulátora is meghal, ha sokáig nem használják. A túlságosan óvott autóknál tipikus jelenség még, hogy a termosztát össze-vissza kezd működni, rosszkor fog nyitni, ha újra elkezdik használni. Ha ez mind nem lenne elég, a használatlanság során a hengerek azon szelepeiben, melyek nyitva maradtak az utolsó leállításnál, pára képződik, és beindul a korrózió. Ráadásul a szelepek differenciálmű olajból kilógó részei is korrodálódhatnak, ami az újbóli elővételnél egy idő után egyenetlen futást fog eredményezni. Vagyis hiába alacsony futásteljesítményű egy autó, hiába áll sokáig, akkor is tud anyagi károkat okozni az új tulajnak, még ha az előző tulaj azt is gondolja, hogy ezzel vigyázott rá.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat