Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Ilyen EGR rendszerek dolgozhatnak az autódban

EGR szelep a kocsiban

Mi a feladata az EGR rendszereknek? Hogy működnek? Mi okozza a meghibásodásukat? Az alábbiakban eláruljuk a legfontosabb tudnivalókat az EGR rendszerekkel kapcsolatban.

Mire jó az EGR rendszer?

Az EGR (Exhaust Gas Recirculation), vagyis a kipufogógáz-visszavezető egy kisebb méretű elektromos vagy vákuumos berendezés, amely a benzin- és a gázolajüzemű autóknál egyaránt megtalálható. A szakmában AGR-ként (Abgasrückführung) is sokat emlegetik a német rövidítés miatt. Azonban a kétféle elnevezés ne zavarjon meg senkit, az EGR és az AGR ugyanazt jelenti. Az EGR feladata a környezetvédelem, vagyis azt biztosítja, hogy a gépjárművek teljesítsék a környezetvédelmi elvárásokat. Az EGR rendszer azt a gázt szűri ki, amely a legmérgezőbb a kipufogógázban. A motorszívó torka és a kipufogó torka között található. Milyen részekből áll? Elektromos rugóból, állítómotorból, visszanyomó rugóból és szelepülésből. Az EGR szelep nincs mindig nyitva és ha mégis, akkor sem mindig egyformán. A nyitás mértéke attól függ, hogy milyen terhelésen dolgozik a motor.

Milyen hibák jelentkezhetnek az EGR rendszereknél?

A benzinüzemű gépjárműveknél ritkábban mennek tönkre az EGR rendszerek, mivel kisebb a koromképződés. Amennyiben mégis meghibásodásra kerül sor, annak hátterében az elektromos EGR rendszernél a nagy hőtermelés vagy az elektronika meghibásodása áll. Az elektromos változatnál az elektronikus hibát a motorhibát jelző lámpa is mutatja. A vákuumos, mechanikus EGR rendszernél a membrán átszakadása is okozhatja a problémát. Utóbbi változatnál leggyakoribb jele az EGR rendszer meghibásodásának, ha a motor alapjáraton ingadozni, akadozni kezd, növekszik az üzemanyag-fogyasztás és kopogó hangok hallhatóak. A meghibásodott EGR rendszer a legtöbb esetben cserére szorul.

Mi a helyzet a gázolajüzemű gépjárművekkel? Esetükben a motor működése közben nagyobb a koromképződés, mint a benzines autóknál. A korom pedig lerakódik és szennyezi az EGR rendszert. A meghibásodást befolyásolja, hogy az autó csupán városban van használva, vagy rendszeresen hosszabb távon is. A városi ingázás nagyon hamar tönkreteheti az EGR rendszert, mivel ebben az esetben hamarabb tömődik el a szelep. A nem megfelelően működő EGR rendszert mindenképpen meg kell mutatni egy szakembernek, aki megállapítja, hogy elegendő-e a tisztítás vagy esetleg cserére lesz szükség. Utóbbi általában elég sokba kerül, szóval a hibás EGR-t érdemes minél hamarabb megmutatni egy szerelőnek, hogy a tisztítás elegendő legyen a probléma megoldásához.