Havas, jeges időben is gyakran kell autóba ülni, ami más vezetései technikát igényel, mintha száraz körülmények között kormányoznák a kocsit. Mire kell figyelni, ha ilyenkor volán mögé ülünk, hogyan csússzunk higgadtan? Ezeket szedtük össze egy fagyos csokorba.
Alacsony súrlódás, óvatos vezetés!
Ha hóban vezetünk, egészen másként kell kezelni a kuplungot, a gázt, de leginkább a féket. De miért is? A válasz a súrlódás: ez az a tulajdonság, ami a gumik tapadásáért felel. Ezen múlik a gyorsítás, a fékezés és az irányítás is. Télen a súrlódás jóval gyengébb, mint a száraz évszakokban. A jég és a hó miatt az út csúszóssá válik, az alacsony hőmérséklet pedig nincs jó hatással a gumikra. Éppen ezért érdemes kisebb gázfröccsöket adni, mert ez növeli az úthoz való tapadást. Ha nem muszáj, ne kapcsoljuk be a tempomatot. Legyünk rendkívül óvatosak, nem kell az elsőnek lennünk, nem kell feltétlenül előzgetni. Ha lassabban haladunk, a tapadás is biztosabb, a fékek is biztosabban fognak. A gyorsítás ilyenkor tényleg érzékeny téma: fokozatosan gyorsítsunk, mint száraz időben, a sebességet csak lassan növeljük, egyenletesen, kimérten vezessünk. Ha manuális sebváltós a járművünk, mindig kimérten, megfontoltan induljunk el, óvatosan kezeljük a kuplungot. A motor fordulatszáma legyen alacsony. Ezek a mozdulatok minimalizálják a megcsúszás valószínűséget. Ha viszont automata sebváltós kocsiba ülünk, esetleg négykerék-meghajtással van dolgunk, akkor természetesen másra is figyelni kell. A sebességváltón válasszuk a hópelyhet vagy az “L” betűt, ez alacsony arányt jelent. Ha találunk ilyet, mindenképpen használjuk, a sportos funkciót pedig felejtsük el!
Csak semmi hirtelen mozdulat
A hirtelen, gyors mozdulatok következtében sokat veszíthet a gumi a tapadásából, ami veszélyes. A kerék ugyanis megcsúszhat, kipöröghet az úton. Kerüljük tehát ezeket a mozdulatokat, a gyors, váratlan manővereket. Az éles kormányzás vagy az elkapkodott, indokolatlan fékezés könnyedén csúszáshoz vezethet. A követési távolság egyébként is fontos, de télen nyer igazán értelmet. Minimum kettő, de inkább három-négy autónyi távolságot tartsunk az előttünk haladó mögött, hogy legyen időnk fékezni, ha kell. Ha valamiért az előttünk haladó kocsi megállásra kényszerül, esetleg balesetet szenved, így megfelelően tudunk reagálni. Ha megtörténik a baj, azaz megcsúsztunk, ne essünk pánikba! Vegyük le a gázról a lábunkat, így a kocsi sebessége magától tud csökkenni. Várjuk meg, amíg vissza tudjuk nyerni az irányítást. Próbáljuk meg elkerülni a fék használatát, az ugyanis meghosszabbíthatja a csúszás útját. Ha elkezdődött a csúszás, igyekezzünk annak irányába kormányozni a járművűnket. Váltsunk üresbe, és maradjunk higgadtak. Amikor vége a csúszásnak, húzódjunk félre az első alkalmas helyen, szálljunk ki a kocsiból, és fújjuk ki magunkat.