Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Így előzd meg, hogy csússzon

sebességváltó belülről

Előfordult már, hogy vezetés közben azon kaptad az autódat, hogy a gázpedált a fémig nyomtad, és a fordulatszámmérő is megindult felfelé a piros zóna irányába, ennek ellenére nem kaptad meg azt a teljesítményt, mint amire számítottál? Ha valaha is tapasztaltál már ilyet, a kuplung megcsúszásának voltál a tanúja. Most azt kutatjuk, hogy miért csúszhat a tengelykapcsoló, és mit tehetsz, hogy megelőzd ezt a problémát. Először is tisztázzuk, hogy valójában mit is csinál az autó kuplungja.

Mit csinál a kuplung?

Leegyszerűsítve, a tengelykapcsoló az az alkatrész, amely lehetővé teszi, hogy a motor forgási energiája a jármű kerekére továbbítódjon. Tulajdonképpen egy összekötő komponens a különböző forgó tengelyek között. A tengelykapcsoló bekapcsolásakor a kerék és a motor közötti kapcsolat átmenetileg megszakad, hogy a motor leállítása nélkül lehetőség legyen a sima és megfelelő sebességváltásra. A kuplung három fő részből áll, a tengelykapcsoló lemezből, a nyomólapból és a lendkerékből. A tengelykapcsoló pedál lenyomása felszabadítja azokat a rugókat, amelyek általában a nyomólapot a tengelykapcsoló lemezhez, a tengelykapcsoló lemezt pedig a lendkerékhez nyomják. Sebességváltáskor vagy megálláskor elengedhetetlen a tengelykapcsoló lemez és a lendkerék szétválasztása.

Mit jelent a tengelykapcsoló csúszása?

A tengelykapcsoló megcsúszása olyan probléma, amely során a tengelykapcsoló be- és kiold, anélkül, hogy az autó kerekei a fent említett forgási erőátvitelt megkapnák. Ha kézi sebességváltós járművet vezetsz, akkor előbb-utóbb könnyen előfordulhat, hogy veled is megtörténik ez a slamasztika. A tengelykapcsolót 100-150ezer kilométerenként teljes körű ellenőrzés alá kell vetni, de nem árt minden éves szerviznél átvizsgáltatni.

Hogyan lehet megelőzni a kuplung csúszását?

Ahhoz, hogy pénzt takaríthass meg, bizony oda kell figyelned néhány tengelykapcsolót érintő metódusra. Először is ne lovagolj rajta, vagyis ne nyüstöld indokolatlanul, gyorsan és határozottan kezeld a váltásokat! Ha megállsz az autóval, akkor tedd üresbe a sebességváltót, és szállj le a tengelykapcsolóról! Lényeges kérdés, hogy parkoláskor inkább a kéziféket használd! Amennyiben bármi problémát érzékelsz a kuplunggal, akkor minél hamarabb látogass el a szerelődhöz!

A tengelykapcsoló megcsúszásának tünetei

Figyelj a szokatlan zajokra, amikor benyomod a tengelykapcsolót. Nyilván valószínűleg Te is tudod, a nyöszörgés, csikorgás, nyikorgás és hasonló fura hangok, soha nem túl jó előjelek az autón. Ha ilyesmit hallasz, fontolj meg egy ellenőrzést. A következő faktor, amire figyelned kell az az, ha problémák merülnek fel a sebességváltással. A tengelykapcsoló arra hivatott, hogy megkönnyítse a sebességváltást, így, ha ettől eltérő hatást tapasztalsz, akkor valószínűleg a csúszás és a hibás kuplung lehet az oka. Harmadszor, lényeges szimptóma, amikor felpörgeted a fordulatszámot, ennek ellenére nem gyorsul a kocsi. Ahogy a blog bevezetőjénél is érintettük, a kuplung megcsúszásának gyakori jele, amikor a fordulatszámmérőn felfelé látjuk az ívet, de az autó mégsem ugrik előre a gyorsulásban. Végül, de nem utolsó sorban, ha úgy érzed, hogy a tengelykapcsolód szivacsos vagy ragad, esetleg a sebességváltó rezeg, szintén rossz ómen lehet. Figyelj az intő jelekre, és ha bármi ilyesmit tapasztalsz, előzd meg a komolyabb bajt!

Hogyan teszteljük a tengelykapcsoló csúszását

A tengelykapcsoló csúszásának legjobb tesztelésének üzemmódja a fent említett éles gyorsítási technika kipróbálása. Váltsd valamivel alacsonyabb sebességfokozatba a kocsit, a harmadik fokozat, mondjuk, oké lesz. Ha már biztonságosan a harmadik fokozatba került, tedd a lábad a gázra, és adj egy kis lendületet. Ha azt látod, hogy a fordulatszámmérő felfelé teker, de az autó alig gyorsul, akkor ez a tengelykapcsoló megcsúszásának legklasszikusabb ismertetőjele. Ez egy egyszerű teszt, amelyet szinte bármikor elvégezhetsz az úton. Csak ügyelj arra, hogy tesztelés közben ne lépd túl a sebességhatárokat.