fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Így előzd meg, hogy csússzon

sebességváltó belülről

Előfordult már, hogy vezetés közben azon kaptad az autódat, hogy a gázpedált a fémig nyomtad, és a fordulatszámmérő is megindult felfelé a piros zóna irányába, ennek ellenére nem kaptad meg azt a teljesítményt, mint amire számítottál? Ha valaha is tapasztaltál már ilyet, a kuplung megcsúszásának voltál a tanúja. Most azt kutatjuk, hogy miért csúszhat a tengelykapcsoló, és mit tehetsz, hogy megelőzd ezt a problémát. Először is tisztázzuk, hogy valójában mit is csinál az autó kuplungja.

Mit csinál a kuplung?

Leegyszerűsítve, a tengelykapcsoló az az alkatrész, amely lehetővé teszi, hogy a motor forgási energiája a jármű kerekére továbbítódjon. Tulajdonképpen egy összekötő komponens a különböző forgó tengelyek között. A tengelykapcsoló bekapcsolásakor a kerék és a motor közötti kapcsolat átmenetileg megszakad, hogy a motor leállítása nélkül lehetőség legyen a sima és megfelelő sebességváltásra. A kuplung három fő részből áll, a tengelykapcsoló lemezből, a nyomólapból és a lendkerékből. A tengelykapcsoló pedál lenyomása felszabadítja azokat a rugókat, amelyek általában a nyomólapot a tengelykapcsoló lemezhez, a tengelykapcsoló lemezt pedig a lendkerékhez nyomják. Sebességváltáskor vagy megálláskor elengedhetetlen a tengelykapcsoló lemez és a lendkerék szétválasztása.

Mit jelent a tengelykapcsoló csúszása?

A tengelykapcsoló megcsúszása olyan probléma, amely során a tengelykapcsoló be- és kiold, anélkül, hogy az autó kerekei a fent említett forgási erőátvitelt megkapnák. Ha kézi sebességváltós járművet vezetsz, akkor előbb-utóbb könnyen előfordulhat, hogy veled is megtörténik ez a slamasztika. A tengelykapcsolót 100-150ezer kilométerenként teljes körű ellenőrzés alá kell vetni, de nem árt minden éves szerviznél átvizsgáltatni.

Hogyan lehet megelőzni a kuplung csúszását?

Ahhoz, hogy pénzt takaríthass meg, bizony oda kell figyelned néhány tengelykapcsolót érintő metódusra. Először is ne lovagolj rajta, vagyis ne nyüstöld indokolatlanul, gyorsan és határozottan kezeld a váltásokat! Ha megállsz az autóval, akkor tedd üresbe a sebességváltót, és szállj le a tengelykapcsolóról! Lényeges kérdés, hogy parkoláskor inkább a kéziféket használd! Amennyiben bármi problémát érzékelsz a kuplunggal, akkor minél hamarabb látogass el a szerelődhöz!

A tengelykapcsoló megcsúszásának tünetei

Figyelj a szokatlan zajokra, amikor benyomod a tengelykapcsolót. Nyilván valószínűleg Te is tudod, a nyöszörgés, csikorgás, nyikorgás és hasonló fura hangok, soha nem túl jó előjelek az autón. Ha ilyesmit hallasz, fontolj meg egy ellenőrzést. A következő faktor, amire figyelned kell az az, ha problémák merülnek fel a sebességváltással. A tengelykapcsoló arra hivatott, hogy megkönnyítse a sebességváltást, így, ha ettől eltérő hatást tapasztalsz, akkor valószínűleg a csúszás és a hibás kuplung lehet az oka. Harmadszor, lényeges szimptóma, amikor felpörgeted a fordulatszámot, ennek ellenére nem gyorsul a kocsi. Ahogy a blog bevezetőjénél is érintettük, a kuplung megcsúszásának gyakori jele, amikor a fordulatszámmérőn felfelé látjuk az ívet, de az autó mégsem ugrik előre a gyorsulásban. Végül, de nem utolsó sorban, ha úgy érzed, hogy a tengelykapcsolód szivacsos vagy ragad, esetleg a sebességváltó rezeg, szintén rossz ómen lehet. Figyelj az intő jelekre, és ha bármi ilyesmit tapasztalsz, előzd meg a komolyabb bajt!

Hogyan teszteljük a tengelykapcsoló csúszását

A tengelykapcsoló csúszásának legjobb tesztelésének üzemmódja a fent említett éles gyorsítási technika kipróbálása. Váltsd valamivel alacsonyabb sebességfokozatba a kocsit, a harmadik fokozat, mondjuk, oké lesz. Ha már biztonságosan a harmadik fokozatba került, tedd a lábad a gázra, és adj egy kis lendületet. Ha azt látod, hogy a fordulatszámmérő felfelé teker, de az autó alig gyorsul, akkor ez a tengelykapcsoló megcsúszásának legklasszikusabb ismertetőjele. Ez egy egyszerű teszt, amelyet szinte bármikor elvégezhetsz az úton. Csak ügyelj arra, hogy tesztelés közben ne lépd túl a sebességhatárokat.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.

Tájékoztatjuk, hogy 2021.12.24. és 2022.01.02. között ZÁRVA tartunk. 2022.01.03-tól a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Üdvözlettel: KA csapata