A korszerű dízelüzemű autók szériatartozéka a DPF (Diesel Particulate Filter), azaz a részecskeszűrő. Feladata, hogy kiszűrje a koromrészecskék nagy részét. Egy bizonyos idő után a szűrő megtelik, hogy ez mikor következik be, az függ a megtett úttól, a sebességtől, de akár a vezetési stílustól is. Ekkor lép életbe a részecskeszűrő-regenerálás, ami tisztítja a szűrőt. Eljön viszont a pillanat, amikor már nem tökéletes a regenerálás, ezért emberi segítséggel kell a DPF-en lévő kormot eltüntetni.
Miért nem tud regenerálódni a részecskeszűrő?
Nem mindegy, hogy milyen körülmények között közlekedünk, és a dízel üzemű autók esetében a vezetési stílusunk sem. Ez ugyanis hatással van a részecskeszűrő-regenerálására. Ami a legkevésbé tesz jót neki, az a belvárosi dugóban araszolás, a napi pár kilométeres utak megtétele. Aki erre használja az autóját, az lehetőség szerint ne is vegyen dízel járművet. A részecskeszűrő legkönnyebben az autópályás utazások során tud regenerálódni, ott ugyanis folyamatosan magas hőmérsékleti tartományban tudjuk tartani a kipufogórendszert, ez pedig ideális ahhoz, hogy a DPF szinte azonnal elégesse a felhalmozódó kormot. Ha nem járunk szinte soha a sztrádán, akkor sincs persze semmi veszve, a lendületes városi közlekedés közben is regenerálódik a szűrő, ebben az esetben nem automatikusan történik, az érzékelő szenzor indítja be a folyamatot. Ez persze nem jelenti azt, hogy száguldozzunk a városban, a közlekedési szabályokat betartva is működhet a folyamat. Mégis jobb, ha bizonyos időközönként beiktatunk egy minimum néhány tíz kilométeres túrát településen kívül, így elkerülhetjük a szűrő eltömődését. Ha ezt nem tesszük meg, akkor viszont marad a manuális tisztítás. Bizonyos idő után ezt egyébként is ajánlott megtenni, a részecskeszűrő tisztítást a gyártók maximum százezer kilométer megtétele után ajánlják. A DPF takarítását ajánlott szakemberre bízni, mivel nem egyszerű feladat, ráadásul az avatatlan kezek könnyen kárt tehetnek benne, ami ezután csak cserével orvosolható probléma, ez pedig rendkívül költséges művelet.
DPF tisztítás
Ha mégis saját kezűleg akarjuk a tisztítást elvégezni, akkor az alábbi dolgokra kell felkészülnünk. Először is szükségünk van egy szerelőaknára, vagy egy emelőre. Óvatosan el kell távolítanunk a részecskeszűrőt, ami sok típusnál nagyon nehéz és időigényes feladat, ekkor tudunk benne a legkönnyebben kárt tenni. Ha mégis sikerül, akkor magas nyomású mosóval megpróbálhatjuk letisztítani. Ennek a végkimenetele elég bizonytalan, a kis teljesítményű mosók miatt. Ezeket megelőzendő, használhatunk részecskeszűrő tisztító folyadékokat is, bár ezek hatásossága erősen megosztja a szakembereket. Ha szerencsénk van és mégis sikerrel jártunk, akkor is fel kell keresnünk egy szerelőműhelyt, mivel az érzékelők visszaigazítása műszeres beállítást igényel. Ennek elmaradása esetén azt kockáztatjuk, hogy nem jelez az autó hiba esetén, vagyis nem vesszük észre időben, ha újra lerakodik a vastag koromréteg az alkatrészen. Mindezek miatt talán mégis érdemes már az elején felkeresni az autószerelőnket, mint önállóan vállalni ezt a kockázatos tortúrát. Ráadásul a tisztítás nem mindig oldja meg a problémát. A DPF is el fogja érni a csereperiódusának a végét, a szakember segítségét kérve sokkal könnyebben megállapítható, ha felesleges a takarítási folyamatot elvégezni, például egy apró sérülés miatt. Mint láthatjuk, akár a házi részecskeszűrő takarítás mellett döntünk, akár a regeneráláshoz szükséges hosszabb utat járjuk be, a DPF tisztítás mindig időigényes folyamat.