A lengéscsillapító is idővel kopik, elhasználódik, akárcsak a többi gyakran igénybe vett autóalkatrész. A kopott lengéscsillapítók romló menetstabilitást eredményeznek, amit sokan nem is vesznek észre. Azt sem, ha átlépte az alkatrész a biztonsági határt, pláne, ha még csak közelíti. Optimális vezetési stílussal ugyan lehet valamelyest ellensúlyozni a lengéscsillapító kopottságát, ám ezzel kockáztatjuk, hogy csak egy hirtelen mozdulat folytán fogjuk észlelni, korábban kellett volna lengéscsillapító cserére vinni a kocsit.
Mikor van rá szükség?
Számos jele lehet annak, hogy eljárt a lengéscsillapítók felett az idő: például ha kanyarból kifelé haladva nehezebben irányítható, kifelé billeg a kocsi. Kopott lengéscsillapítókkal hullámos úton is nehezebb lesz a kormányozhatóság, kátyús aszfalton pedig hangos koppanásokat hallhatunk. Gyanús lehet, ha egy bukkanó vagy fekvő rendőr után nem hagyja abba az autó a billegést, utána is leng. Gázadás közben a kocsi első felének rázkódása, pattogása, fékezés közben pedig az oldalra húzás adhat aggodalomra okot. Szemrevételezéssel is találhatunk lengéscsillapító kopásra utaló nyomokat, ilyenek az alkatrész házán látható olajszivárgás vagy a gumiabroncsok egyenlőtlen, ún. kagylós kopása.
Az imént ismertetett jelenségek már tényleg csak olyankor jelentkeznek, amikor a lengéscsillapító állapota, hatékonysága jelentősen gyengült. A balesetveszélyt megelőzvén – pláne a magyar utak állapotát tekintve – erősen ajánlott legalább évente egyszer lengéscsillapító mérést végeztetni valamelyik szervizben.
A lengéscsillapító mérés folyamata
A lengéscsillapító mérés egy számítógépes ellenőrző padon zajlik, ahol az autód lengéscsillapítóinak hatásfokát, teljesítményét ellenőrizzük. A korszerű Bosch berendezés minden kereket külön-külön megmozgat, és megméri a csillapítás idejét, illetve kitérésének mértékét. A vizsgálat azt is megmutatja, rezonancia közben hány százaléka marad a kocsid tömegének az úton. Ha ez az arány a kormányzott kerekeknél 40% alá esik, a nem kormányzottaknál pedig 20% alá, akkor bizony lengéscsillapító cserére lesz szükség. Mondanunk sem kell, hogy a rossz állapotban lévő alkatrész jelentősen hosszabbítja a féktávolságot: egy alig 50 km/h-s sebességet tekintve akár több mint 2 méterről is beszélhetünk!
Mire kell figyelni lengéscsillapító ellenőrzésnél?
Nagyon fontos, hogy lengéscsillapító mérés során megfelelő nyomás (kb. 2,2 bar) uralkodjon a gumikban. Azért számít annyira, mert egy iszonyatosan leharcolt lengéscsillapítót is találhatunk jónak, ha valamennyi hiányzik az abroncsnyomásból. Ugyanúgy befolyásolható a mérés, csak az ellenkező irányba, ha túl keményre fújt gumiknál vizsgáljuk az autót. A kemény abroncsok miatt romlik a lengéscsillapítás, vagyis helytelen értéket fog mutatni a mérés, holott lehet, valójában semmi baja az alkatrésznek. Rendkívül fontos még, hogy a vizsgálat közben mindkét kerék pontosan a padon álljon, ugyanis ha valamelyik egy kicsit is a talapzaton áll, és nem teljesen a mérőpadon, az ismét helytelen méréshez vezethet. Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy a padra állást követő 5-10 másodperces súlymérésnél teljesen a padon álljon a kocsi. Azért van ekkora jelentősége, mert a mért tömegből, valamint a lengések amplitúdójából értékel a berendezés.