A futómű megfelelő beállítása rendkívül fontos autónk biztonságos használatához, kényelmességéhez, nem utolsó sorban a gumiabroncsok jó állapotának minél további megőrzéséhez. Érdemes minimum 2 évente elvégeztetni egy szervizben! Fontos a rendszeresség, mivel kocsink futóművét bármikor érheti „baleset”, azaz bármikor nekihajthatunk egy útpadkának, vagy belehuppanhatunk egy nagy kátyúba, stb.
Mérési viszonyítási rendszer kiválasztása
A legtöbb futómű beállító berendezés a gravitációs erőtér irányához viszonyítja a futómű geometriai jellemvonásait. Ezekkel a berendezésekkel végzett futómű beállításnál tehát mindig vízszintes síkon állnak az autók. Egyéb esetekben valamely, az autóra jellemző, jellegzetes tengelyhez viszonyítva végzik a diagnosztikát, majd a beállítást. Ez a tengely lehet a szimmetria tengely, melyet akár kétfejes mérőműszereknél is lehet alkalmazni – ám nem túl hatásos, hiszen az első tengely paramétereit nem lehet pontosan mérni vele. Ennek oka, hogy a kocsi a hátsó kerekek középsíkjainak szögfelezőjével megszabott irányba megy: ez az irány a tényleges menettengely. Gurulás közben a kormányzott kerekek ez alapján tudnak egyenes menetben beállni. Vagyis a tényleges menettengelyhez viszonyítva a legoptimálisabb az első kerekeket beállítani, négy mérőfejes műszerek alkalmazásával.
A futómű beállítás fő lépései
A futómű beállítás három fő lépésből áll: a kerékdőlés, a kerékösszetartás, valamint a csapdőlés beállításából. Előbbi a kerekek dőlésszögét jelenti az autó eleje felől nézve. Ha ez a kerékdőlés túl nagy, akkor a gumik egyenetlenül kopnak. Kétféle kerékdőlés, azaz gumikopás létezik: negatív és pozitív. Utóbbiról akkor beszélünk, amikor a kocsihoz viszonyítva a kerék felső része hajlik el – túlzott pozitív kerékdőlésnél az abroncs külső része fog intenzíven kopni. Negatív kerékdőlésnél értelemszerűen fordítva zajlik a dolog: a kerék felső része befelé, a kocsi irányába hajlik. Túlzott dőlésnél pedig a gumi belső fele fog túlzottan kopni. A megfelelő kerékdőlés szögek optimális értékét mindig az adott autógyártó szabja meg, hogy az abroncsok a lehető legegyenletesebb szögben érhessenek a talajhoz menet közben. A futómű rossz beállítását, mi magunk, sofőrök is érezhetjük, ha valamely irányba túlságosan elhúz a kocsi.
A kerékösszetartás a gumik hátsó és első része közötti távolság differenciáját jelenti. Futómű beállításnál azért elhanyagolhatatlan az optimális kerékösszetartás beállítása, mert nagyban meghatározza a kocsi irányíthatóságát, azon belül pedig a kanyarodását. Akkor beszélünk rossz beállításról, ha a gumi elülső végei jelentősen közelebb állnak egymáshoz. Ezt a sofőr is észlelheti, kanyarodásnál alulkormányozott lesz a jármű. Túl nagy kerékösszetartás esetén az abroncs futófelülete a külső széleitől kezd gyorsan és erőteljesen kopni.
Kerékszéttartás is jelentkezhet az abroncsok esetében, ezt is meg szokták vizsgálni a futómű beállítása során. Ilyenkor a gumik hátsó végei kerülnek közelebb egymáshoz. Kanyarodáskor túlkormányozottságot érezhet a vezető, azaz úgy érezheti, hogy túl élesen kanyarodik. Az abroncsok belső fele kezd abnormálisan kopni ebben az esetben, a legtöbben fűrészfogas kopásként emlegetik.
Bármelyik problémáról is legyen szó, a szervizekben, így nálunk is időben észlelhetjük futómű vizsgálattal, szükség esetén pedig könnyedén tudjuk orvosolni a helyzetet megfelelő, szakszerű futómű beállítással.