Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Miért lesz csapágyas egy TDI?

TDI felirat a kocsin

A szakavatottabb autótulajdonosok többsége elsőként a túl hosszúra nyújtott motorolaj csere periódust nevezi meg a TDI-k csapágyassá válásának okául. Természetesen ez mindenképp elkerülendő, de nem minden esetben okolhatjuk csak a késői cserét. A mai modern modellek pedig már maguktól vizsgálják a szervizintellvalumra utaló adatokat, vagyis a hidegindításokat, a terhelést, a működési körülményeket, és ezek alapján jelzi, ha szükségessé válik az időszakos szerviz.

A motorolaj elhasználódása a ludas

A motorolaj alapvetően kétféleképp használódhat el: fizikailag és kémiailag. Fizikai degradációról akkor beszélünk, ha a kenőanyag viszkozitása lesz más (legtöbbször csökken), kevésbé lesz terhelhető az olajfilm, nehezebben jön létre a hidrodinamikus kenés. Ezen kívül még a kopás, illetve a vegyes súrlódás is intenzívebbé válik – ilyen például a főtengelycsap és csapágy érintkezése miatt kialakuló kopás. A csapágyas TDI-ben a csapágy kopásképét hosszirányú nyomok alkotják, felülete mattá válik, a többrétegű alkatrész pedig foltosodik. Kémiai degradáció során a kenőanyag kémhatása változik meg, emiatt pedig bizonyos adalékok hatása gyengül, netán meg is szűnik. Rossz lesz a kenés, felhabosodik a motorolaj, megszakad a kenőfilm, a már említett csapágykopás alakul ki – ezek mind-mind a kenőanyag elhasználódásának eredményei. Az alumínium felületeken, de a csapágyakon is megfigyelhetünk oxidációt, korróziót. Ebben az esetben is gyorsabbá válik a TDI csapágyak kopása, jellegzetes kopásképpel párosulva.

A csapágyak pittingesedése

A nagy felületi nyomás miatt mikrorepedések jöhetnek létre a felület felső rétegében, melyek az alsóbb rétegben már irányt változtatnak, emiatt apróbb felületdarabkák választódnak le az alaprétegről. Többrétegű csapágyak esetében a réteghatárnál még intenzívebben figyelhető meg a jelenség, itt fog irányt cserélni a repedés, itt válnak le kisebb részek a felületből. Ezt a kopásnyomot pittingesedésnek, egyszerűbben mondva pittinges kopásnak hívjuk.
PD TDi motoroknál nagyon jellemző, hogy alacsony fordulaton nagy nyomatéknál az egyedi motorfelfüggesztés okán kevesebb rezonancia éri a karosszériát. Így a sofőr is még inkább leengedi a fordulatszámot, és úgy terheli a motort. Ilyenkor minden egyes alkalommal lökésszerű terhelés éri a csapágyakat. A csap maga lesüpped, így a nyomás a csapágy felületére vivődik át, vagy az olajfilm közvetítésével vagy anélkül.

Emiatt kicsi részecskék válnak le a csapágyról, melyek vastagsága túllépi az alkatrész kb. három század milliméternyi illesztési rését. Ezek a darabok a beékelődnek a csapágyfém és a csap közé, majd a magas felületi nyomás miatt eltűnik a kenőréteg, helyi összehegedések alakulnak ki. Amikor ezek már annyira megfogják a hajtórudat, hogy a tovább forgó főtengely már nem bír fordulni, akkor eltörik a forgásirány felőli hajtórúd csapágycsavarja. A hajtórúd ott leáll, majd a következő fordulat során ráüt a főtengely hajtókar, és eltépi, mivel a dugattyú már nem bír lejjebb menni.

Nem mindegy a vezetési stílus

A sofőr rosszul megválasztott vezetési stílusa is csapágyassá teheti a TDI motorokat. Tipikusan a magas terheléssel, ám kis fordulaton, valamint a nagy terhelésen és fordulatszámon működtetett motorok szoktak meghibásodni. A nagy nyomaték – alacsony fordulat páros is gondot okozhat a nem optimális kenőfilm, valamint a túlzott erőhatás miatt. Szintúgy a magas terhelés – nagy fordulat páros, ahol maga a terhelés, valamint a tömegerők okozzák a gondot.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.