fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Miért lesz csapágyas egy TDI?

TDI felirat a kocsin

A szakavatottabb autótulajdonosok többsége elsőként a túl hosszúra nyújtott motorolaj csere periódust nevezi meg a TDI-k csapágyassá válásának okául. Természetesen ez mindenképp elkerülendő, de nem minden esetben okolhatjuk csak a késői cserét. A mai modern modellek pedig már maguktól vizsgálják a szervizintellvalumra utaló adatokat, vagyis a hidegindításokat, a terhelést, a működési körülményeket, és ezek alapján jelzi, ha szükségessé válik az időszakos szerviz.

A motorolaj elhasználódása a ludas

A motorolaj alapvetően kétféleképp használódhat el: fizikailag és kémiailag. Fizikai degradációról akkor beszélünk, ha a kenőanyag viszkozitása lesz más (legtöbbször csökken), kevésbé lesz terhelhető az olajfilm, nehezebben jön létre a hidrodinamikus kenés. Ezen kívül még a kopás, illetve a vegyes súrlódás is intenzívebbé válik – ilyen például a főtengelycsap és csapágy érintkezése miatt kialakuló kopás. A csapágyas TDI-ben a csapágy kopásképét hosszirányú nyomok alkotják, felülete mattá válik, a többrétegű alkatrész pedig foltosodik. Kémiai degradáció során a kenőanyag kémhatása változik meg, emiatt pedig bizonyos adalékok hatása gyengül, netán meg is szűnik. Rossz lesz a kenés, felhabosodik a motorolaj, megszakad a kenőfilm, a már említett csapágykopás alakul ki – ezek mind-mind a kenőanyag elhasználódásának eredményei. Az alumínium felületeken, de a csapágyakon is megfigyelhetünk oxidációt, korróziót. Ebben az esetben is gyorsabbá válik a TDI csapágyak kopása, jellegzetes kopásképpel párosulva.

A csapágyak pittingesedése

A nagy felületi nyomás miatt mikrorepedések jöhetnek létre a felület felső rétegében, melyek az alsóbb rétegben már irányt változtatnak, emiatt apróbb felületdarabkák választódnak le az alaprétegről. Többrétegű csapágyak esetében a réteghatárnál még intenzívebben figyelhető meg a jelenség, itt fog irányt cserélni a repedés, itt válnak le kisebb részek a felületből. Ezt a kopásnyomot pittingesedésnek, egyszerűbben mondva pittinges kopásnak hívjuk.
PD TDi motoroknál nagyon jellemző, hogy alacsony fordulaton nagy nyomatéknál az egyedi motorfelfüggesztés okán kevesebb rezonancia éri a karosszériát. Így a sofőr is még inkább leengedi a fordulatszámot, és úgy terheli a motort. Ilyenkor minden egyes alkalommal lökésszerű terhelés éri a csapágyakat. A csap maga lesüpped, így a nyomás a csapágy felületére vivődik át, vagy az olajfilm közvetítésével vagy anélkül.

Emiatt kicsi részecskék válnak le a csapágyról, melyek vastagsága túllépi az alkatrész kb. három század milliméternyi illesztési rését. Ezek a darabok a beékelődnek a csapágyfém és a csap közé, majd a magas felületi nyomás miatt eltűnik a kenőréteg, helyi összehegedések alakulnak ki. Amikor ezek már annyira megfogják a hajtórudat, hogy a tovább forgó főtengely már nem bír fordulni, akkor eltörik a forgásirány felőli hajtórúd csapágycsavarja. A hajtórúd ott leáll, majd a következő fordulat során ráüt a főtengely hajtókar, és eltépi, mivel a dugattyú már nem bír lejjebb menni.

Nem mindegy a vezetési stílus

A sofőr rosszul megválasztott vezetési stílusa is csapágyassá teheti a TDI motorokat. Tipikusan a magas terheléssel, ám kis fordulaton, valamint a nagy terhelésen és fordulatszámon működtetett motorok szoktak meghibásodni. A nagy nyomaték – alacsony fordulat páros is gondot okozhat a nem optimális kenőfilm, valamint a túlzott erőhatás miatt. Szintúgy a magas terhelés – nagy fordulat páros, ahol maga a terhelés, valamint a tömegerők okozzák a gondot.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: KA csapata