Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Hogyan működik a feszültségszabályozó?

A feszültségszabályozó feladatát jól leírja a neve, ez szabályozza ugyanis az autó generátora által előállított, az akkumulátor feltöltéséhez szükséges feszültséget. Vajon hogyan működik, és mi történik, ha meghibásodik?

A feszültségszabályozó működése

A szabályozó a generátort folyamatos 13,5 és 14,5 volt feszültség fenntartására kötelezi. Ez elegendő az akkumulátor biztonságos újratöltéséhez, ugyanakkor óvja az autó áramköreit és elektronikus berendezéseit. Az autó működése közben a hajtószíj a forgórészt forgatja a generátor belsejében, így energiát termel. Ez az energia a generátorról az akkumulátorra halad a feszültségszabályozón keresztül. Erre azért van szükség, hogy megfelelő mennyiségű feszültséget kapjon az elem. Az elektromosság áthalad a szabályozón, amely be-, és kikapcsolja a generátort feszültségtől függően a kívánt időpontban. Ha az akkumulátor feszültsége 13,5 volt alá esik, akkor a szabályozó érzékelője zárja az áramkört, amely áramot továbbít a generátornak, aminek következtében bekapcsol és töltést ad az akkumulátorra. Amikor az elem feszültsége eléri a 14,5 voltot, akkor a feszültségszabályozó érzékelője kikapcsolja a generátor áramellátását, így leáll az akkumulátor további töltése. Ezzel a módszerrel biztosítható, hogy az elem töltése elérje a megfelelő szintet, ugyanakkor megakadályozza, hogy az akkumulátor túltöltődjön, esetleg kiégjen. Amilyen egyszerű a működése, annál fontosabb. Ha ugyanis nem szabályoz megfelelően, akkor le fog merülni az akkumulátor, és nem fog tudni beindulni az autó. Ha ezt tapasztaljuk, akkor az akksi mellett a feszültségszabályozó ellenőrzésére is gondolnunk kell.

Honnan tudjuk, hogy a feszültségszabályozó a hibás?

Ha vacakol az akkumulátor, akkor elsősorban arra gondolunk, hogy azt kell kicserélni, esetleg a generátor hibásodott meg. Ez túlnyomó részt így is van, viszont olyan esetek is előfordulhatnak, amire kevesen gondolnak: a feszültségszabályozó romlott el. Persze következtethetünk az autó által küldött jelekből, de a meghibásodások jelei nem mutatnak egyértelműen a szabályozó hibájára. Ha nem indul az autó, annak számtalan oka lehet, a rossz önindítón át, az üres üzemanyagtartályon keresztül egészen az akkumulátor elhasználódásáig. Ha a fényszóró erőssége hirtelen ingadozni kezd, vagy ha a műszerfal fényei el-elhalványulnak, azt sem a feszültségszabályozónak tulajdonítják elsőre a laikusok. Ha ugyanott felvillan, és égve is marad a „Check Engine” vagy az akkumulátor hibájára figyelmeztető ikon, akkor sem az jut azonnal az eszünkbe, hogy a szabályozó rakoncátlankodhat. Szintén igaz ez akkor, ha furcsán viselkedik a műszerfal: szokatlanul jelez a sebességmérő, a fordulatszámmérő vagy az üzemanyagszint jelző, nem megfelelően villognak az irányjelzők. Pedig ezeknek a jelzéseknek is bemeneti feszültségre van szüksége, ugyanakkor a feszültségszabályozó tönkremenetele miatt ez nem tud megvalósulni. Sőt! Akár az is jelezheti a szabályozó hibás működését, hogy rángat vagy durrog a motor, nem gyorsul egyenletesen. A problémákat az is okozhatja, hogy sérült a feszültségszabályozóhoz köthető vezeték, elhasználódott vagy berozsdásodott az akkumulátorsaru, esetleg túl laza az akkumulátor csatlakozás. Az sem segít a szabályozó pontos működésén, ha túlmelegszik valamelyik elektromos berendezés. Ezekben az esetekben a feszültségszabályozót is érdemes számításba venni, mint a probléma forrását, és szükség esetén cserélni a hibás alkatrészt. Egyébként sem árt néhanap leellenőriztetni az éves szervizek alkalmával, hiszen, mint a legtöbb alkatrésznek, ennek is van egy megadott csereperiódusa, amelyet a gyártók nagyjából százötven-kétszázezer futott kilométer közé tesznek.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.03.29-2024.04.01. között  ZÁRVA tart. 2024.04.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata