A feszültségszabályozó feladatát jól leírja a neve, ez szabályozza ugyanis az autó generátora által előállított, az akkumulátor feltöltéséhez szükséges feszültséget. Vajon hogyan működik, és mi történik, ha meghibásodik?
A feszültségszabályozó működése
A szabályozó a generátort folyamatos 13,5 és 14,5 volt feszültség fenntartására kötelezi. Ez elegendő az akkumulátor biztonságos újratöltéséhez, ugyanakkor óvja az autó áramköreit és elektronikus berendezéseit. Az autó működése közben a hajtószíj a forgórészt forgatja a generátor belsejében, így energiát termel. Ez az energia a generátorról az akkumulátorra halad a feszültségszabályozón keresztül. Erre azért van szükség, hogy megfelelő mennyiségű feszültséget kapjon az elem. Az elektromosság áthalad a szabályozón, amely be-, és kikapcsolja a generátort feszültségtől függően a kívánt időpontban. Ha az akkumulátor feszültsége 13,5 volt alá esik, akkor a szabályozó érzékelője zárja az áramkört, amely áramot továbbít a generátornak, aminek következtében bekapcsol és töltést ad az akkumulátorra. Amikor az elem feszültsége eléri a 14,5 voltot, akkor a feszültségszabályozó érzékelője kikapcsolja a generátor áramellátását, így leáll az akkumulátor további töltése. Ezzel a módszerrel biztosítható, hogy az elem töltése elérje a megfelelő szintet, ugyanakkor megakadályozza, hogy az akkumulátor túltöltődjön, esetleg kiégjen. Amilyen egyszerű a működése, annál fontosabb. Ha ugyanis nem szabályoz megfelelően, akkor le fog merülni az akkumulátor, és nem fog tudni beindulni az autó. Ha ezt tapasztaljuk, akkor az akksi mellett a feszültségszabályozó ellenőrzésére is gondolnunk kell.
Honnan tudjuk, hogy a feszültségszabályozó a hibás?
Ha vacakol az akkumulátor, akkor elsősorban arra gondolunk, hogy azt kell kicserélni, esetleg a generátor hibásodott meg. Ez túlnyomó részt így is van, viszont olyan esetek is előfordulhatnak, amire kevesen gondolnak: a feszültségszabályozó romlott el. Persze következtethetünk az autó által küldött jelekből, de a meghibásodások jelei nem mutatnak egyértelműen a szabályozó hibájára. Ha nem indul az autó, annak számtalan oka lehet, a rossz önindítón át, az üres üzemanyagtartályon keresztül egészen az akkumulátor elhasználódásáig. Ha a fényszóró erőssége hirtelen ingadozni kezd, vagy ha a műszerfal fényei el-elhalványulnak, azt sem a feszültségszabályozónak tulajdonítják elsőre a laikusok. Ha ugyanott felvillan, és égve is marad a „Check Engine” vagy az akkumulátor hibájára figyelmeztető ikon, akkor sem az jut azonnal az eszünkbe, hogy a szabályozó rakoncátlankodhat. Szintén igaz ez akkor, ha furcsán viselkedik a műszerfal: szokatlanul jelez a sebességmérő, a fordulatszámmérő vagy az üzemanyagszint jelző, nem megfelelően villognak az irányjelzők. Pedig ezeknek a jelzéseknek is bemeneti feszültségre van szüksége, ugyanakkor a feszültségszabályozó tönkremenetele miatt ez nem tud megvalósulni. Sőt! Akár az is jelezheti a szabályozó hibás működését, hogy rángat vagy durrog a motor, nem gyorsul egyenletesen. A problémákat az is okozhatja, hogy sérült a feszültségszabályozóhoz köthető vezeték, elhasználódott vagy berozsdásodott az akkumulátorsaru, esetleg túl laza az akkumulátor csatlakozás. Az sem segít a szabályozó pontos működésén, ha túlmelegszik valamelyik elektromos berendezés. Ezekben az esetekben a feszültségszabályozót is érdemes számításba venni, mint a probléma forrását, és szükség esetén cserélni a hibás alkatrészt. Egyébként sem árt néhanap leellenőriztetni az éves szervizek alkalmával, hiszen, mint a legtöbb alkatrésznek, ennek is van egy megadott csereperiódusa, amelyet a gyártók nagyjából százötven-kétszázezer futott kilométer közé tesznek.