Minden gondos autótulajdonos tudja, hogy vannak a kocsin bizonyos időközönként elvégzendő kötelező szervizek. Ezek közül is az egyik legfontosabb az olajcsere. Miért van rá szükség? Mi történik, ha nem végezzük el időben? Az is baj, ha túl sűrűn cserélünk olajat?
A motorolaj
Az autóban található különböző működést segítő, jótékony hatású folyadékok közül a motorolajnak van talán a legfontosabb, és legsokoldalúbb szerepe. A hűtőfolyadék a motor üzemi hőmérsékletének kialakításáért felel, a fékfolyadék a fékezést segíti, a szervoolaj a kormányzást, a váltóolaj pedig a váltó hibátlan, hosszútávú működését biztosítja. Még szélvédőmosó folyadék nélkül sem érdemes útnak indulni, bármikor szükség lehet arra, hogy eltüntessük az üvegre került szennyezőanyagokat, a biztonságos közlekedés fenntartásáért szükség is van rá, hogy tökéletesen kilássunk az autóból. A motorolajnak ugyanakkor több feladata is van. A legfontosabb, hogy biztosítsa a motor kenését, méghozzá úgy, hogy vékony filmréteget hoz létre a fémes elemek között, ezáltal védve őket attól, hogy idő előtt elkoptassák egymást, ezzel meghosszabbítva az erőforrás alkatrészeinek élettartamát. Másrészt viszont a motor optimális üzemi hőmérsékletének fenntartásához is nagyban hozzájárul. Sőt, a hozzáadott adalékanyagoknak köszönhetően még a korróziótól is védi a fém alkatrészeket. Nélkülözhetetlen szerepe van tehát az autó állapotmegóvásában és hosszú ideig tartó használatában. Azonban a motorolaj idővel veszít a hatékonyságából. A minőségromlás elsősorban a bele kerülő szennyeződések, pára miatt alakul ki, és minél tovább használjuk a már nem tökéletes folyadékot, annál gyorsabb lesz a romlási folyamat. Emiatt van szükség az olajcserére, amelyet el kell végeznünk bizonyos időközönként. Mikor tegyük ezt?
Meddig várjunk?
Az olajcsere időpontját sok tényező befolyásolhatja. Emiatt a gyártók egy széles skálán mozgó csereperiódust határoznak meg, valahol tíz-, és harmincezer futott kilométer között. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lehessen ennél korábban kivitelezni a folyadékcserét, hiszen a motorolaj minősége akkor is csökken, ha sokáig egy helyben áll az autó. Sőt, hosszú parkoltatás után érdemes azonnal olajcserével kezdeni, ugyanis a folyadék elöregszik, és nem tudja áldásos hatását kifejteni a motorban. Emiatt a gyártók nem csak a távolságot, hanem az időt is megadják, mint csereperiódus: két évnél tovább nem érdemes halogatni a váltást. Az olajcsere időpontja persze sok paramétertől függhet. Nem mindegy a kenőanyag minősége, egy drágább, jobb adalékanyagokkal feltöltött folyadék várhatóan tovább is fogja bírni, így ár-érték arányban megéri elgondolkodnunk a használatán. Az sem mellékes, hogy milyen körülmények között használjuk az autót, hiszen a városi közlekedés sokkal megterhelőbb a járműnek, mint a közutakon vagy az autópályán. Ennek oka, hogy a folyamatos megállás a piros lámpánál, vagy a dugóban araszolás közben a kocsi nehezen, vagy egyáltalán nem tudja elérni az optimális üzemi hőmérsékletét, ami sokkal jobban megterheli, és károsítja a motort. Szintén nem segít a motorolajnak és a motornak, ha gyakran csak azért pattanunk kocsiba, hogy a gyalog is tíz percre lévő bevásárlóközpontba vagy az ugyanilyen távolságra lévő munkahelyünkre hajtsunk vele. Befolyásoló tényező a vezetési stílusunk is, mivel padlógázzal munkára késztetni a hideg motort sokkal rosszabb, mint az, ha egyenletesen gyorsítva próbáljuk elérni az erőforrásnak megfelelő hőfokot. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy hamarabb elhasználódjon a motorolaj, így nem érdemes megvárni a maximálisan ajánlott időt, cseréljünk hamarabb motorolajat, abból baj nem lehet.