Manapság egyre elterjedtebbek a hibrid autók Magyarországon is. A külföldről behozott, tizenéves kocsikhoz szokott magyar sofőrök ugyanakkor hozzászoktak, hogy felkészüljenek minden lehetőségre. Ha nem indulna a kocsi reggel, akkor mindig van a járműben egy bikakábel, hogy segítséget kérhessünk a szomszédtól a jármű beindításához. Vajon használhatjuk-e a bikakábelt hibrid autók esetében is?
A hibrid autók
A legfontosabb különbség a hibrid autók és a szintén egyre gyakrabban előforduló elektromos autók között, hogy előbbiek rendelkeznek belső égésű motorral is. Amíg utóbbit csak az elektromotor hajtja, addig a hibrid járművekben nem kell aggódnunk, hogy lemerül az elektromotor, hiszen a benzinmotor továbbra is hajtja az autót, és nyugodtan közlekedhetünk a célunk felé. No, persze, ha van benne elég üzemanyag. Cserébe viszont használat közben sokkal jobban megterheli a környezetet, és hiába használnánk sűrűbben az elektromotort, annak a hatótávja sokkal kisebb, mint a szimplán elektromos autóké, így kénytelenek vagyunk az üzemanyag felvételére és mindkét erőforrás használatának igénybevételére. A robbanómotor beindításához így továbbra is energiára van szükség, amelyet ugyanúgy egy akkumulátor lát el, mint a hagyományos autókban. Ha ez lemerül, akkor nem fogjuk tudni munkára fogni az autót. Mit tehetünk? Az egyik lehetőség, hogy megpróbáljuk feltölteni az elemet külső áramforrásról. Ha ezután sem indul a jármű, akkor az akkumulátorral lehet baj, azt cserélni kell, valószínűleg eljárt felette az idő. Ha beindul a kocsi, de hamarosan újra lemerül az akksi, vagy egy-két nap múlva újra jelentkezik a probléma, akkor a generátorral lehet gond, az nem tudja visszatölteni az elhasznált energiát. Van azonban egy másik lehetőség is az autó beindítására.
Nem mindegy, hogyan csináljuk
A hagyományos kocsikhoz hasonlóan, a hibrid autókban is megtalálható tehát, a jellemzően 12V-os feszültség leadására képes akkumulátor, amelyik az autó indításáért felel. Ha lemerült, akkor ezeknél a járműveknél is élhetünk a lehetőséggel, hogy használjuk a bikakábelt és beindítsuk vele az autót. Lényegi különbség nincs a művelet végrehajtásában, még akkor sem kell megijednünk, ha a motorháztetőt felnyitva hirtelen nem látjuk meg a keresett akkumulátort. A hibrid autókban a helyhiány miatt gyakran kerül a hátsó ülés alá az alkatrész, de az sem ritka, hogy a csomagtér-padló alá helyezik. Ha megtaláltuk, akkor viszont nincs semmi különbség a bikakábel használatában a hagyományos autókhoz képest. Nem kell félnünk, hogy összekeverjük a hibridakkumulátorral, hiszen azon egyértelmű jelzések vannak. Helyezzük a piros kábel egyik végét az indító akkumulátor pozitív sarkára mindkét autóban, majd tegyük ugyanezt a fekete kábellel, és a negatív pólussal. Indítsuk be a donorautó motorját, majd próbáljuk meg a hibrid jármű motorját is munkára fogni. Ha nem volt teljesen lemerülve az akksi, akkor gyorsan be kell, hogy induljon. Ha tölteni kell az akkumulátort, akkor érdemes várnunk pár percet, hogy egy kevés élet kerüljön az elembe, és utána indítóznunk, majd a bikakábel eltávolítása után, leállítás nélkül kocsikázzunk egy fél órát közúton vagy autópályán, hogy teljesen visszatöltsön az akksi. Fontos tudnivaló ugyanakkor, hogy fordított felállásban viszont nem ajánlatos a bikakábel használata. Ha a hibrid autóról próbálnánk bebikázni egy hagyományos autót, akkor azt kockáztatjuk, hogy sérül a kocsi elektromos rendszere, amely súlyos hibákhoz, és költséges javításhoz vezethet.