A belső égésű motorok a legjobb teljesítményt az optimális üzemi hőmérséklet elérése után tudják leadni. Ha ez nem valósul meg, akkor nem csak a teljesítmény csökkenésével számolhatunk, hanem azzal is, hogy a motor alkatrészei sokkal nagyobb mértékben kopnak. Hidegben az üzemi hőmérséklet elérése sokkal nehezebb feladat, mint nyáron, így nem árt tudni, hogy mivel tudjuk csökkenteni a bajt, ha télen is autóba kell ülnünk.
Mi történik a hidegindításkor?
A motornak az üzemi hőmérséklet eléréséhez időre van szüksége. Ahhoz, hogy az optimális teljesítmény mellett az üzemanyag fogyasztás is az elvárt értékek körül alakuljon, fel kell melegednie az erőforrásnak. Ha ez nem történik meg, akkor jelentősen kophatnak az alkatrészek is, hiszen megpróbálunk úgy erőt kicsikarni a motorból, hogy az még nem áll készen erre. A hidegben besűrűsödött motorolaj még nem tudja elvégezni a feladatát, nem tud védőréteget létrehozni a fémes elemek között, ráadásul hátráltatja a műveletet, hogy a meleg és a hideg hatására kondenzvíz képződik, ami bejuthat az olajba, tovább rontva a hatásfokát. Mit tegyünk, hogy minimalizáljuk a motor amortizációját? Megijedni nem kell, az autógyártók felkészültek rá, hogy nem csak a napfényes helyeken lesz használva az általuk piacra dobott gépjármű. Emiatt, ha műszakilag rendben van a kocsi, és az akkumulátor is bírja a gyűrődést, akkor be fog indulni az autó és azonnal el is tudunk vele indulni, hogy elvégezzük a dolgunkat. Azonban, ha szeretnénk hosszú évekig használni a járművet, akkor legyünk kicsit türelmesek és körültekintőek. A hidegen használt motor alkatrészei sokkal gyorsabban kopnak, a motorolaj lényegesen hamarabb elhasználódik, ami sok felesleges cserével, javítással járhat, és persze feleslegesen kidobott pénzzel. A motorolaj csereperiódusa például ilyen használat mellett akár a harmadára is csökkenhet.
Mit tegyünk, hogy megóvjuk a motort?
A legjobb, amit tehetünk, ha nem használjuk az autót nagy hidegben. A legrosszabb pedig az, hogy alig fordítjuk el az indítókulcsot, máris nagy gázzal elindulunk. Sőt, még ezen is tudunk rontani, ha egy perc után leállítjuk a motort. Az üzemi hőmérsékletre melegedett motorolajból szép lassan ugyanis elpárolog a kondenzvíz, így nem zavar be a folyadék hatásosságába. Ha egy-két perc használat után megállunk a kocsival, akkor viszont a kondenzvíz ott marad, így a következő indítás alkalmával is rontja az olaj hatásfokát, ráadásul így a fémes elemeket is könnyebben eléri a korrózió. Mit tegyünk hát, ha télen, hidegben használnunk kell az autót? A cél, hogy minél hamarabb elérje a kocsi az üzemi hőmérsékletet. Ezt benzines autóknál úgy valósíthatjuk meg legkönnyebben, ha az indítózás után csupán húsz-harminc másodpercet várunk az elindulással, addig ne is érjünk a gázpedálhoz. Ennyi idő azonban elég, hogy az olajnyomás felépüljön, még ha nem is a legteljesebb mértékben, de védje az alkatrészeket. Kezdetben közepes fordulatszámon használjuk a járművet, ne adjunk nagy gázt, és ne is engedjük kétezres fordulat alá, így sokkal hamarabb, néhány perc alatt elérhetjük az üzemi hőfokot, mint álló helyzetben. A dízel üzemű autóknál a várakozás indítózás után egy-két perc, ennyi idő elég a hengerfejnek, hogy valamelyest bemelegedjen, az üzemi hőmérséklet elérése pedig hasonlóan történik, mint a benzines autók esetében. Két dolog tilos tehát indulás után a téli időszakban: magas vagy túl alacsony fordulatszámon működtetni az autót, illetve leállítani, mielőtt elérné az optimális üzemi hőmérsékletet.