A gyújtógyertya feladata, hogy a benzinüzemű autókban begyújtsa az üzemanyag–levegő keveréket, ezáltal beindítva a motort. Az extrém magas hőmérséklet és a fokozott terhelés miatt ezek az alkatrészek idővel elhasználódnak és cserélni kell őket. Milyen gyertyák közül választhatunk?
A gyújtógyertyák típusai
A gyertyák felépítése rendkívül egyszerű, egy házrészből, a középen futó elektródából és az e körüli kerámia szigetelésből áll. Nem túl bonyolult, mégis több típus van belőle. Milyet vegyünk az autóhoz, ha cserélni kell? Milyen gyertyákat különböztethetünk meg? Több szempontot is figyelembe kell vennünk, ha különbséget akarunk tenni két gyertya között. Az egyik az alkatrész hőelvezetési képessége. Egyes autókban úgynevezett hideg gyertyákat használnak, míg más kocsik esetén a meleg gyertyák beszerelése a megfelelő. Előbbieknek nagyobb a hőelvezetése, míg utóbbiaknak kisebb. Ezeket a gyertyagyártók jelölik is a termékeiken, megadva a különböző darabok hőértékét, vagyis hőelvezető képességét. Igen ám, de melyik a megfelelő a mi autónkba? Erre a kérdésre is egyszerű a válasz. Ám mielőtt elmondanánk a megfejtést, vegyünk górcső alá még egy szempontot a gyertyák megkülönböztetésére. Ez pedig nem más, mint az elektróda anyaga. Míg a réz és a nikkel felhasználásával készült gyújtógyertya már évtizedek óta az autók részét képezik, addig a legújabb kocsikba már inkább platina és irídium középelektródájú gyertyákat építenek be. Utóbbiak nagy előnye, hogy kétszer-háromszor is hosszabb élettartammal is számolhatunk a használatuk során, mint a másik két alkatrész esetében. Számokra lebontva ez azt jelenti, hogy amíg a réz vagy a nikkel elektródás gyertya legjobb esetben is valahol harminc-, és negyvenezer közötti kilométer megtétele után beadja a kulcsot, addig az irídium és a platina felhasználásával készült típusokkal akár százezer futott kilométert is megtehetünk hiba nélkül.
Melyiket válasszuk?
Hideg vagy meleg, réz- vagy platinagyertyák? Mi a jó választás, ha le kell cserélni az elhasználódott gyújtógyertyákat? Minden autó más, így a motorok is különböznek, emiatt viszont a hozzájuk használható gyertyák száma is véges. Válasszuk tehát azt, amelyik az autónk erőforrásához megfelelő. Persze több gyártó terméke is elérhető, azok közül szabadon válogathatunk, attól függően, hogy mekkora összeget szánunk a cserére. Persze egy minőségi darab, amelynek az ára is magasabb valószínűleg sokkal tovább fogja bírni a megpróbáltatásokat, mint egy Kínából rendelt, ellenőrizetlen minőségű, de olcsóbb gyertya. Azokkal valószínűleg hamarabb tönkre megy, és újra kell cserélni, így hosszú távon jó eséllyel veszítünk az üzleten. Persze lehet, hogy számunkra a hosszabb élettartamú irídium gyertyák a szimpatikusabbak, vagy éppen más hőértékű mellett döntenénk, azonban ezzel azt kockáztatjuk, hogy kárt teszünk a járműben. Ha ugyanis nem az autónak megfelelő alkatrészt szereljük be, akkor a jobbik eset az, hogy nem változik semmi, a rosszabb pedig, hogy a gyújtásrendszer meghibásodik. Nem éri meg kockáztatni. Ha azonban a kocsihoz passzoló, megfelelő minőségű gyertyát kiválasztottuk, akkor a cserét mi magunk is egyszerűen elvégezhetjük. Mindössze arra kell figyelnünk, hogy mindig hideg motornál végezzük a műveletet, és legyünk óvatosak, de határozottak a gyertya betekerésekor. Ha túlhúzzuk, akkor könnyen beletörhet, ha pedig túl lazára hagyjuk, akkor a járó motor miatt könnyen kirázkódhat, mi pedig kereshetünk egy újabb darabot, hogy a megoldjuk a hibát.