A legtöbb ember arra kíváncsi, amikor egy autó szóba kerül, hogy mennyi a végsebessége, hogyan gyorsul, vagy éppen mennyit „eszik” száz kilométeren. Ilyenkor általában nem esik szó a kocsi egyik legfontosabb felszereltségéről, a fékekről. Pedig meghatározó kérdés, hogy milyen fék van az autónkban, mivel a célhoz nem csak gyorsan odaérni, de épségben megérkezni is fontos.
A kulcs az odafigyelés
Sajnos kevesebb figyelmet szentelünk a fékek állapotának, mint kellene, pedig nem szabad megvárnunk azt az állapotot, amikor már a fékrendszerünk is olajcseréért, illetve fék csere után imádkozik. Szerencsénkre egy kis odafigyeléssel megnyújthatjuk a fékek élettartamát. Ha ezt megtesszük, egyszerre kíméljük pénztárcánkat, és óvjuk környezetünket. Fékrendszerünk megóvásában segít minket, ha például a lábunkat nem tapasztjuk az utolsó percig a gázpedálra, vagy ha az autónkat hagyjuk kigurulni az erőteljes fékezés helyett, hiszen ilyenkor kevésbé kopik a rendszer. Másik fékkímélő megoldás a szakaszos fékezés, mivel ilyenkor a rendszernek van ideje hűlni, így kisebb lesz az amortizáció. Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb tömeg megállításáról van szó, a fékrendszer annál nagyobb tehernek van kitéve. Az autók mozgási energiája két tényezőből áll össze: a tömegből és a sebességből, utóbbi négyzetesen jelentkezik. Tehát ha alaposan megpakoljuk autónkat, az pluszterhelést jelent a fékeknek. Ide tartozik még az utánfutók húzása, valamint a sebesség extrém növelése szintén nagyobb terhet ró a rendszerre, ezzel extrém gyors kopást előidézve.
Extrém terhelés
A fékek működése hőt állít elő, ami azonban a rendszer legnagyobb ellensége. Nyáron ráadásul a fékek általában extrém terhelésnek vannak kitéve. Persze nem azért, amire először gondolnánk. Itt most nem a külső megemelkedett hőmérsékleten van a hangsúly, hanem azon hogy az emberek ilyenkor kerekednek fel a nyári vakációra. Jól megpakoljuk a csomagteret, talán még el is érjük a kocsi maximális terhelhetőségét, betesszük az egész családot a hátsó ülésre, és nekivágunk az országútnak. Ne feledkezzünk el arról sem, hogy sokan még lakókocsit is húznak maguk után. Hegyekre hajtunk fel, majd mászunk le róluk, és az ereszkedés nagyon is igénybe veszi az autó felszerelését. Ilyenkor ajánlott a motorféket erőteljesen igénybe venni, hogy a fékre minél kisebb terhelés jusson. Ám nem csak ezzel égethetjük meg a fékeket: ajánlott kerülni a magas sebességről kezdett fékezést is az autópályán, mivel a nagy hőterhelés hatására a tárcsa tükrösödhet, ami a megfelelő súrlódó felület elkopásához vezet.