Az üzemanyagszűrő felelős azért, hogy a járművünk legfontosabb alkatrészei ne hibásodjanak meg apró, sunyi szennyeződésektől. Azonban ez a védelem nem tart örökké. Néha a kitartó, szívós szűrő is feladja a harcot.
Az üzemanyagszűrő egy pajzs
A pajzs működési mechanizmusa erősen leegyszerűsítve körülbelül így hangzik: az üzemanyagszűrő feladata a legdrágább alkatrészek teljes körű védelme. Funkciója szerint kiszűri az üzemanyaggal érkező apró, szabad szemmel láthatatlan részecskéket, amelyek akár a befecskendezőrendszert is magas fokon károsíthatják.
A szűrőket a gyártók magas fokú precizitással gyártják. Erre szükség van, hiszen a cél az lenne, hogy a legapróbb részecskét is kiszűrje a rendszerből. Az alkatrész betétjei leggyakrabban papírból készülnek, mivel a papír az az anyag, amely legyártható a kívánt póruselosztással és pórusmérettel. Az üzemanyagszűrő felületének nagyságát hajtogatással érik el annak érdekében, hogy az hosszabb ideig használható legyen.
Ha a szűrőnek rossz, az autónknak is rossz
Egy sérült, koszos vagy az eltömődés miatt szinte nem is üzemelő szűrő jelentős károkat okozhat a gépjárműben, ezért fontos időnként üzemanyagszűrő cserére vinni az autót. Első körben a kocsink teljesítménye érezhetően csökken, viszont a fogyasztása egyre csak növekszik. A motor próbál ugyan teljesíteni, de sikertelenül, aminek az eredménye a teljes leállás. Emellett a le nem szűrt részecskék bejutva a motorba jelentős kopást, valamint tömítetlenséget okozhatnak.
A hibás szűrő problémáját egy jól képzett szakember is nehezen képes rögtön beazonosítani, viszont vannak olyan jelek, amelyek erre utalhatnak. Ilyen például:
- a kocsi nehézkes, esetleg bűzös hidegindítása,
- a túl fehér, vagy túl fekete füst,
- a kipufogó durrogó vagy kopogó hangja,
- a már említett fokozott fogyasztás,
- a motorteljesítmény csökkenése, vagy a motor leállása,
- az üzemanyag-ellátás diszfunkciója, esetleg megszakadása,
- az üzemanyag-szivattyú rövidzárlata.
Amint azt láthatjuk, valóban olyan tünetek ezek, amelyek más meghibásodásra is utalhatnak. Bár ez kicsit szomorúan hangozhat, van ennek egy jó oldala is: az említett „jelek” miatt nem kell rögtön keferágáson gondolkodni, elég elkezdeni a szűrő kicserélésével. Sok esetben tényleg csak a szűrő a probléma.