Szeptember elseje minden évben az iskolakezdés miatt fontos dátum. Idén más nagy esemény is erre a napra esett, ugyanis ezen a napon került bevezetésre Magyarországon az új autók forgalomba helyezésének szigorított szabályozása.
Miért volt erre szükség?
Valami sajnos nagyon nem stimmel az új autókkal az öreg kontinensen. A vevők folyamatosan panaszkodnak, hogy újonnan vásárolt autóik fogyasztása messze magasabb, mint ahogy vásárlás előtt azt a gyártók ígérték. Az is egyértelművé vált, hogy a dízel hajtású járművek esetében jóval nagyobb a károsanyag kibocsájtás, mint azt a labori eredmények állították. A tarthatatlan állapotokra, gyors és egyértelmű döntést hozott az Európai Unió. Változtattak a fogyasztásmérési szabványon és a forgalomba helyezés alapvető kritériumává tették a kocsik közúti emissziójának mérését. Nos, a hazai iskolakezdéssel egyszerre érkezett a közúti emissziós mérés is, azaz az RDE. Emellett muszáj megadni a WLTP szerinti fogyasztási adatokat is.
WLTP és RDE
Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure és Real Driving Emissions. Ez vélhetően a többségnek nem mond semmit, így nézzük, mit is takarnak valójában ezek a hangzatos elnevezések. A WLTP egy fogyasztásmérési módszer, amely különböző autók fogyasztási értékeit hasonlítja össze. Ez hasonló, mint az 1992-ben hatályba lépet NEDC, csak a WLPT féle mérés jobb forgalom szimulációkban történik, ezáltal biztosan reálisabb értékeket tud megadni. Az eddigi tesztek leginkább lakott területeken belül történtek, innentől nagyobb számban mérnek majd országúti forgalomban. Az RDE a laboratóriumi emissziós mérések eredményeit kontrolálja, tehát nem a valós fogyasztás megállapítása a cél. A fő feladata, hogy kiszűrje, ha egy autó forgalomba helyezés előtt a megengedett károsanyag-kibocsátásnál többet termel.