A teljes európai uniós szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékáért felel a közúti közlekedés, ezen belül a személyautók a legszennyezőbbek. Az Európai Parlament új limitet fogadott el: harmadával kevesebb szén-dioxid jut majd a levegőbe az új autókból, bár lesznek kivételek.
A környezetvédőknek kevés, Németországnak sok is
Március 27-én fogadta el az Európai Parlament a személyautók és kistehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó új limitet. A plenáris ülésen nagy aránnyal megszavazott tervezet még jóváhagyásra vár, de valószínűleg megkapja azt. A terv szerint új személyautóknál 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest. Az Európa Parlament honlapján olvastuk: A közlekedés felelős a teljes uniós szén-dioxid-kibocsátás majdnem 30 százalékáért. Ennek 72 százaléka a közúti közlekedésből származik. A személygépjárművek a leginkább szennyezőek, a közúti közlekedés teljes kibocsátásának 60,7 százalékáért felelősek. Az EU egyik legfontosabb célja, hogy 2050-re a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás mértékét 60 százalékra csökkentse az 1990-es adatokhoz képest – tudtuk meg a weboldalról. A környezetvédő szervezetek persze ennél magasabb, a nagyobb autógyártó cégeknek otthont adó államok, mint például Németország, alacsonyabb értékekért „kampányoltak”.
Az a lényeg, hogy meglegyen az átlag
Az egyébként nem egyértelmű, mennyire szennyezi egy-egy autó a környezetet. Nem csak a motor rendszeres ellenőrzése fontos a kibocsátás csökkentéshez, de az üzemanyag milyensége is számít, sőt az sem mindegy, hány utast szállít. Ha legalább négyet, akkor csak a vasúti közlekedés jár kevesebb szennyezéssel utasonként. Az európai átlag azonban 1,5 utas autónként: ennél a környezetvédelem szempontjából jobb alternatívát jelent a buszközlekedés is. Az elektromos autó működését tekintve lényegesen környezetbarátabb, mint benzines, dízeles társai – de a gyártására pont a fordítottja igaz. Ha már ennyi szó esik az átlagokról, jelezzük, hogy az említett célszámok az autógyártók kínálatának átlagára vonatkoznak majd. Ez azt jelenti, hogy nem tűnnek el teljesen a magasabb szén-dioxid-kibocsátású autók. Ezeket azonban a gyártónak nagyon alacsony vagy zéró kibocsátású modellekkel kell majd „ellensúlyoznia”, hogy kijöjjön a matek, meglegyen a kötelező átlag. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára – éppen ideje volt meghozni ezt az intézkedést. A nehézgépjárművek sem maradnak ki a sorból: ezekre 30 százalékos limit vonatkozik majd.