Miért ragaszkodunk annyira a manuális váltóhoz?

Miért ragaszkodunk annyira a manuális váltóhoz?

Számos elfogadható indoka lehet az autósoknak az mellett, hogy miért inkább a manuális váltóval rendelkező gépjárművet választják. Mégis egyre népszerűbbek hazánkban is az automata váltós megoldások. Utóbbi tényleg hazavágja a vezetési élményt? Van különbség fogyasztásban? Ezekre a kérdésekre keressük most a válaszokat.

Az első automataváltók

Az első négykerekűek, amiket motor hajtott, még kizárólag manuális váltóval működtek. Az automata alkatrészeket csak az 1950-es évek elején találták fel az Egyesült Államokban, abban bíztak, hogy a sofőröknek egyszerűbb dolga lesz. Eleinte csak három fokozatot építettek beléjük, de ez bőven elégnek bizonyult az akkoriban használatos motorok működtetéséhez. Gyakran hagyták azonban cserben a sofőrt, így nem tudtak igazán népszerűvé válni. Meg sem közelítették a manuális váltók eladását. Mára azonban annyit fejlődött az automata alkatrész, hogy sok esetben meg is előzi a manuális teljesítményét. Az USA-ban pedig ma már ilyen autóból adnak el többet. Néhány évvel ezelőtt egy amerikai valóságshowban azt a feladatot kapták a szereplők, hogy automata váltós kocsival menjenek végig egy körülbelül 100 méter hosszú pályán. Tízből egyetlen versenyzőnek sikerült, de a kuplungot ő is leégette a produkció végére. A kézi váltókról elterjedt tétel volt, hogy nem koptatják annyira a fékeket, mint az automaták, de ezt ma már nem így gondolják a szakértők. Inkább úgy tűnik, hogy egyformán hatnak rá.

Kevesebb fogyasztás, de drágább beszerzés

A fogyasztásban viszont van érzékelhető különbség, és ez az az automata váltók serpenyőjét húzza lefelé a képzeletbeli mérlegünkön. Minden jel szerint ugyanolyan vezetési stílussal városi körülmények között az ilyen alkatrésszel rendelkező autók esznek kevesebb üzemanyagot. Hiába fogyaszt valamivel kevesebbet, az automata váltónak rövidebb az élettartama a manuálishoz képest. Utóbbival nem kell annyiszor autószervizt látogatni, kevesebb karbantartásra van szüksége. Mivel felépítése az automatának jóval összetettebb, ezért aztán természetes, hogy meghibásodni is könnyebben tud. A legjellemzőbb komoly hiba, hogy károsodik az olajnyomás, ami csökkenéshez vezet, ez akár azzal is járhat, hogy tönkremegy a teljes szerkezet. A kézi váltós autó ráadásul olcsóbb is. A magyar autósok egyöntetű indoka mégsem ez, hanem a vezetési élmény. A legtöbb megkérdezett szerint szükségünk van a váltásra, tudni szeretnék, hogy ők uralják a kocsit, nem pedig egy gép. Az automata váltó nem adja vissza ezt az érzést. Hogy kinek van igaza, azt mindenkinek magának kell eldöntenie.