Az Európai Unió legújabb környezetvédelmi normái, az Euro 7-es szabványok jelentősen csökkenthetik majd a kocsik környezetszennyezését. A Porsche úgy látja azonban, hogy ez a downsizing mozgalom végéhez vezethet, mivel valószínűleg növelni fogják a gyártók a hengerűrtartalmat.
A downsizing virágkora
A benzines autók piacán nézelődő vásárlók könnyen láthatják, hogy sok népszerű modell motorjai, mint mondjuk a Ford Mondeo, csupán 1.0 literes vagy 1.2 literes változatokban kaphatók. Az alacsony lökettérforgatú erőforrások elég megosztóak az autós berkekben, sok pártolójuk, s ezzel párhuzamosan sok ellenzőjük is akad. Egy valami viszont biztosan kijelenthető, hogy az utóbbi években virágkorukat élték a downsizing hullámból érkező kis méretű, turbós motorok. Az elmúlt időszakban egyre inkább terjedtek a kevesebb hengerrel ellátott, csökkenő lökettérfogatú erőforrások az új kocsikban. Még az olyan csúcsmodell, mint a Bugatti Chiron is „csupán” egy nyolcezer köbcentis blokkot kapott, a többi, „hétköznapibb” modellek erőforrásai pedig még jóval el is maradnak ettől. Az ún. hipersportautókban egyre kisebb méretű motorhoz párosítanak hibrid meghajtásokat, a nyolchengereseket lassan már teljesen felváltják a V6-osok a McLaren és az Aston Martin modelljeiben is például. Az új Euro 7-es kibocsátási normák bevezetésével azonban úgy tűnik, véget érhet a downsizing virágkora.
Sokat szigorítanak az új normákkal
Dr. Frank-Steffen Walliser-t, a Porsche 911 és 718 modellekért felelős vezetőjét a Wheels szólaltatta meg egy interjú keretében, melyben a 2026-ban bevezetésre kerülő Euro 7-es környezetvédelmi normákról beszélgettek. A vezető szerint „ez lesz a legkeményebb szabályozás a kibocsátásokat tekintve, főleg a valós használat során és a tesztpadokon elért eredmények közti különbség terén. Ez nagy változás lesz mindenki számára, és vissza fognak térni a nagyobb motorok.” Ennek oka, hogy az új kibocsátási normák limitálni fogják az egy adott hengerűrtartalomra jutó maximális teljesítményt. Ám, ha a gyártók eredményesek akarnak lenni a lóerők terén, akkor kénytelenek lesznek nagyobb motorokat építeni a modellekbe.
“Átlagosan 20%-kal nagyobb lökettérfogatra számítok az Euro7-es motorokban. Sok márka fog négyről hatra, hatról nyolc hengerre váltani.” Az autórajongók szinte biztosan örülnek ennek a hírnek, viszont a környezetszennyezést meglehetősen nehezítheti az új irány. A motorméret növelése az üzemanyag-fogyasztást, s az üvegházhatású gázok kibocsátást is fokozza. Ezeket a jelenlegieknél akár négyszer nagyobb katalizátorokkal kell ellensúlyozni ahhoz, hogy a normákat betartsák. „Egy kisebb kémiai gyár fog üzemelni az autókban, hogy kordában tudjuk tartani ezt a folyamatot.” – jósolta meg Walliser.
Walliser úgy nyilatkozott, kénytelenek lesznek egy vadiúj motort fejleszteni a 911-hez, ám a hat hengerből nem engednek. A szívómotorok jövője már kérdésesebb, hiszen most is csupán GT3 és a GT3 RS turbómentesek. A szabályozások miatt azonban nem garantált, hogy fenn tudják tartani ezt a típusú blokkot.