Mit ne csinálj a kocsiddal hosszú pihentetés után?

Mit ne csinálj a kocsiddal hosszú pihentetés után?

Szerencsére enyhülni látszik már a koronavírus miatt kialakult helyzet, de azért sok autótulajdonos pihentette inkább a kocsiját ebben az időszakban. Persze, ettől függetlenül is megtörténhet, hogy sokáig áll valami miatt a járgányunk, például, ha csak második családi autóként használjuk. Cikkünkben most három, a kocsi hosszú pihentetése után leginkább kerülendő dolgot szedtük csokorba.

1. Ne vezess lapos gumikkal!

A kimondottan alacsony nyomású abroncsokat már egyszerű szemrevételezéssel is érzékelhetjük, mielőtt újra elővesszük az autónkat. A rossz nyomás miatt egyenlőtlenül kopó abroncsok veszélyesek lehetnek vezetés szempontjából, ráadásul sokkal hamarabb sérül így a futófelületük – akár még ki is repedhetnek az aszfaltozott úton. Ha már új abroncsokat kell venned, az a legegyszerűbb, ha olyan helyen veszed, ahol a gumicserét is el tudják végezni. Továbbá, ha már használhatatlanul lelaposodik valamelyik gumi, szereld fel inkább a pótkereket, és úgy gurulj el a legközelebbi töltőállomásig, hogy beállíthasd a megfelelő nyomást a laposban.

2. Ne erőltesd a motort hidegüzemben!

Ha a hosszú pihentetés után első pöccre is indul az autó, akkor sem szabad a motor bemelegedése előtt magas fordulatszámon járatni, erőltetni az erőforrást. Számos autótulajdonos vezetési stílusa hasonlít egy-egy autóversenyzőére, de ilyenkor meg kell próbálni odafigyelni mérsékelni magunkat, még akkor is, ha izgalomba kerülünk, mert újra elővesszük a téli álmot alvó járgányunkat. A hosszú állás alatt az olaj lefolyik, majd összegyűlik az olajteknőben. Így, amikor újra beindítod a kocsit, az a legjobb, ha eleinte csak mérsékelt fordulatszámon járatod az erőforrást, hogy a motorolajnak legyen ideje minden, kenést igénylő helyre eljutni. A motor fokozatos bemelegedésével a kellő kenés is kialakul, így kevésbé károsodnak majd az alkatrészek, a motorolaj segítségével nem koptatják egymást.

3. Ne merítsd le teljesen az akkumulátort!

Amennyiben második vagy harmadik próbálkozásra sem sikerül újra beindítani a motort, akkor inkább ne pörgesd, mert teljesen leszívhatod vele az akkumulátor energiáját. Könnyen előfordulhat, hogy a hosszú pihentetés közben gyengült az akksi ereje, ugyanis ilyenkor is van „üres áramfogyasztása” a kocsinak – gondoljunk csak az órára vagy akár a kilométerszám-jelzőre. Attól, hogy a világítás még felkapcsol, lehet, hogy annyi energiája már nincs, hogy még a kocsit is beindítsa. Egy másik, működő akkumulátorral rendelkező kocsi segítségével be lehet bikázni a lemerült alkatrészt annyira, hogy beinduljon a kocsi. Viszont, ha már teljesen lemerült az akkumulátor, lehet, hogy még a bikázás sem fog segíteni. Nincs otthon akkumulátor töltőd? Akkor ki kell szerelned az alkatrészt, és elvinni egy szervizbe, ahol fel tudják tölteni neked.

Helyettük ezeket csináld

A sok „ezt ne csináld” pont után jogosan merülhet fel a kérdés, hogy akkor miként is kell újra használatba helyezni a sokáig pihentetett járgányt? Röviden csak annyit javasolhatunk, hogy az abroncsok nyomását mindenképp ellenőrizd, és szükség esetén pumpálj a gumikba. Emellett otthon, Te magad is tudod ellenőrizni a motorolaj, valamint a hűtőfolyadék szintjét. Nem csak a motor kenőanyaga fontos, legalább ennyire kell figyelni az utóbbira is, hiszen ez hűti az erőforrást. Amennyiben rendelkezésedre áll akkuteszter, akkor mindenképp nézz rá a töltöttségére, nehogy a legyengült akkumulátort teljesen leszívd két-három próbálkozással.