Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Az automata sebességváltó fajtái

Ha autót szeretnénk vásárolni, akkor manapság már lehetőségünk van dönteni, hogy automata vagy manuális váltóval felszerelt kocsit választunk. Azt azonban kevesen tudják, hogy több típusú automata váltóval felszerelt jármű is forgalomban van. Melyek ezek és mi a különbség közöttük?

A legelterjedtebb megoldás

Az automata váltós autók jelentős hányada már egy nagyjából nyolcvan éves technológiát alkalmaz. Ez nem más, mint a hidromechanikus automata váltó, amelynek két fontos részét különböztethetjük meg: a hidrodinamikus nyomatékváltót és a mechanikus sebességváltót. Előbbiben két, lamellákkal ellátott kereket találunk, amelyek közül az egyik a turbina-, a másik pedig a szivattyúkerék. Induláskor a lendkerék meghajtja az utóbbit, az olaj áramlása pedig mozgásba hozza az előbbit. Az olajáramlás erősségét a rendszerbe épített vezetőkerék szabályozza. A mozgásba került turbinakerék továbbítja a nyomatékot az automata sebességváltó mechanikus részéhez. Alig néhány évvel a hidromechanikus automata váltó első használata után megjelent a piacon a CVT, vagyis a Continuously Variable Transmission, magyarul a fokozatmentes automata váltó. Ez is két fontos részből áll: két kúptárcsából, amelyeket szíj, vagy modern váltók esetében lánc köt össze. Ezek távolsága két végpontjuk között fokozatmentesen változtatható. Rendkívül megbízható konstrukció, hátránya, hogy hirtelen gyorsításkor megugrik a fordulatszám. Egyenletes üzemben viszont ideális fordulatszámon tartja a motort. Ezeknél lényegesen olcsóbb típus lehetne az úgynevezett robotizált váltó, amely egy elektromos kapcsolószerkezettel tehermentesíti a sofőrt, hogy váltania kelljen. Jellemzően azonban lassan váltanak a fentiekhez képest, így lassan kezdenek kikopni a piacról, sokkal szívesebben alkalmazzák a gyártók a hidromechanikus automata váltókat.

A legjobb megoldás?

Az ezredforduló után terjedni kezdett egy új technológia az automata váltós autók piacán, a duplakuplungos váltóké. Maga az alapötlet nem új, hasonlót már a II. világháború idején is alkalmaztak, azonban az alkatrész igazi virágzása 2003-ban kezdődött, méghozzá a Volkswagen autógyárnak köszönhetően. Az általuk DSG-nek nevezett szerkezet először a 4-es Golf R32-es típusában jelent meg, majd gyorsan átvette más gyártó is. A csodálatos nevű Direktschaltgetriebe (angol megfelelője Direct-Shift Gearbox) sikere annak köszönhető, hogy felépítése jelentősen eltér a többi automata váltó struktúrájától. Két bemenő tengellyel rendelkezik, amelyekhez egy-egy belső kuplung csatlakozik. Az egyik a hátramenet mellett a páratlan, míg a másik a páros fokozatokért felel. Ez nagyon gyors, szinte észrevehetetlen váltást tesz lehetővé, amely során az autó egyenletesen gyorsul. Annál is inkább, mivel a vezérlőelektronika felkészül a váltásra, bekészíti az inaktív részbe a következő várható fokozatot. Ha gyorsítunk, akkor a magasabb, ha lassítunk, akkor az alacsonyabb fokozatra számít. Ezáltal a DSG váltó néhány tizedmásodperc alatt végrehajtja a váltást, úgy, hogy szinte nem is érzékeljük. Két típusa létezik: a kisebb teljesítményű autók automata váltói általában a szárazkuplungos megoldást alkalmazzák, míg a nagyobb teljesítményű gépjárművekhez a DSG nedveskuplungos verziója dukál. Utóbbi annyiban más, hogy váltóolaj alkalmazásával biztosítják, hogy a nagyobb terhelés miatt előforduló kuplungtárcsa túlmelegedést a folyadék hűtési hatásával ellensúlyozzák. Egy átlagos felhasználónak bármelyik megoldás megfelelhet, lényeg, hogy ne kelljen a sebességváltót és a féket használni vezetés közben.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.05.01-jén ZÁRVA tart. 2024.05.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata