Ha autót vásárolunk, nagy teljesítményre és kis fogyasztásra vágyunk. Ha azonban nem tehetjük meg, hogy lecseréljük a jelenleg használt kocsinkat, akkor javít-e ezeken a paramétereken a sportlégszűrő használata, vagy több kárt okoz, mint hasznot?
A légszűrő szerepe
A robbanómotoros autónak a tökéletes égéshez üzemanyagra és oxigénre van szüksége. Utóbbit természetesen a beáramló levegőből tudja biztosítani. Ezek azonban olyan apró szennyeződéseket is tartalmaznak, amelyek a motorba jutva károsíthatják az erőforrás alkatrészeit. A kisebb-nagyobb pollen-, homok-, és porszemcsék távol tartása miatt került minden autóba levegőszűrő, amely megakadályozza, hogy a nem kívánt részecskék rossz helyre kerüljenek. Ezek azonban idővel telítődnek, és már nem képesek megfelelő mértékben megszűrni a levegőt. Ilyenkor nincs más teendőnk, mint kicserélni a légszűrőt egy újra, hogy azután nyugodtan közlekedhessünk az autóval. A jó minőségű, és jó állapotú levegőszűrőnek zajcsökkentő szerepe is van, emiatt érdemes az éves szervizek alkalmával ellenőrizni, hogy képes-e még ellátni a feladatát és szükség esetén lecserélni. Ha valaki nem ragaszkodik a csendhez, sőt, szeretne egy messziről is jól hallható verdával furikázni, akkor szóba jöhet nála a sportlégszűrő alkalmazása is. A versenypályákon előszeretettel használt alkatrész ugyanis több levegőt enged át, ami miatt nőhet a zajszint, de ezzel párhuzamosan több lóerőt is kaphatunk. Legalábbis a gyártók szerint. A valós eredmények nem feltétlenül egyeznek meg az általuk leírt nyolc-tíz százalékos teljesítménynövekedéssel, jó, ha egy-két lóerő változást kapunk, amely valljuk be nem jelent nagy különbséget. Ezzel szemben van a sportlégszűrő használatának némi veszélye is.
Hátrányok is akadnak
Minden modern autót patikamérlegre tesznek a mérnökök, vagyis olyan alkatrészek kerülnek bele, amelyek együttesen tudják a legjobb teljesítményt nyújtani. Ha ezek közül valami elromlik, akkor érdemes gyári, utángyártott elemmel pótolni, vagy legalábbis egy azzal mindenben megegyező darabot beszerelni az elhasználódott helyére. Ha nem így teszünk, akkor az autó elkezdhet máshogy viselkedni. Egy levegőszűrő sportverzióra való cserélése esetén például nőhet a zajszint. Ha pontosan az volt a cél, akkor nem csináltunk rosszat, azonban nem véletlenül kerül a legtöbb autóba a hagyományos, nagyrészt papírból készült szűrő. Ez ugyanis optimális esetben pontosan annyi levegőt enged át, amennyire szükség van, ha pedig eltömődik, akkor egyszerű cserélni. Ezzel szemben a sportlégszűrő levegőáteresztő képessége sokkal nagyobb, ezért lehet teljesítménynövekedést várnunk a használatától. Ráadásul az új alkatrész szűrési képessége semmivel sem marad el a papírszűrőtől. Eddig minden szép, a probléma akkor kezdődik, ha nem versenypályán használjuk a sportlégszűrős autót, hanem városban. Ugyanis ennek a szűrési hatékonysága sokkal gyorsabban romlik, ha pedig teljesen lecsökken, akkor sem telítődik el, hanem mindent szűretlenül átszív, legyen az por, pollen vagy bármilyen apró részecske. A motorba jutó miniatűr szemcsék pedig gyorsan visszafordíthatatlan károkat tehetnek az alkatrészekben. Persze a sportlégszűrőt is tisztán lehet tartani, de érdemes azt nagyon sűrűn megtenni, mielőtt probléma adódik vele. Csak az szereltessen városi használat mellett a kocsijába ilyet, ha szeret foglalkozni vele, hiszen az ilyen szűrő tisztán tartása nem az éves szervizelés során fog lezajlani. Hetente, de akár naponta sem árt elvégezni a tisztítást egy poros úton történő használat után.