Az autó megvilágítása, avagy látni és látszatni

Az autó megvilágítása, avagy látni és látszatni

A közúti közlekedés biztonsága szempontjából a legfontosabb feladat a megfelelő vizuális környezet biztosítása. A látási viszonyokat azonban számos tényező együtt vagy akár külön is befolyásolhatja.

A fényszórók és a hátsó lámpák biztosítják, hogy elkerüljük a baleseteket

Az autóvezetőknek tisztában kell lenniük azzal a ténnyel, hogy a nappali helyzetjelző világítás nem kapcsolja be a hátsó lámpákat és a fényszórót, pedig rossz időben, vagy amikor éjszaka a sötétség leszáll, szükség lenne ezekre a lámpákra. Az autósoknak meg kell győződniük arról, hogy mind a tompított, mind a távolsági fényszórók megfelelően működnek. A fényszórókat rendszeresen ellenőrizni kell, a lencséket pedig mindig tisztán kell tartani!  Ha bekapcsolt fényszóróval közlekedünk és a szembejövő autó körülbelül 150 méteres közelségbe került, kapcsoljuk le a tompított fényszórókat. A világítás második legfontosabb részei a ködlámpák. Akkor használjuk őket, mikor a köd sűrű, a fényszórók nem elengedőek a megfelelő látási viszonyok megteremtéséhez. Ilyenkor a fényszórók fénye visszatükröződik a vezető szemébe, ami még rosszabbá teszi a helyzetet. Ebben az esetben a sofőrnek érdemes kikapcsolni a fényszórókat és bekapcsolni a ködlámpát.

Egy kis történelem

Történelmüket tekintve az első fényszórók parabolatükrös rendszerűek voltak, és hosszú évtizedekig egyeduralkodónak számítottak. Csak jóval később jelentek meg a sokkal modernebb, előnyösebb tulajdonságokkal bíró vetítőlencsés rendszerek. A gyártástechnika, valamint a számítástechnika fejlődése a nyolcvanas évek végére lehetővé tette a bonyolult reflexiós felületek szoftveres tervezését és legyártását, így egyedi lámpatest-geometriákhoz kiváló hatásfokú, modern optikai elemek készülhettek. Ezek közé tartoznak a szabad formájú reflektorok, amelyeket napjainkban az FF és a Super DE rendszerekben is széles körben alkalmaznak.