Ilyen volt a taxizás hőskora

Ilyen volt a taxizás hőskora

Ha a taxizás történetét valóban a kezdetektől szeretnénk elmesélni, nem kérdés, hogy a történelmünk távolabbi pontjaira kell ugranunk, ugyanis a személyszállítás már jó ideje jelen van az emberiség hétköznapjaiban.

Minden kezdet nehéz

Az első taxi vállalatot az autózás szülővárosában, Stuttgartban maga Gottlieb Daimler alapította 1895-ben, és a századfordulóig többek között Párizsban, Londonban és New Yorkban is megindultak a benzines bérautók. A nehézségek ellenére Budapest is az elsők között lehetett volna: Neumayer Arnold üzletember már 1900-ban taxi vállalatot szeretett volna alapítani, de a hatóság a konflis- és fiákertulajdonosok felháborodásától tartva elutasította kérését. Persze így sem volt kétséges, hogy a jövő útja a taxié. 1907-ben a kereskedelemügyi miniszter törvényerejű rendeletet hozott, amelyben leszögezte: szükség van taxikra, de ezek kizárólag hazai gyártmányúak lehetnek.

Ha egy üzlet beindul

Az első taxikat 1913-ban indították útjukra, amikor az Autótaxi Rt. üzembe helyezett huszonöt Márta típusú személygépjárművet. Nem kellett sokat várni a fejlődésre, ugyanis néhány héttel később már közel kétszáz ilyen taxi furikázott a város utcáin. Persze néhány évvel később kitört az első világháború, ami visszavetette a taxik forgalmát, de a fejlődés nem állt meg. A taxik már diszpécserközpont segítségével szolgálták ki az utasok igényeit, így lehetőség nyílt a telefonos rendelésre, amely segítségével az utashoz a legközelebbi taxiállomásról küldték a gépkocsit. A taxik forgalma évről-évre csak nőtt, a növekedés megállíthatatlannak tűnt. Nem csak a taxik forgalma, hanem a száma is növekedést mutatott, sőt a gyártásukra egész iparág épült. Hirtelen nagy szükség lett a megbízható és kényelmes járművekre, és az állandó fejlődésnek köszönhetően idén már a budapesti taxizás 105 éves fennállását ünnepelhetjük.