Számtalan tünete és kiváltó oka lehet az alacsony üzemanyagnyomásnak. Míg egy szervizben hétköznapi eszköznek számít a nyomásmérő, egy átlag garázsban az esetek többségében ez nem található meg – egyedül a következmények utalnak a hiba eredetére.
Tünetek és következmények
A motor egyenetlen járása, alkalomadtán kihagyása, változó teljesítménye gyorsuláskor, illetve hirtelen leállás – ezek mind annak a tünetei lehetnek, hogy alacsony az üzemanyag nyomása az autónkban. Míg előbbiek kellemetlenek, utóbbi egyenesen balesetveszélyes, nem árt tehát tisztában lennünk azzal, hogy mi okozhatja a hibát, illetve milyen egyéb tünet jelentkezhet akkor, ha az üzemanyag-szivattyú meghibásodására gyanakszunk. Azt sem árt tisztázni, hogy milyen egyéb alkatrész meghibásodása okozhat alacsony üzemanyagnyomást. Nem szükséges azonban aggódunk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb esetben nincs szükség drasztikus javításra.
Szivattyú, relé vagy cső – a kör bezárul
Amikor alacsony üzemanyagnyomásról beszélünk, az esetek 99 százalékában a szivattyú, a relé, vagy éppen az üzemanyagcső valamelyike a hibás. Amennyibe a relé, avagy a biztosíték nem megfelelően működik, rosszul adagolja az üzemanyagot. Ha a motor emiatt nem indul, de később mégis működik, elkezdhetünk erre a hibára gyanakodni. Mindezek előtt azonban nem árt átnézni az üzemanyagcsövet, szivárgás után kutatva. Amennyiben a fenti két forrás egyike sem mutat hibát, nagy valószínűséggel maga az üzemanyag-szivattyú lesz a hibás. Otthoni körülmények között egy dolgot tehetünk csupán: segédet fogadunk magunk mellé, aki, miközben mi lecsavarjuk a tanksapkát és hallgatózunk, beindítja az autót. Amennyiben nem hallunk szívó hangot, valamint a relé és üzemanyagcső hibájának lehetőségét kizártuk, már tárcsázhatjuk is a szerviz telefonszámát, hiszen az üzemanyagpumpa cseréjére lesz szükségünk. Amennyiben otthoni körülmények között szeretnénk az alkatrészt kicserélni, előre készüljünk fel – mindegyik autóhoz egyedi üzemanyag-szivattyú tartozik, annak a cseréje egy igencsak összetett folyamat, még gyakorlott házi szerelőknek is sok kihívást tartogathat. Amennyiben a csere bármelyik mozzanatában bizonytalanok lennénk, nem árt kockáztatni, bízzuk szakemberre a javítást. Természetesen amennyiben újabb típusú az autónk, az ilyen jellegű hibákra már előre figyelmeztet, abban a pillanatban, amikor érzékeli a nyomás csökkenését – megóvva minket attól, hogy egy váratlan pillanatban az út mellé kelljen gurulnunk kocsink leálló motorja miatt.