Az automata sebességváltók és a kézi típusúak, nagyon különböznek egymástól. Mindenkinek saját igénye szerint kell eldönteni, hogy az autóvásárlás során, melyik mellett dönt, ahhoz azonban többet kell tudni róluk.
Kézi sebességváltó
A sebességváltók az autók egyik legfontosabb elemei. A kézi sebességváltós autóknál, vezetés közben, mindig használjuk a kuplungot és a váltókart, mégis sokan nincsenek tisztában, hogy hogyan is működik ez a szerkezet. A legegyszerűbben úgy magyarázható el, hogy ez az a tartozéka minden járműnek, mely a megfelelő szinten tartja a motorban a fordulatszámot, a tökéletes üzemanyag fogyasztást és a rendes utazást biztosítja. Azok számára, akik szeretnek vezetni, és a motorral közvetlenebb kapcsolatban lenni, akkor ajánlatos a kézi váltós járműveket választani. Itt nincs forgatónyomaték átváltó és sokkal személyesebbé teszi a kapcsolatot a jármű és a vezető között. A sebességváltó a kézi változatoknál sokkal gyorsabban reagál gyorsuláskor és lehetővé teszi a nagyobb sebesség elérését egy-egy sebességfokozatnál. Ezzel váltáskor átugorhatunk egy fokozatot, például harmadikból ötödikbe válthatunk, illetve negyedikből vissza másodikba.
Automata sebességváltó
Azoknak, akik a városi vezetésnél unják a folyamatos sebességváltást, inkább ajánlott számításba venni, hogy automata váltóval felszerelt autót vásároljanak. Ezek már régóta a piacon vannak, és bár régebben az autóvásárlók attól ijedtek meg, hogy ezekkel növekszik a jármű üzemanyag fogyasztása, és hogy még a motor teljesítményét is visszafogja, mára már ezek a tévhitek teljesen kizárhatóak. A mai típusok, nemcsak hogy sokkal kényelmesebbé teszik a vezetést, de a modernebb változatoknál már találkozhatunk olyan típusokkal is, melyek akár nyolc-kilenc fokozattal is el vannak látva, ami az üzemanyag fogyasztását nagymértékben lecsökkenti. Az automataváltók teljesen más elven működnek, mint a manuális társaik. Ez nemcsak abban mutatkozik meg, hogy ezekben a járművekben nincs kuplungpedál, hanem a klasszikus nyomatékváltó esetén, a motor és a váltó közti kapcsolatot nem a kuplung, hanem egy konverter hozza létre. Ennek fő alkatrésze a két egymással szemben lévő lamellás kerék. A motor beindítása után, amikor az előválasztó kart előremeneti fokozatba tesszük, a turbinakereket megforgatja a motor kihajtótengelye, az olaj ennek hatására pedig a szivattyúkereket hozza mozgásba. Amikor a sebesség növekszik és elérkezünk a váltáshoz, a nyomatékváltók hajtása szétkapcsol, a második fokozaté pedig össze, és így tovább. Az automataváltós járművekhez számos előnyöket sorolhatunk, viszont hátránya az, hogy ha ezek meghibásodnak, esetleg teljesen tönkre mennek, a javíttatásuk elég magas anyagi ráfektetést igényel.