Irritáló szag csapja meg az orrod a kocsid utasterében? Érzed, hogy párás a levegő, amit befúj a szellőzőberendezés? Vigyázz! Valószínűleg valahol beázik a kocsi, aminek okát érdemes minél hamarabb feltárnod, mielőtt egy csomó pénzt kellene egy karosszérialakatosnál hagynod az autó rozsdásodása miatt.
Ha megtörténik a baj
Egy esetleges beázás elég kellemetlen meglepetéseket tud okozni. A kocsiba bejutó víz nem csak rozsdásodást eredményez a fém alkatrészeknél, de akár zárlatot is okozhat a vezetékeknél, elszínezheti az autókárpitot, mi több a mi komfortunkat is ronthatja a keletkező bűz miatt. Hallottunk már olyanról, hogy a víz utat tört magának a padló- és torpedólemeznél, majd teljesen eláztatta a szőnyeg alatt lévő gumiszőnyeget. Ez nem is olyan feltűnő, leginkább csak rosszabb, hidegebb időben érezheted a dohos szagot, ill. nem tudod páramentesíteni a kocsi ablakait. Ilyenkor semmiképp se kapcsold be a fűtést, mert hirtelen, nagy intenzitással kezd el párologni a folyadék, és a szellőzőrendszer nem fogja bírni ezt az iramot.
Az előbb említett példából jól látszik, hogy legtöbbször az autó nem kellően tömített nyílásain, balesetet követően helytelenül javított, rosszul visszarakott karosszériaelemeinél, esetleg a korrodálódott lemezeken keresztül kerülhet be a víz autónkba. Alapvetően a kocsi beázásának megszüntetése otthon is elvégezhető feladat, de azért akadnak kivételek. Ilyen például, ha beindul a korrózió folyamata, ugyanis ezt mi magunk már nem tudjuk megállítani (hacsak nem tudunk hegeszteni), ilyenkor irány egyből a karosszérialakatos. Kivételt képez még a ragasztott szélvédőnél beázó kocsi is: hiába próbálkozol plusz szigeteléssel, nem fogsz semmire sem jutni. Kénytelen leszel kiszedetni az egész szélvédőt, és újat rakatni a helyére szélvédő javítás keretében.
No de hol jut be a víz?
Mielőtt még rohannánk szélvédőt cseréltetni, azért próbáljuk meg otthon, alaposan átvizsgálni a kocsit mi magunk, és megtalálni a beázás helyét. Könnyebb dolgunk van, ha valamilyen üvegfelületen csurog be a víz, a kárpiton meglátszik a nyoma. Ha nem ennyire egyértelmű a helyzet, akkor érdemes segítséget kérni egy ismerősünktől, és közösen körbenézni a kocsit. Kérd meg az ismerősöd, hogy nagynyomású mosóval „essen neki” a kocsinak, és vigye végig a mosót a lámpáknál, réseknél, illesztéseknél, amíg Te bentről lesed, hogy hol hatol be a folyadék.
Ha azt látod, hogy az ajtó mellett folyik be a víz, akkor valószínűleg az elöregedett, elhasználódott tömítések a ludasak. Ezt szerencsére könnyedén kicserélhetjük, márkaszervizekben, alkatrész boltokban lehet vásárolni, de még egyszerűbb, ha egy autószervizre bízod a dolgot. Tipikus beázási hely még a tetőablak – amennyiben van a kocsin. Itt a kereteknél hatolhat be a folyadék, úgyszintén az elhasználódott tömítések miatt. Előfordulhat, hogy a külső tömítést kikezdi az állandó napsugárzás, berepedezik, sőt, még rozsda is megjelenhet a tetőlemez pereménél. Rosszabb esetekben akár a tetőkárpit felett, végig csuroghat lefelé a víz, amit már valószínűleg csak akkor fogsz észrevenni, amikor átázik az autókárpit, és visszafordíthatatlan sérülés éri.
A csomagtartó is kényes pont autó beázás terén. Ráadásul ez még kevésbé feltűnő, mint máshol, de ugyanolyan káros. Egyrészről dohos, kiszellőztethetetlenül büdös lesz, akár még az utastérben is, másrészről a rozsda beeszi magát a kárpitok alá. Utóbbi esetben feltehetőleg a csomagtér nyílás vagy a hátsó lámpák elhasználódott tömítése lehet a felelős.