Noha az egyik legfontosabb „alkatrész”, sokan mégis kevés figyelmet fordítanak a vezérlésre. Cseréje kilométerre kiszámolva filléres befektetés, azonban szakadása súlyos tíz- vagy százezrekbe is kerülhet. Hogyan vehetjük észre az átugrott vezérlést? A legtöbb tünetet könnyű felismerni.
Vezérléstípusok a személygépjárművekben
Mielőtt részletesen bemutatnánk az átugrott vezérlés tüneteit és azt, hogyan tudjuk megelőzni a problémákat, nem árt röviden bemutatni a vezérlés egyes típusait. Mivel listánkban a legelső típus a leghangosabb, jellemzően teherautók esetében használatos – ez a fogaskerekeken alapuló vezérlés. Noha tartósság tekintetében szinte verhetetlen, az általa okozott zaj miatt csupán néhány SUV és kishaszongépjármű esetén találkozhatunk vele civil körökben. A másik két vezérléstípus az, amit a hétköznapi autózás során legtöbbször alkalmaznak – ez pedig a szíjas, illetve a láncos meghajtás. Előbbi élettartama valamelyest rövidebb, mint a láncos megoldásé, viszont egy esetleges szakadás itt valószínűleg kevesebb kárt okoz. A szíjas vezérlés legjellemzőbb “betegsége” a megnyúlás, ami zajos működést eredményez.
Láncos vezérlés – az átugrás veszélyei
Noha tartósság szempontjából a láncos vezérlés előnyösebb, ez korántsem jelenti azt, hogy karbantartása nem igényel törődést. Mivel ezt is olaj keni, fokozott figyelmet kell fordítani a megfelelő motorolaj használatára. A motorhoz hasonlatosan a vezetési stílus is nagy hatással van rá, főként a kiegyensúlyozott (autópálya, nyugodt tempó) autózást kedveli, a városi közlekedéssel járó sorozatos visszaváltás károsíthatja leginkább. Nem csoda, hogy a szakadás legtöbbször visszaváltás után következik be – figyeljünk hát oda a megfelelő fordulatszámra is visszaváltás előtt. Az átugrott vezérlés (amely során a lánc átugorja a tengelyek fogaskerekeit) tipikus tünete a motor erőtlensége, egyenetlen teljesítménye, változó járása. Ne az ijedtség legyen az első ilyenkor, futott kilométerre vetítve a vezérlés cseréje nem egy drága befektetés, elhanyagolva a problémát viszont komolyabb károsodást is okozhat egy szakadás. Utóbbi esetén a motor, valamint a dugattyúk súlyos sérülése is elképzelhető – tehetetlensége miatt a motorba vágódhat a lánc, illetve a motor vezérlés nélkül is jó párat fordulhat még, mielőtt leáll. Mivel a csere otthoni körülmények között nem kivitelezhető, sőt mi több, szakszerviz esetén a költségek fele a munkadíj lesz a szerelés összetettsége miatt, a legtöbb esetben érdemes az egész vezérlést egyszerre cseréltetni. Egyszeri befektetésnek nagyobb összeg, ugyanakkor több tízezer kilométer nyugodt autózást eredményez majd.