Használtautó-vásárlás előtt állsz? Cikkünkben összegyűjtöttünk neked néhány tippet, amik jól jönnek a vásárlás előtt, pláne, ha egy sokkilométeres járgányt néztél ki magadnak. A legjobb, ha mindig viszel magaddal egy szakembert, autószerelőt, aki át tudja neked nézni a kocsit.
Ahogy beülsz a kocsiba, kezdj a pedálok tesztelésével, állapotuk megnézésével – ne feledkezz meg a kárpitozás átnézéséről sem. A viseltes, kopott utastér sokat elárulhat arról, hogyan és mennyit használta az előző tulaj a járgányt. Nézz bele a kesztyűtartóba, hogy nem hiányoznak-e olyan alapvető dolgok, mint mondjuk az autó kézikönyve, nézd meg a pótkereket és kerékcseréhez szükséges szerszámokat, rendben van-e a vonóhorog (ha van rajta). Vizsgáld meg az első kerekek állapotát, mennyire és hogyan kopottak; a kopás mintázatából már lehet következtetni arra, szükség lesz-e kiegyensúlyozásra. Simítsd végig a kezeddel a futófelületet: amennyiben cápafogas, cikkcakkos kontúrt érzel, vagy ha szokatlanul „hepe-hupásnak” látod, akkor valószínűleg futómű problémával is szemben áll a kocsi.
Gyanús jelek
A jármű tesztvezetésénéll hallgasd, milyen hangokat ad a kocsi, hallasz-e bármi rendelleneset sebességváltáskor vagy, ha mondjuk felengeded, megnyomod a gázpedált. A kattanó, lötyögő hang utalhat mondjuk a kardáncsukló- vagy a motortartó-csere esedékességére elsőkerék meghajtású autónál. Elsőkerék-hajtású kocsiban ülve húzd le az ablakot, és vegyél egy éles kanyart alacsony sebességgel, közben hallgasd, nem hallasz-e kattogó hangokat. Ha igen, akkor ilyenkor is főleg kardáncsukló-hibára gyanakodhatunk.
Keress egy biztonságos helyet, és keményen fékezz le 65 km/h-ról. Egyenes vonalban áll le a kocsi, vagy elhúz valamelyik irányba, pulzál, netán blokkolja a kerekeket? Nem csak a fék tesztelése fontos, ugyanúgy érdemes megvizsgálni a motorolaj szintjét, állagát a nívópálcával: átlátszónak és valamelyest méz színűnek kell lennie. A koszolódott kenőanyag színe inkább sötétebb, kávés színű, és szúrós szaga van – ha ezt tapasztalod, az előző tulaj valószínűleg nem szentelt nagy figyelmet a kötelező szervizekre. Ha már a motorháztető alatt vagy, keress olaj vagy hűtőfolyadék nyomokat, foltokat, és nézd meg, mely alkatrészek tűnnek vadi újnak, mik voltak kicserélve mostanság. A hűtőfolyadéknak is tisztának kell lennie, a fékfolyadéknak szintén, az a jó, ha sárgás, áttetsző színe van. Ami a folyadékokat illeti, ne feledkezz meg a sebességváltó folyadék ellenőrzéséről sem: ennél az a jó, ha átlátszó, pirosas. A sötétebb vagy égett pirítós szagú folyadék arra utal, hogy nem kímélték korábban a járgányt, sokszor túlmelegítve, rossz minőségű váltófolyadékkal járatták.
Külső szemrevételezés
Emeld fel az autó elejét, és markolászd meg a kerék tetejét és alját. Nézd meg, van-e holtjáték, amikor megpróbálod elmozdítani a kereket; ha tapasztalsz ilyet, akkor lehet, hogy a gömbfej, gömbcsukló, esetleg a kerékcsapágy már elhasználódott, csereérett állapotban van. Ugyanígy mozgasd meg oldalirányban is a kerekeket; a túlzott játék az összekötő rudak vagy a segédirányító (Pitman) kar gyengeségére, kopottságára utalhat. Forgasd meg a kereket, és hallgasd, nem jelentkeznek-e kattogó, kereplő hangok, amik szintén kerékcsapágy-problémára utalhatnak. Ami a karosszériát illeti, szemrevételezd alaposan a paneleket, hogy pontosan illeszkednek-e egymáshoz, ugyanolyan színárnyalatuk van-e. Így sokkal könnyebben kiszúrhatod, ha korábban már baleseteztek esetleg az autóval. Vizslasd át az egész autót, vannak-e valahol rozsdanyomok – a rejtett helyeken is!