Az autó beindításakor a legtöbb műszerfalon lévő figyelmeztető lámpa felvillan, de el is alszik, amint beindul a kocsi. Így van ez az alacsony olajnyomást jelző fénnyel is – ha a motor beindulása után sem alszik el a lámpa, akkor biztosan valami probléma áll a háttérben. Ha ezt tapasztalod, egyből állítsd le az autót, és vizsgáld meg a motorolaj szintjét, s ha kell, töltsd is fel.
Ezután sem alszik el a visszajelző fény? Akkor mindenképp szerelőre kell bízni a hiba feltárását, több minden is okozhatja, például az olajnyomás érzékelő, a közte és a visszajelző között lévő vezeték meghibásodása, az olajpumpa kenéshiánya, de akár a teljesen elnyűtt motorcsapágyak, perselyek is. Mi több, amire nem is feltétlenül gondolnánk, az az olajszűrő: ha nem megfelelő típust vagy rossz minőséget szerelünk a kocsiba, akkor túl nagy lehet az áramlási ellenállás, emiatt felvillanhat az olajvisszajelző lámpa (ugyanígy a szűrő eltömődése esetén is).
Mi állhat a háttérben?
Az autó időszakos szervizelését nem szabad elhanyagolni, ajánlott 10-15 000 kilométerenként megejteni, vagy ha nem autózol ennyit egy évben, akkor legalább évente. Ha nem figyelsz oda rá, akkor idővel akár az olajnyomás-jelző fény is felvillanhat. Gondoskodj róla, hogy mindig megfelelő minőségű, tiszta olaj keringjen át a motorban! Az olaj a főtengely- és vezérműtengely-tömítésen keresztül folyik keresztül az erőforráson. Az elöregedett, elhasználódott tömítések miatt kitágul a kenőanyag rendelkezésére álló hely, és túl könnyen fog keresztüljutni az alkatrészen, azaz csökkenni fog az olajnyomás. Kisebb problémát jelent az olajnyomás érzékelő meghibásodása, ami akkor is jelezhet gondot, amikor kellő mennyiségű olaj van a teknőben. Különböző elektromos hibák és a vezetékek elhasználódása miatt rosszul érzékelhet a szenzor, és hibás adatokat továbbíthat.
Az olajszivattyú meghibásodása szerencsére ritka eset, de azért előfordulhat: ilyenkor kitágulnak az átjárók a rotorok között, ami miatt jelentősen megugorhat az áramlási sebesség. A motorolajjal kapcsolatos probléma még a helytelenül megválasztott viszkozitás is, ez is okozhatja az olajnyomás-visszajelző felvillanását. Ha túl „vastag” kenőanyagot öntesz a rendszerbe, akkor nem fog tudni olyan gyorsan áramolni, mint a „vékonyabb”. Ez akár az olajnyomásra is hatással lehet. A túl magas viszkozitású motorolaj miatt lassabban épülhet fel az optimális nyomás.
A lámpa felvillanásának kiváltó oka lehet még az olajszűrő telerakódása is, ez az alkatrész elengedhetetlen szereppel bír a megfelelő olajnyomás kialakításában. Amikor telítődik a szennyeződésekkel, növekedni fog a presszió, és csökkenni fog az áramlás. Az olajszűrőhöz tartozik egy olajnyomásszabályozó-szelep is, ami megakadályozza, hogy túl magasra szökjön a nyomás. Ha ez tönkremegy, nem fogja tudni ellátni feladatát, könnyebben fog áramolni a kenőanyag, s végeredményben redukálódni fog a nyomás. A motor túlmelegedése nem csak a sofőrnek törhet borsot az orra alá, ugyanúgy a motornak is. Emiatt „vékonyodik” az olaj, nem tud felépülni a kellő nyomás. Tulajdonképpen hasonlít a jelenség ahhoz, amikor a gyártói előírásoknál alacsonyabb viszkozitású kenőanyagot használunk.