A gépjármű alatt látható folt nem minden esetben olaj, ezért mielőtt nemes egyszerűséggel rögtön az olajszivárgást jelöljük meg a helyes válaszként, érdemes kicsit utána szaglászni, hogy helyes-e a megérzésünk.
Olaj-e az olajfolt?
Az autónkat alkotó rendszerben számos a különböző folyadék, ami természetesen különböző funkciókat látnak el. Mivel a négykerekűt alkotó alkatrészek öregednek, kopnak, elhasználódnak, és még sérülnek is, könnyen megtörténhet, hogy ezek a folyadékanyagok utat találnak a „külvilágba” és szépen megjelennek a kocsink alján. A szivárgás annyiban hasznos, hogy jele, tünete annak, hogy a sok esetben második otthonunkként szolgáló vasparipa egészsége nem szuperál jól. Viszont abból a szempontból mindenképpen rossz, hogy javítás lesz a vége, ami sajnos pénzbe kerül.
Amennyiben szivárgást tapasztalunk, fontos kideríteni, hogy mégis mi is az a folyadék, ami kint van, ahelyett, hogy bent lenne. Általában a különböző anyagok könnyen megállapíthatók a színükről, szagukról, így érdemes egy kis türelemmel és egy papírlap segítségével „kiszagolni”, hogy mivel is állunk szemben. Azzal, hogy egy újságpapírt helyezünk az autónk alá közvetlenül arra a pontra, ahol a foltot láttuk, rögtön két fontos dologhoz is hozzájutunk. Az első: megtudjuk, hogy valóban ott szivárog-e az autó, ahol a folt található. A második: mintát kapunk a folyadékból, amiből már kideríthetjük, hogy az egyik kenőanyag, vagy esetleg a hűtővíz csöpög-e.
Az árulkodó szín és szag
Szerencsére – mint ahogy azt fentebb írtuk – az autó véráramát alkotó anyagok színe és szaga meglehetősen különbözik, ezért könnyen behatárolhatók. A barnás, feketés folt például egyértelműen a motorolajra, vagy hajtómű olajára utal. A világosabb, kvázi színtelen kemikália valószínűleg a fékfolyadék lesz. Ha vörös, zöld, vagy sárga színű anyagot látunk a papírlapon, akkor az bizony a hűtőfolyadék.
Amennyiben nem tudjuk behatárolni a színe alapján a problémát, vegyünk egy mélyebb lélegzetet az orrunkon keresztül, „illatozzuk” meg a folyadékot. A benzinszag és a fékfolyadék jellemző szagára könnyen ráismerünk, az akkumulátorsav pedig egészen büdös.
Elmondható tehát, hogy a jármű alatt található foltokat viszonylag gyorsan be lehet azonosítani. A szivárgás pedig megelőző tünete lehet egy komolyabb problémának. Ezért érdemes az észlelésével rögtön szakemberhez fordulni és nem várni arra, míg a „betegség” teljes valójában megmutatkozik, vagy míg a hetvenkét fórumtárs négyszáznyolcvan válasza közül megtippeljük, melyik az igaz. Az út mindenképpen az autószerelőhöz vezet majd, de egyáltalán nem mindegy, mikor érünk oda.