Talán nem is gondolnánk, mennyi viselkedési minta figyelhető meg, ha egy közlekedési dugóban vagyunk. Onnantól kezdve, hogy mik a kiváltó okok, egészen odáig, hogy hogyan reagálunk egy helyzetre, mik azok a körülmények, amik frusztráltabbá tesznek minket. Az alábbiakban ezeket gyűjtöttük össze a mindennapi életben tapasztalható minták alapján.
Hogyan lenne elkerülhető, hogy dugók alakuljanak ki?
Megfigyelések alapján, ha mindannyian stabil ütemben haladnánk az úton, nem alakulnának ki forgalmi dugók. Ennek legkézenfekvőbb megoldásai lehetnek az önvezető autók, hiszen emberekként hajlamosak vagyunk sietni, kapkodni, esetleg rosszul felmérni az előttünk haladót, ezzel fennakadásokat okozva. Ugyanúgy megoldása lehet ez az autósok közötti kommunikációra is, amely jelenleg nehézségeket okozhat az úton. Az önvezető autók kora azonban még nem a következő néhány évben jön el világszinten. Hasonlóan gyakori probléma, amikor egy többsávos út egysávosra vált. Bár elég lenne az utolsó pillanatban – egyfajta cipzárként – sávot váltanunk, sokan túl korán térnek át a másik sávba, ezzel fennakadásokat okozva.
Tudatalatti viselkedési minták a volán mögött
Frusztráció, toporgás, ingerültség – mind a forgalmi dugókat jellemző szavak. Kutatók megfigyelései alapján a férfiak általánosságban hajlamosabbak dudálni, mint a nők, illetve a drágább autókat vezetők is gyakrabban élnek ezzel az eszközzel. Ha pedig már az autós etikettnél tartunk, felmerül annak a kérdése, hogy ki az, aki hajlamosabb elsőbbséget adni, megállni más autósoknak. A kutatások szerint az idősebb vezetők általában türelmesebbek, gyakrabban állnak meg egy másik autónak. Általános jelenség, hogy gyakran előzékenyebbek vagyunk, ha azt látjuk, hogy a másik járműben több utas is van, jobban odafigyelünk a mellettünk haladókra. Emellett pedig sokkal hajlamosabbak vagyunk a közúti szabályok megszegésére, amennyiben közel vagyunk az otthonunkhoz, hiszen érezzük az ismerős környezet biztonságát, így kevesebb figyelmet szentelünk a helyes közlekedésre.
Szintén érdekes jelenség, hogy az időjárás milyen hatással van a tapasztalásainkra. Nagyobb köd esetén az autósok azt érzik, hogy lassabban haladnak, mint valójában, ezzel is növelve a dugók okozta frusztrációt. Erre a problémára szintén megoldást nyújthatnak az önvezető autók. Érdekesség, hogy az autósok közelebb haladnak a bukósisakot hordó biciklisekhez, aminek bár nincs nagy köze a forgalmi dugókhoz, jól ábrázolja, hogy sokszor tudatalatti ösztönök és megérzések irányítanak minket, amikor vezetünk.