Rozsdafoltok több helyen jelenhetnek meg az autón – főként ahol sérülés keletkezik. Egy darabig olyan apró, hogy észre sem vesszük, aztán egyszer csak ott a gyanús vörösesbarna pötty. Az a jobbik eset, ha látható helyen jelenik meg. Gondos karbantartással megelőzhetjük a bajt.
Nem csak a karosszéria van veszélyben
A legkönnyebben ott vesszük észre a rozsdát, ahol az a leginkább szem előtt van: a karosszérián. A csapadékos idő és nagy hó szezonjában a leszakadó ágak is veszélyeztetik a fényezést, de olyan karcolást is ejthetnek, amely aztán rozsdásodni kezd. Télen a jégkaparóval is sikeresen megkarcolhatjuk a karosszériát, és a hideg idő is kikezdheti. Alapvető a jó autósampon a tisztításnál, de arra is ügyelnünk kell, hogy tárolás közben, álló helyzetben is minél kevésbé legyen nyirkos, párás az autó környezete. Az alváz különösen problémás a nedves, havas időben, hiszen az a rész érintkezik legtöbbet a rossz idő okozta szennyeződésekkel. A felpattanó kavicsok mikrosérüléseket ejthetnek rajta, azokat kimarja a sós latyak, a hólé: mire észrevesszük, már kész a baj. Ne feledkezzünk meg a megfelelő alvázvédelemről – de arról sem, hogy a pára, a nedvesség más alkatrészeket is kikezdhet, hiszen egy autó jelentős része vasból van. Nézzük, mi mindenre kell még odafigyelnünk!
Ronda lesz az autó és szétesik
A karosszéria mellett áldozatul eshetnek a féktárcsák, megeheti a rozsda a küszöböt, az ajtó belsejét, a sárvédőket, kikezdheti a kerékjáratokat. Bajt okozhat a kipufogórészlegben, tönkreteheti a padlólemezt – emlékszünk még öregapánk harminc éves Ladájára, amelynek lyukak tátongtak az alján? A sár, a hólé beszivárog a legapróbb résekbe is, és ha elhanyagoljuk a veszélyeztetett részeket, egy idő után nem csak ronda lesz az autónk, hanem darabokra is esik. Ezért aztán érdemes megjegyezni a korrózióvédelem kifejezést. A karosszériára viaszt javasolnak, vagy nanotechnológiás korrózióvédő folyadékot, a rozsdaérzékeny alkatrészekre rozsdaálló bevonatot rakathatunk. A közlekedés során autónkra tapadó kosz télen több és kíméletlenebb, mint nyáron, ezért 2-3 hetente érdemes autómosóhoz vinni a járművet, ahol kíméletesen letisztítják, és arról is gondoskodnak, hogy ne maradjon nyirkos. Az éjszakai pára ellen legjobb a fűtött garázs, de ez nem minden autónak adatik meg. Amennyiben kint kell tárolnunk az autót, ne szabad földre álljunk, hanem inkább betonozott felületre, valamint soha ne takarjuk le az autót olyan ponyvával, amely nem szellőzik! Ha „befülled”, beszorul alá a pára, az kívül-belül kedvez az oxidálódásnak.