A kormányzás segítségével tudjuk irányítani az autót: úton tartani a járművet, kikerülni az útakadályokat. A kormánymű több alkatrészből áll, amelyek használat során elkophatnak, meghibásodhatnak. Melyek a leggyakoribb hibák?
Figyeljünk a jelekre!
Az autó használata közben folyamatosan irányt kell váltanunk: kanyarodik az út, le szeretnénk fordulni egy mellékutcába, meg akarunk állni, vagy éppen ki kell kerülnünk egy útakadályt. A kormánymű nélkül ezeket a műveleteket nem tudnánk megtenni. Ha az alkatrészek közül bármelyik meghibásodik, akkor ezek az egyszerű feladatok balesetveszélyes helyzeteket teremthetnek. Emiatt fontos, hogy figyeljünk az autóra, és ha a legcsekélyebb eltérést tapasztaljuk a kormánykerék forgatása közben, akkor késedelem nélkül keressük fel az autószerelőnket. Vizsgáltassuk meg a kormánymű állapotát, hiba esetén pedig végeztessük el a szükséges javításokat, mielőtt újra az autóba pattannánk, a saját-, és mások épségének érdekében is. A kormányműnek több hibája is előjöhet, hogyan vehetjük észre, hogy gond van az alkatrészekkel? Ha naponta használjuk a járművet, akkor felfigyelhetünk addig nem hallott hangokra, furcsa úttartásra vagy az álló autó alatt növekvő olajfoltokra. Mire következtethetünk ezekből a jelekből? Milyen hibák jelentkezhetnek a kormányműben? Az egyik legkönnyebben észrevehető probléma az olajfolyás. Ilyenkor olaj foltot fedezhetünk fel az álló jármű alatt. A hiba okát általában az elhasználódott, elöregedett tömítések okozzák, amelyek már nem képesek a zárt rendszeren belül tartani a folyadékot. Az olaj hiányában pedig a fémes elemek sokkal gyorsabban kopnak, ráadásul por, pára kerülhet a rendszerbe, amely jelentősen felgyorsíthatja a folyamatot.
Nyikorog, kopog
Ha már jelentős mértékben elhasználódott a kormánymű egy-egy alkatrésze, azt a kopogó, nyikorgó, recsegő hangokból tudhatjuk leginkább, amely szinte minden nagyobb kormánymozdulatnál jelentkezik. Ilyenkor több elem meghibásodása is szóba jöhet: feladhatta a szolgálatot a kormányösszekötő gömbfej, elkophatott a csapágy, de a támasztópersely is tönkremehetett. Utóbbi kettő hibájára utalhat az is, ha lóg a kormánymű. Ha az autó irányíthatósága is jelentősen romlik, akkor pedig szinte biztos, hogy itt kell keresnünk a probléma forrását. A nyikorgást okozhatja az is, hogy a kormányoszlop vezetőperselye száraz vagy az is, hogy a szervo szivattyúból fogyott ki az olaj. Szintén előfordulhat, hogy a kormánymű holtjátéka nő meg egy-egy hibás alkatrész működése miatt. Normál esetben minden kocsinak elforgatható a kormánya tíz-tizenöt fokot vagy két-három centimétert anélkül, hogy a kerekek mozdulnának, ez a holtjáték jelentősen nőhet azonban az elkopott alkatrészek miatt, amely azt eredményezi, hogy nehezebben kivitelezhető egy manőver, vagyis kiszámíthatatlanabb lesz az autó irányíthatósága, ami balesetveszélyes helyzeteket teremthet az utakon. Előfordulhat az is, hogy akad a kormánymű, ilyenkor a kardánok kopására vagy korrodálódására kell gondolnunk. Ha azt tapasztaljuk, hogy ugrál a kormány a kezünkben, akkor lehet, hogy a csúszó ékszíj a ludas, vagy a szervo szivattyú-, illetve a csőrendszer eltömődése okozhatja a bajt. A szervo is meghibásodhat néhanap. Ezt sokszor már a probléma észlelése előtt jelzi az autó a műszerfalon felvillantott ikonnal, de rosszabb esetben úgy is észrevehetjük, hogy gyengül, vagy meg is szűnik a kormányrásegítés. Sokszor a vezérlőegységben van a hiba, de olykor a szivattyú vagy az ékszíj elhasználódása okozza a bajt. Bármelyik problémával is találkozunk autóvezetés közben, lehetőség szerint ne használjuk tovább a járművet, amíg nem javíttatjuk ki a hibát.