A kormányzás szerepének fontosságára talán nem is kell felhívnunk a figyelmet, hiszen ahhoz, hogy menet közben követhessük az út vonalát, baleset nélkül kikerülhessük az útakadályokat, szükségünk van az alkatrészek tökéletes működésére. Ebben nagy szerepe van a kormányösszekötő gömbfejnek is. Mi a feladata és honnan tudhatjuk, hogy megérett a cserére?
A kormányösszekötő gömbfej
Vezetés közben mindössze annyit veszünk észre, hogy ha eltekerjük a kormányt az egyik irányba, akkor az autó arra kezd el fordulni, amerre a kereket is fordítottuk. Mi sem egyszerűbb ennél. Azonban, ahhoz, hogy ez meg tudjon valósulni, több alkatrész együttes működésére van szükség. Dolgozik a kormányrúd, a kormánymű, és persze az axiális csukló, vagyis a kormányösszekötő gömbcsukló is. Az egész szerkezet egyik végén a kormánykerék található, a másik végén pedig a kormányösszekötő gömbfej végzi a feladatát. Ez utóbbi az axiálcsuklót és a kerékagyat köti össze, a legfontosabb feladata pedig a kormányzás erőátvitele, és a kerékagy mozgásának behatárolása. Használat során folyamatosan erőhatások érik: az út egyenetlenségéből adódóan szüntelenül ütéseket kap a futómű, amelyek egy részét a gömbfej hivatott csillapítani, elnyelni. Emiatt azonban bizonyos idő után elkopik az alkatrész, ráadásul a rajta lévő gumiborítás is elöregedhet, ilyenkor pedig cserélni kell. A gyártók nagyjából száz-százötvenezer futott kilométer megtétele után ajánlják az elem cseréjét, de sokszor ennél hamarabb is elhasználódhat, sérülhet. Végezzük el a javításokat az első intő jelnél, ugyanis ha ezt nem tesszük meg, akkor több kellemetlenséget is kockáztatunk, és könnyen kerülhetünk balesetveszélyes helyzetekbe, a hibás kormányösszekötő gömbfej használatával.
Az előforduló hibák
A kormányösszekötő gömbfej gumiborítása a fokozott terhelés, egy baleset, de akár egy nagyobb padkázás miatt is szakadhat. Ezután már nem védi az alkatrészt semmi a portól, szennyeződésektől, vagy éppen a nedvességtől. Az alkatrész kenéséért felelő zsír emiatt nem tudja elvégezni a rá szabott feladatokat, így viszont azzal kell számolnunk, hogy sokkal gyorsabban kezd el kopni a gömbfej, mint az várható lenne. Az elkopott alkatrész miatt nőhet a kormány holtjátéka, ami miatt egy hirtelen bekövetkező esemény miatti gyors manőver kivitelezése nehezebbé válhat. Fontos, hogy időnként ellenőrizzük az alkatrész állapotát, a sérült vagy elöregedett gumielem könnyen észrevehető a szervizben. Ha szükséges, haladéktalanul cseréljük, különben könnyen kerülhetünk balesetveszélyes szituációkba. A kormányösszekötő gömbfej meghibásodásának egyéb jelei is lehetnek, amelyet mi is könnyen észrevehetünk, ha használjuk az autót. Egyrészt nehézkesebbé válhat a kormánykerék forgatása, másrészt pedig nyekergő, kopogó hangot hallhatunk az alkatrész irányából. Ha ezeket tapasztaljuk, akkor a gömbfej elhasználódására kell gyanakodnunk, ilyenkor szintén a gyors csere a legjobb megoldás, mielőtt nagyobb galiba történik. A kormányösszekötő gömbfej hibája ugyanis kihathat más alkatrészek működésére, állapotára is. Tönkremehet a kerékcsapágy, extrém módon kophatnak az abroncsok, és persze romlik az autó úttartása is, amelynek következtében megint csak oda jutunk, hogy nehezebben vezethetővé, balesetveszélyessé válik a kocsi. Az alkatrész nem felújítható, hiba esetén csak a csere segíthet. Nem tartozik ugyanakkor a legdrágább műveletek közé, éppen ezért bízzuk ezt nyugodtan szakemberre, akik pontos, precíz munkával, rövid idő alatt kicserélhetik az elhasználódott alkatrészt. Végeztessük el a javítási munkálatokat azért is, mert a biztonság megóvása mellett, a vezetési élményt is nagyban javítja a tökéletes állapotú kormányösszekötő gömbfej használata.