A koronavírus következtében kialakult válsághelyzet nem csak Európában, de a világ más részein, így például Észak-Amerikában is letette lábnyomát. Rövid időn belül krízisbe hozhatja az autógyártókat is, sokkal nagyobba, mint az elmúlt évek gazdasági válságai. Sokan azért még bíznak benne, hogy nem lesz hosszú a leállás, és addig is hitelből tudják pótolni veszteségeiket.
Sorra veszik fel a hiteleket az autógyárak
Konkrét, valós jóslatokba még senki nem tud bocsátkozni, ám az már most is kirajzolódott, hogy elég jelentős problémával áll szemben az autóipar. A Volkswagen-csoport például 2 milliárd eurós heti kiadásról nyilatkozott. Az autógyár 2019-ben kicsit több mint 16 milliárd euró, adózás előtti üzemi nyereségre tett szert, ám ebben az ütemben ez a szumma kb. két hónap alatt el is fogyna.
A többi gyártó egyelőre még nem hozott napvilágra erre vonatkozó adatokat, de azért látható, hogy mindenki alaposan benne van a slamasztikában. A híresztelések alapján a Toyota például 1000 milliárd jenes, vagyis megközelítőleg 9 milliárd dolláros kölcsönt igényelt a Sumitomo Mitsui japán banktól. Eközben a Mercedes állítólag egy 10 milliárd eurós hitelfelvétel előtt áll, de még nincs banki partnerük. A hitelfelvételekkel egyidejűleg romlik azonban az autógyártók hitelminősítése. Emiatt, ha mondjuk két hónapnál tovább nem lesznek eladások, a kisebb autómárkák akár be is zárhatják kapuikat.
A PSA és az FCA a krízishelyzet ellenére is egyesül
A koronavírus okozta válsághelyzet, az autógyárak sorozatos leállása következtében sokan megkérdőjelezték a PSA és az FCA vállalatcsoport egyesülését. Épp ezért a PSA ki is adott egy közleményt, melyből kiderül, egyelőre nem tudnak a szerződés módosításáról értekezni. “Teljes erőnkkel arra fókuszálunk, hogy megvédjük a munkavállalóinkat és a cégcsoportot. Az egyesülés aktuálisabb, mint valaha. A munkatársaink változatlan elkötelezettséggel dolgoznak az ügyön.” – derült ki a PSA Automotive News-nak eljuttatott tájékoztatójából. Az FCA egyelőre még nem nyilatkozott a hírek kapcsán.
A PSA és az FCA még tavaly decemberben hozták hírül, hogy fuzionálnak, s ezzel a világ negyedik legnagyobb autógyártójává avanzsálják magukat. Az új vállalatban egyenlő részvény-tulajdoni aránnyal bír majd a két gyártó, ám a cégvezetésben valamelyest francia dominancia lesz a megállapodás szerint. Az új igazgatótanács 11 tagból áll majd, 5-5 szavazattal a két oldalról, ám egyel a vezérigazgató is rendelkezik majd, aki történetesen a Peugeot vezetője, Carlos Tavares lesz.