Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

5 jelenség, melyek kivégzik a modern motort

Mazda motorja az autóban

Ahogy modernizálódnak az autók motorjai, úgy válnak egyre érzékenyebbé is – nehéz a tervezők dolga. Immár az az elvárás, hogy minél nagyobb teljesítményű motort gyártsanak, minél inkább környezetbarát működéssel. Sajnos ennek teljesítése sokszor a megbízhatóság rovására megy.

A csendes gyilkos: feketeiszap

A környezetvédelmi előírások szigorodásával egyre több kiegészítő berendezés vált szükségessé a belső égésű motor működéséhez. Elsőként bevezették a katalizátort és az annak hatékonyságához elengedhetetlen lambdaszondát. A befecskendező rendszer az ECU-val együtt egyre megbízhatóbbá vált, ám közben fejét ütötte egy probléma, amire nem számítottak a tervezők: a feketeiszap képződés, azaz a kenőolaj iszaposodása. A benzinüzemű motorokba szerelt katalizátorokkal együtt bevezették az olajok teljesítményszint-jelölésére az SG jelölést is. A gyakorlatban ez egy intenzívebb kopásvédelemmel, égést követően minimális maradó anyaggal bíró olajat takart, melyet kimondottan a katalizátoros rendszerekhez készítettek. A tervezésnél azonban nem vették figyelembe, hogy a rendszerben lezajló égés sokszor szegénykeverékes. Mivel térben és időben is elnyúlik, így helyi hőpontok alakulnak bizonyos alkatrészeken, melyek az odajutó olajat hamar túlhevítik, a krakkolódási hőfok fölé. Ezáltal feloszlanak a szénhidrogénláncok, gyorsabbá válik a koromképződés, s így a szállított korommennyiség is megnő az olajban. Persze ez a folyamat még magában nem ölné meg a motort, mert a kenőolajakban detergens-diszpergens adalékokat alkalmaznak, melyek az olajba kerülő szennyeződéseket lebegtetik. Ám bizonyos hátrányos körülmények – mint mondjuk az egyre növekvő olajcsere periódus – miatt egy idő után hatásukat vesztik ezek az adalékok. Ahogy elöregednek, úgy kezd el képződni, és kiülni a korom és a koksz. Tipikusan olyan helyeken, ahol nagy mennyiségben található olaj (pl. karter), vagy a szórt- vagy kényszerolajozású területeken (pl. vezérlésben, a szelepfedél alatt), azaz ahol alacsony az olajnyomás és a térfogatáram. Az idő teltével már annyi korom és koksz rakódik le, hogy teljesen megakadályozzák az olajáramlást, valamint a szerkezet elemeinek mozgását, a motor végül beadja a derekát, meghibásodik.

Koromlerakódás

A környezetvédelmi előírások további szigorodásával már az is az elvárások közé került, hogy keveset fogyasszon a motor, de közben maradjon meg az alacsony károsanyag-kibocsátás és a magas literteljesítmény is. A kecsegtető számokat csak úgy tudták hozni, hogy még több kiegészítő alkatrészt szereltek a rendszerbe, mint pl. az EGR, továbbá mechanikailag is finomították, fejlesztették a motort. A motor mellett a befecskendezést is tökéletesíteni kellett, bevezették a direkt befecskendezést, egyből az égéstérbe. Utóbbi kivitelezését számítógépes modellezéssel végzik. Ezzel az eljárással benzinüzemű motorokban akár 14:1 arányú sűrítési viszony is kialakítható, még detonáció nélkül is. A legtöbb, így még a kisfuratú hengerekbe is négy szelepet szerelnek, melyeknek szára keskeny, valamint a tányér tömítőfelülete egyaránt. A keverékképző mechanizmus még a 14,7:2 sztöchiometrikus arány felett lévő, azaz jelentősen szegényebb keveréket is probléma nélkül begyújtja. Ennek köszönhetően kevesebbet fogyaszt az autó, bizonyos környezetvédelmi tényezők is javulnak, de vannak olyanok is, melyek ellenkezőleg, romlanak – utóbbiak akár kipufogógáz-visszavezetéssel is orvosolhatóak. A szívószelep még az égés kezdetének pillanatában is nyitva van a nagy szelepösszenyitások és a hegyes tengelyek okán. Emiatt, a szegényebb üzemanyag-levegő elegy égésekor lassabban terjed a lángfront, a mechanizmus részei pedig túlmelegedhetnek. A folyamat további hozadéka, hogy a korom lerakódik az EGR által visszaáramoltatott kipufogógázból a forró szelepre. A szelepüléken pillanatig ülő szelep a keskeny tömítőgalléron csak minimális hőt képes átadni a hengerfej számára, egyre csak forrósodik, több korom rakódik le benne. Összenyitásnál, már a befecskendezés momentumában is kerülhet a szelephez üzemanyag, mely a párolgás következtében néhány cseppet hagy a száron vagy a tányéron. Ezáltal tovább gyorsul a koromlerakódás, mellyel, idővel tovább romlik a motor állapota.

Érzékenyebbek a mai motorok

Több fórumon is olvashatjuk, egyre többször jönnek elő már a garanciaidőn belüli is gondok a modern, új kocsiknál. Sokan szidják a gyártókat, de abba nem gondolnak bele, hogy előnyök nem járnak hátrány nélkül; a modern Euro V szabványnak eleget tevő motorok jóval érzékenyebbek némely üzemi körülményre, mint régebbi társaik. A másik, hogy nem csak a gyártókat, de magunkat is hibáztathatjuk ilyenkor, hiszen vezetési stílusunk is jelentősen rövidíthet a mai motor élettartamán. Autóinkat nagyon széles üzemeltetési skálán hajtjuk: van, aki folyamatosan városban, rövidtávon részterheléssel autózik, mások magas fordulatszámon nagy terheléssel. Ez még nem is lenne baj, de a legtöbb emberbe úgy berögződnek ezek a stílusok, hogy csak ezt használják, és nem váltogatják az üzemelési körülményeket. Bármely üzemmódról is legyen szó, mindegyikben van olyan körülmény, mellyel ártunk a motornak. Legyen szó csak arról, hogy folyamatosan kis gázzal gurulunk pont hetvennel, ilyenkor folyamatosan üzemel az EGR, ereszti vissza a gázt, vagyis az egész rendszer kormolódik. Ugyanígy rossz, ha kizárólag városban kocsikázunk, mert ilyen rövidtávon nem tud kellően felmelegedni a motor, nem tud „öntisztulást” végezni, és ugyanúgy kokszolódik a rendszer.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.05.01-jén ZÁRVA tart. 2024.05.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata