fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

A helyes fékezés – hogyan csináljam?

Pedálok nyomása

Hiába vagyunk rutinos vezetők, sokan nem megfelelően használjuk a féket, nem jókor és nem a jó módszerrel nyomjuk a fékpedált. Ezzel nem csak a fékrendszer élettartamát rövidítjük meg, de akár még balesetet is okozhatunk vele.

Üzemanyagot is spórolhatunk

Cikkünkben olyan módszerekre próbáljuk felhívni a figyelmet, melyek segítségével kevesebbet kell majd a fékpedált nyomni, és újból felgyorsítgatni a kocsit. Ezekkel a módszerekkel még spórolhatsz is, hiszen minden üzemanyag, amit a gyorsítás miatt éget el az autó, az hőenergia formájában a féken keresztül kárba vész. Kivételt ez alól csak azok a hibridek képeznek, amikben a fékezés tölti pluszban az akkumulátort. A fék egyébként tökéletesen szimbolizálja a sofőr vezetési stílusát. Ha kocsidban idő előtt válik esedékessé a fékbetétek cseréje, akkor elgondolkozhatsz rajta, hogy nem-e gyorsítasz a kelleténél többet, esetleg ellenkezőleg, nem-e állítod meg sokszor feleslegesen a kocsit. Rendelkezik az autód valamilyen elektronikus menetstabilizátorral? Akkor nem biztos, hogy a helytelen fékezési módszered miatt kopik el hamar a betét. De ebben az esetben is szolgálhat intő jelként a vad vezetési stílusra, ha túl sokat kell az elektronikának „közbeszólnia”.

A motorfék következetes használata

Az egyik legfontosabb elv, amit be kell tartani vezetéskor, hogy kellő figyelmet fordíts a várható, kiszámítható szituációkra. Ha úgy érzékeled, hogy feltételezhetően le kell majd lassítanod egy bizonyos távon belül, akkor vedd le hamarabb a lábad a gázpedálról. Ha nem is veszed le, akkor se gyorsíts feljebb, ha úgy is tudod, meg kell majd állnod. Tipikus helytelen fékhasználat jellemző a vezetőkre akkor is, amikor kanyarodás vagy netán piros lámpa előtt, az utolsó utáni pillanatban emelik csak le lábukat a gázpedálról, és utána pedig erősen taposnak át a fékpedálra. Persze vannak olyan helyzetek – például ha egy forgalmasabb úton szorosan a „fenekedben” vannak – amikor ezt a módszert kell választani, de alapvetően kerülni kell. Vannak olyan sofőrök, akik ezzel ellenkezőleg, szinte állóra fékezik le kanyar előtt a kocsijukat. Ez is veszélyes lehet forgalmasabb szakaszon, hiszen hátulról belénk ütközhetnek, másrészt a lelassított kocsit újra felgyorsítjuk, feleslegesen növelve ezzel az üzemanyag fogyasztást.

Ha csak tudod, használd inkább a motorféket lassításra – ez azért jobb, mert motorfékes gurulás közben szinte közel zéró az üzemanyag fogyasztás, hiszen még alapjáratnyi adag benzin sem megy a motorba. Bármilyen helyzetben lassítasz is, vagy megállás előtt vagy, nem érdemes üresbe rakni a váltót, mert ilyenkor a kinyomott kuplung miatt nem csak alapjáraton üzemel a motor, hanem a modernebb kocsiknál már egy-két száz fordulattal jobban. Motorfék használatánál nem érdemes túlpörgetni a motort, főleg nem tartósan. Benzineseknél nem szabad 2500-3000-es fordulatszám fölé menni, míg a dízeleseknél 1500-1800 fölé. Inkább kapcsolj magasabb sebességfokozatba! Persze ha automataváltós autód van, ott más a szituáció. Azoknál már kevésbé célravezető a motorfék, újabbaknál pedig az adott rendszertől függ a hatékonysága.

Lámpák, gyalogosok előtt

Közlekedési lámpáknál sokszor már távolról láthatjuk, hogy sárgára, esetleg pirosra vált – ilyenkor érdemes egyből levenni a pedálról a lábunkat, és újból a motorféket preferálni inkább. A lámpától egy kicsit visszább, mondjuk úgy 70 méternyire, érdemes megpróbálni pont annyira lelassítani az autót, hogy az elán pont kitartson a lámpáig. Így pont addigra fogsz odaérni, mire épp zöldre vált, és nem kell feleslegesen a féket koptatnod. Kisebb forgalomban az is optimális módszernek bizonyulhat, ha fékezés nélkül, egyesig váltogatsz vissza fokozatosan úgy, hogy minden sebességben közel alapjáratig engeded visszacsúszni a fordulatot. Egyesben végül pedig még egy kicsit alapjáraton húzatod az autódat, így – egy kis szerencsével – pont zöldre vált majd a lámpa, mire odajutsz.

Nagyobb dugóban sokszor kell megálldogálnunk egy-egy rövidebb időre; ilyenkor ne úgy ütemezd a lassulást vagy fékezést, hogy épp csak 1-2 méterre állj meg az előtted lassító járműtől. Érdemesebb ilyenkor az autó mögött lemaradni – amennyiben lehetséges – 20-40 méterrel, és alig 10-20 km/h-val csörgedezni. Így lehetőséged lesz elkerülni a teljes stopot, miközben az autók esetleg elindulnának. Ugyanez vonatkozik a zebrák előtti lassításra/megállásra. Ha látod, hogy ott áll egy gyalogos, akkor már távolabb kezdj el motorfékkel lelassulni, és jelezz neki előre valamilyen módon, hogy indulhat – így mire odaérsz, addigra a gyalogos már a túloldalon is lesz, és nem kell megállnod.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: KA csapata