Miért éri meg az adaptív lengéscsillapító?

Miért éri meg az adaptív lengéscsillapító?

Az adaptív lengéscsillapító kifejezést egyre többször hallhatjuk manapság, főleg, ha új autókról olvasunk, vagy új autó vásárlása előtt állunk. Készülj fel rá, hogy a legolcsóbb modellek között garantáltan nem fogsz adaptívos verziót találni, épp ezért komoly előnyt jelent a megléte – ami az árukon is meglátszik. A marketingesek tehát a temérdek trendi dolog mellett az adaptív lengéscsillapítást is előszeretettel hangsúlyozzák a reklámszövegekben. Mindezekből Te is sejtheted, hogy minden bizonnyal egy csodálatos találmányról lehet szó, de nem árt, ha utána jársz egy kicsit.

A lengéscsillapító és futómű közötti kapcsolat

A futómű egy autóban az út és a jármű kapcsolatát megteremtő kerekek vezetéséről és megtartásáról gondoskodik. Számos részegységet fog össze egy szerves egésszé, úgy, mint a lengőkarokat, rugókat, lengéscsillapítókat, szilentblokkokat – a teljesség igénye nélkül. A futóművet szokás még felfüggesztésnek is nevezni, de ez a lényegen nem változtat: küldetése maximalizálni a kocsi tapadását, hogy az irányítható maradjon, és a komfortérzet se csökkenjen vezetés közben. Az optimális kondícióban lévő felfüggesztés és kapcsolódó alkatrészei tehát nem csak az úton tartják járművünket, de a lengéscsillapítóval „karöltve” csillapítják a rázkódást, és nem utolsó sorban biztosítják a biztonságos fékezés opcióját. Azért is olyan fontos a meglétük, mert a sofőrök vezetési stílusa és a különböző útviszonyok is teljesen más milyenek lehetnek; nem mindegy, hogy a bakhátas dűlőutakon vagy egy autópályán vezetsz, vagy esetleg egy családos anyukaként gyerekekkel az autóban vagy egy rally-n autóversenyzőként.

A futómű és karosszéria közé szerelt lengéscsillapító rendeltetése szerint az utasok kényelmét, valamint az autóalkatrészek védelmét garantálja azáltal, hogy kiegyenlíti az aszfalt egyenetlenségeit. Figyelni kell a lengéscsillapítók állapotára, ugyanis, ha meghibásodnak, akkor romlani fog az úttartás, és az abroncsok sem fognak kellően az aszfalthoz tapadni, mi több a féktávolság is növekszik. Ezek együtt, de külön-külön is veszélyesek a sajátunk és a közlekedésben résztvevők biztonságára, nem beszélve a többi alkatrészek gyorsabb kopásáról. Gyanús, hogy elfáradt a lengéscsillapítód? Ilyenkor azonnal irány egy szerviz, ahol, ha szükséges, elvégzik a lengéscsillapító cserét.

Az adaptív lengéscsillapító előnyei

Az adaptív lengéscsillapító működési elve szerint aktívabban idomul a különböző körülményekhez, útfelületekhez egy elektronikus segédlet révén. Hagyományos társaihoz képest segítségével még tovább növelhető a kényelemérzet, ráadásul stabilabban tarthatjuk kézben kanyarodáskor vagy fékezéskor a karosszéria mozgását. Két fajta módszert vetnek be a gyártók az adaptív csillapítás modifikálására. Az egyik megoldás esetében ú.n. „egyszelepes” rendszerben csak egy, másodpercenként mintegy több százszor nyitódni-záródni bíró szelepen jut át a hidraulikus folyadék, legyen szó nyomó vagy húzó fokozatról. Ebben az esetben a zárás-nyitás arányának folyamatos módosításával valósítják meg az eltérő csillapítási faktort. A másik módszernél több, elektromágneses szelep kerül beszerelésre mind berugózáshoz, mind kirugózáshoz. Az elektronika pedig ezek felhasználásával lép közbe.