Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

A főfékhenger működése

Aisin főfékhenger

A gépjárművekbe szerelt főfékhengernek több féle változatát is alkalmazzák a gyártók. Jellemzően a fékrásegítőre szokták őket felszerelni, kétkörös, tandem kivitelben. Amennyiben meghibásodik, ajánlott egyből fékszervizbe vinni az autót.

Működési folyamat

A főfékhenger egyik legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a nyomásváltozást a fékrendszerben azáltal, hogy meggátolja a fékfolyadék hőmérsékletének ingadozását. Mindezt úgy, hogy egy, a fékoldásnál felszabaduló kiegyenlítő furat köti össze az alkatrész nyomóterét a fékfolyadék tartállyal. Fékoldáskor tehát abszolút nyomásmentes kondíciók állnak fenn a kiegyenlítő furatnak köszönhetően. Amint lenyomod a fékpedált, a főfékhenger dugattyúja pont annyi és olyan nyomású folyadékot továbbít a munkahengerekhez, amennyi épp szükséges. Azért van szükség a fékfolyadék továbbítására, hogy meg tudja szüntetni a súrlódó felületek és a fék mechanika alkatrészek közötti rést. Miután a fékbetétek felfeküdtek, újabb, az előbbinél kevesebb folyadékmennyiségre van szükség, ahhoz, hogy meg lehessen szüntetni a kerékfékszerkezet flexibilis deformálódását, valamint a fékcsövek rugalmas ernyedését. Ezt követően kerül előtérbe a nyomásnagyság. Tárcsafékek esetében a főfékhenger mindkettő köre nyomásmentes a fékoldás alaphelyzete alatt.

A kétkörös, tandem kivitelű főfékhenger mintegy harmada ér bele a vákuumos fékrásegítőbe. Emiatt speciális, dupla karmantyús nyaktömítéssel látják el a szerkezetet. Fékezés elkezdésekor a dugattyú balra moccan a tömítéssel együtt. A gyors elmozdulás során a fékfolyadék visszafolyik a tartályba a kiegyenlítő furaton át, ám annak pici furata miatt be is indul a nyomótérben a nyomásemelkedés. A dugattyúkon ütköző csapokat alkalmaznak, melyek segítségével a tömítetlenség okozta, fékkörben uralkodó elégtelen nyomás esetén, az egyik dugattyú elmozdulást követően felütközik a másikra, esetleg a furat homlokfelületére. Így tud kialakulni az épen maradt fékkörben a fékezőnyomás. Ebben az esetben viszont a vezető számára is észlelhetően hosszabbodik a fékpedál útja.

A dugattyúk visszamoccanása

Amint visszaengeded a fékpedált, fékoldásnál egy rugó állítja vissza alaphelyzetébe a mechanizmus dugattyúját. Ám ez a műveletsor gyorsabban zajlik le, mint a munkahenger dugattyúk visszamozdulása, épp ezért nyomásdifferencia lép fel a csövek és a főfékhenger közt. Ilyenkor a tömítő karmantyú félredől, és valamennyi fékfolyadék kerül vissza a tartályból a nyomáseltérés kiegyenlítéséhez. A dugattyú alaphelyzetbe állásakor megy végbe a kiegyenlítődés. Fontos, hogy a főfékhengert úgy alakítsák ki gyárilag, hogy segítségével hiba nélkül lehessen feltölteni, továbbá légteleníteni a teljes fékrendszert.

Dobfékek karmantyús tömítéssel

Ezeknél eleinte fenékszelepeket használtak a gyártók, melyek fékoldásnál pár tized bar visszamaradó nyomást hagytak. A mechanizmus lényege, hogy a tömítő karmantyúk kiszélesedéseit a hengerfalnak nyomják, ezáltal garantálva a tökéletes tömítést. Tárcsafékes rendszerekben nem lehet fenékszelepeket alkalmazni, mivel azok munkahengereiben nem található visszahúzó rugó. Amennyiben mégis találkozol tárcsafékes kocsiknál fenékszeleppel, annak a visszamaradó nyomás megtartása helyett a fékek légtelenítésének elősegítése a szerepe. Ilyenkor gyárilag átfúrják a fenékszelepet.

Főfékhenger az ABS rendszerekben

ABS-szel rendelkező fékrendszerekbe kizárólag olyan főfékhengert lehet rakni, melynek minimum a 2. fékköre központi szelepes kialakítású. Ez amiatt van, mert a blokkolásgátló irányításakor a sűrű nyomásváltozás miatt akár 18-20-szor is elmozdulhat a főfékhenger dugattyúja és annak tömítése a kiegyenlítő furat előtt. Emiatt a tömítés működési ideje igencsak röviddé válik. A fékpedál felőli fékkörben viszont ez nem történhet meg, mivel ebben az esetben nem zajlik le teljes fékoldás. A modernebb modellekben egy központi szelep biztosítja a kapcsolatot a kiegyenlítő tartállyal, ez zárja ezt a furatot. Ez az újabb metódus tehát nem rövidíti a tömítés élettartamát. Ebben a mechanizmus fajtában a központi szelep felváltja a kiegyenlítő furatot funkcionalitásában, ráadásul jóval gyorsabban is működik annál.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.