Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

E-mail üzenet írása

Árajánlat, időpont kérés

A főfékhenger működése

Aisin főfékhenger

A gépjárművekbe szerelt főfékhengernek több féle változatát is alkalmazzák a gyártók. Jellemzően a fékrásegítőre szokták őket felszerelni, kétkörös, tandem kivitelben. Amennyiben meghibásodik, ajánlott egyből fékszervizbe vinni az autót.

Működési folyamat

A főfékhenger egyik legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a nyomásváltozást a fékrendszerben azáltal, hogy meggátolja a fékfolyadék hőmérsékletének ingadozását. Mindezt úgy, hogy egy, a fékoldásnál felszabaduló kiegyenlítő furat köti össze az alkatrész nyomóterét a fékfolyadék tartállyal. Fékoldáskor tehát abszolút nyomásmentes kondíciók állnak fenn a kiegyenlítő furatnak köszönhetően. Amint lenyomod a fékpedált, a főfékhenger dugattyúja pont annyi és olyan nyomású folyadékot továbbít a munkahengerekhez, amennyi épp szükséges. Azért van szükség a fékfolyadék továbbítására, hogy meg tudja szüntetni a súrlódó felületek és a fék mechanika alkatrészek közötti rést. Miután a fékbetétek felfeküdtek, újabb, az előbbinél kevesebb folyadékmennyiségre van szükség, ahhoz, hogy meg lehessen szüntetni a kerékfékszerkezet flexibilis deformálódását, valamint a fékcsövek rugalmas ernyedését. Ezt követően kerül előtérbe a nyomásnagyság. Tárcsafékek esetében a főfékhenger mindkettő köre nyomásmentes a fékoldás alaphelyzete alatt.

A kétkörös, tandem kivitelű főfékhenger mintegy harmada ér bele a vákuumos fékrásegítőbe. Emiatt speciális, dupla karmantyús nyaktömítéssel látják el a szerkezetet. Fékezés elkezdésekor a dugattyú balra moccan a tömítéssel együtt. A gyors elmozdulás során a fékfolyadék visszafolyik a tartályba a kiegyenlítő furaton át, ám annak pici furata miatt be is indul a nyomótérben a nyomásemelkedés. A dugattyúkon ütköző csapokat alkalmaznak, melyek segítségével a tömítetlenség okozta, fékkörben uralkodó elégtelen nyomás esetén, az egyik dugattyú elmozdulást követően felütközik a másikra, esetleg a furat homlokfelületére. Így tud kialakulni az épen maradt fékkörben a fékezőnyomás. Ebben az esetben viszont a vezető számára is észlelhetően hosszabbodik a fékpedál útja.

A dugattyúk visszamoccanása

Amint visszaengeded a fékpedált, fékoldásnál egy rugó állítja vissza alaphelyzetébe a mechanizmus dugattyúját. Ám ez a műveletsor gyorsabban zajlik le, mint a munkahenger dugattyúk visszamozdulása, épp ezért nyomásdifferencia lép fel a csövek és a főfékhenger közt. Ilyenkor a tömítő karmantyú félredől, és valamennyi fékfolyadék kerül vissza a tartályból a nyomáseltérés kiegyenlítéséhez. A dugattyú alaphelyzetbe állásakor megy végbe a kiegyenlítődés. Fontos, hogy a főfékhengert úgy alakítsák ki gyárilag, hogy segítségével hiba nélkül lehessen feltölteni, továbbá légteleníteni a teljes fékrendszert.

Dobfékek karmantyús tömítéssel

Ezeknél eleinte fenékszelepeket használtak a gyártók, melyek fékoldásnál pár tized bar visszamaradó nyomást hagytak. A mechanizmus lényege, hogy a tömítő karmantyúk kiszélesedéseit a hengerfalnak nyomják, ezáltal garantálva a tökéletes tömítést. Tárcsafékes rendszerekben nem lehet fenékszelepeket alkalmazni, mivel azok munkahengereiben nem található visszahúzó rugó. Amennyiben mégis találkozol tárcsafékes kocsiknál fenékszeleppel, annak a visszamaradó nyomás megtartása helyett a fékek légtelenítésének elősegítése a szerepe. Ilyenkor gyárilag átfúrják a fenékszelepet.

Főfékhenger az ABS rendszerekben

ABS-szel rendelkező fékrendszerekbe kizárólag olyan főfékhengert lehet rakni, melynek minimum a 2. fékköre központi szelepes kialakítású. Ez amiatt van, mert a blokkolásgátló irányításakor a sűrű nyomásváltozás miatt akár 18-20-szor is elmozdulhat a főfékhenger dugattyúja és annak tömítése a kiegyenlítő furat előtt. Emiatt a tömítés működési ideje igencsak röviddé válik. A fékpedál felőli fékkörben viszont ez nem történhet meg, mivel ebben az esetben nem zajlik le teljes fékoldás. A modernebb modellekben egy központi szelep biztosítja a kapcsolatot a kiegyenlítő tartállyal, ez zárja ezt a furatot. Ez az újabb metódus tehát nem rövidíti a tömítés élettartamát. Ebben a mechanizmus fajtában a központi szelep felváltja a kiegyenlítő furatot funkcionalitásában, ráadásul jóval gyorsabban is működik annál.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat