Képzeljük el, hogy a Balaton-parti szórakozóhelyek előtt egymással csicsergő, csodásan kisminkelt, lengén öltözött lányok mindegyike azonnal felénk fordul, mikor messziről meghallják, hogy az alig használt, még majdnem újnak látszó autónkkal, iszonyatos motorhanggal megjelenünk a parti sétány mellett. Jól hangzik ugye? A probléma ott kezdődik, hogy minél közelebb érünk, annál többen veszítik el az érdeklődésüket, sőt talán egyre többen érzik kellemetlennek az érkezésünket. Hogy miért? Nem a sármunk kopott meg azon a megtett pár száz méteren. Nem bizony. Hanem egyre inkább tudatosul bennük, hogy a hatalmas és vagány hang, nem a tuningolt sportautónk óriási teljesítménye miatt van, hanem azért, mert a járművünk kipufogójával van probléma. És ami nem is érdekli őket – de valószínűleg mi sem tudjuk -, hogy lehet, hogy a hibát a tűzkarika elhasználódása okozza.
Baj, ha hangos a kipufogó?
Több okból is igen. A kipufogórendszer elsődleges feladata, hogy eltávolítsa a motorból a működéskor keletkező, felesleges gázokat. Ugyanakkor fontos, hogy megfelelően működjön, mert a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is szerepet játszik. Ezt úgy éri el, hogy nemcsak ott távoznak ezek a gázok, de azok egy részét meg is szűri, így védve a környezetet. Ezen kívül a kipufogórendszer fontos feladata a motorzaj tompítása is. Sőt! A hibás alkatrészek itt is, mint olyan sok esetben, teljesítményvesztéshez vezetnek. Ezért minél hangosabb egy autó – ha nincs mögötte teljesítmény – az hibát jelez a járművezetőnek. A probléma lehet a kipufogó kilyukadása, melyet több dolog is okozhat – külső és belső hatások (korrózió vagy sár, ütődés stb), de ezen felül a nagy zajt okozhatja a tömítések, így akár a tűzkarika elöregedése, elhasználódása is.
Mi az a tűzkarika?
Ez tulajdonképpen egy apró tömítőeszköz, mely alig néhány centiméter átmérőjű, középen lyukas gyűrű, vagy karika. Néhány „társával” együtt – kipufogópaszta, csonktömítés – felelnek a kipufogó megfelelő tömítettségéért. Erre azért van szükség, mert, ha a nagy nyomású kipufogógáz a kipufogócsonk és a henger találkozásánál „megszökne”, az a motor teljesítményvesztéséhez vezetne. Hibás kipufogórendszer javítása nagyon változó, pár ezertől több százezres érték is lehet. Jó hír viszont, hogy egy tűzkarikacsere akár pár száz forintból is megvan. Ezért, ha szerencsénk van, olcsón megússzuk, és még a nyár vége előtt elkészül a javítás. Irány a Balaton-part! S bár az ott szórakozó hölgyek később hallják meg jöttünket, még megmarad az esélyünk, hogy egy pohár ital mellett – amit a párszázas javítás után megmaradt pénzünkből simán kifizetünk – meghívjuk őket, hogy elautózhassunk csendes kis autónkkal a csodás napfelkeltében.